Vad kan svårtstartad beror på?
Moderator: Forumpolisen
Vad kan svårtstartad beror på?
Hej!
Har läst igenom lite på forumet och fått lite idéer men tänkte ändå kolla om någon vet något som gäller för just min situation.
Bilen, en Megane -02, har gått ca 13 000 mil. På sistone händer det att det tar lite längre för bilen att starta när man vrider på nyckeln, ibland går det inte alls utan jag måste vrida om nyckeln en andra gång så startar den. Men oftast funkar det alltid efter andra försöket. Men sen idag så fick jag hålla på flera gånger innan den startade.
Antingen kan det vara slumpen men vid ett försök testade jag att gasa då och då medan bilen försökte starta, vilket den också gjorde. Stänger jag av bilen efter att jag fått igång den och startar den igen så hoppar den igång direkt.
Kanske inte har med saken att göra men har bytt alla tändspolar och tändstift.
Mycket tacksam för förslag och hjälp!
Har läst igenom lite på forumet och fått lite idéer men tänkte ändå kolla om någon vet något som gäller för just min situation.
Bilen, en Megane -02, har gått ca 13 000 mil. På sistone händer det att det tar lite längre för bilen att starta när man vrider på nyckeln, ibland går det inte alls utan jag måste vrida om nyckeln en andra gång så startar den. Men oftast funkar det alltid efter andra försöket. Men sen idag så fick jag hålla på flera gånger innan den startade.
Antingen kan det vara slumpen men vid ett försök testade jag att gasa då och då medan bilen försökte starta, vilket den också gjorde. Stänger jag av bilen efter att jag fått igång den och startar den igen så hoppar den igång direkt.
Kanske inte har med saken att göra men har bytt alla tändspolar och tändstift.
Mycket tacksam för förslag och hjälp!
Lucas Kling, Karlstad.
En sak till som kanske inte har med mitt problem att göra, men det kanske har något med det. Ibland när bilen startat så stannar varvmätaren på en högre nivå en vanligt (alltså i friläge). Kör man iväg och sen kollar igen så hamnar den dock på den vanliga nivån eller vad man ska säga. Vet inte om det faktiskt varit så jämt, men nu lägger jag märke till sådana saker eftersom den spökar vid start.
Lucas Kling, Karlstad.
Har pratat med en mekaniker om problemet och nämnt det om smuts i spjällhus och impulsgivare. Hans syn på problemet var att ta bilen till Helmia för diagnos. Men jag är lite osäker eftersom det kostar en tusenlapp minst och sen händer ju problemet väldigt oregelbundet - får liksom inga indikationer på specifika stunder då problemet sker.
Vad tycker ni? Är det bättre att vänta ett tag och se om problemet blir värre eller är det värt att åka in och få en diagnos? Mekanikern sa att det som kan bli problem är om bilen helt plötsligt inte startar alls, för att då blir det svårt för dem på Helmia att hitta något fel med diagnosen.
Tacksam för förslag!
Vad tycker ni? Är det bättre att vänta ett tag och se om problemet blir värre eller är det värt att åka in och få en diagnos? Mekanikern sa att det som kan bli problem är om bilen helt plötsligt inte startar alls, för att då blir det svårt för dem på Helmia att hitta något fel med diagnosen.
Tacksam för förslag!
Lucas Kling, Karlstad.
Annars om jag tillåts skämta mitt i eländet(vet alltför väl själv hur det känns med krånglande bilar!) så låter ditt problem som att du har råkat tanka E85 För då får man ofta svårigheter att få igång kärran, men sen den gått igång och varit igång en stund så funkar omstarter hur bra som helst.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12