Vad kan svårtstartad beror på?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Vad kan svårtstartad beror på?

Post by Luke »

Hej!

Har läst igenom lite på forumet och fått lite idéer men tänkte ändå kolla om någon vet något som gäller för just min situation.

Bilen, en Megane -02, har gått ca 13 000 mil. På sistone händer det att det tar lite längre för bilen att starta när man vrider på nyckeln, ibland går det inte alls utan jag måste vrida om nyckeln en andra gång så startar den. Men oftast funkar det alltid efter andra försöket. Men sen idag så fick jag hålla på flera gånger innan den startade.

Antingen kan det vara slumpen men vid ett försök testade jag att gasa då och då medan bilen försökte starta, vilket den också gjorde. Stänger jag av bilen efter att jag fått igång den och startar den igen så hoppar den igång direkt.

Kanske inte har med saken att göra men har bytt alla tändspolar och tändstift.

Mycket tacksam för förslag och hjälp!
Lucas Kling, Karlstad.
audiot
Posts: 10
Joined: 22 Aug 2009, 20:08
Location: Kristianstad

Post by audiot »

Smuts i spjällhus? Hur lyser din startspärrlampa(röd diod på kombiinstrumentet) ?, blinkar den snabbt då den inte startar så har du något problem med startspärren.
Annars är en trolig orsak impulsgivaren vid svänghjulet, vanligt fel som bytts på många bilar.

MVH
Oscar Svensson
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Post by Luke »

Tack för svaret! Ska kolla upp det du nämnde!
Lucas Kling, Karlstad.
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Post by Luke »

En sak till som kanske inte har med mitt problem att göra, men det kanske har något med det. Ibland när bilen startat så stannar varvmätaren på en högre nivå en vanligt (alltså i friläge). Kör man iväg och sen kollar igen så hamnar den dock på den vanliga nivån eller vad man ska säga. Vet inte om det faktiskt varit så jämt, men nu lägger jag märke till sådana saker eftersom den spökar vid start.
Lucas Kling, Karlstad.
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Post by Luke »

Har pratat med en mekaniker om problemet och nämnt det om smuts i spjällhus och impulsgivare. Hans syn på problemet var att ta bilen till Helmia för diagnos. Men jag är lite osäker eftersom det kostar en tusenlapp minst och sen händer ju problemet väldigt oregelbundet - får liksom inga indikationer på specifika stunder då problemet sker.

Vad tycker ni? Är det bättre att vänta ett tag och se om problemet blir värre eller är det värt att åka in och få en diagnos? Mekanikern sa att det som kan bli problem är om bilen helt plötsligt inte startar alls, för att då blir det svårt för dem på Helmia att hitta något fel med diagnosen.

Tacksam för förslag!
Lucas Kling, Karlstad.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Post by Baggis »

Annars om jag tillåts skämta mitt i eländet(vet alltför väl själv hur det känns med krånglande bilar!) så låter ditt problem som att du har råkat tanka E85 ;-) För då får man ofta svårigheter att få igång kärran, men sen den gått igång och varit igång en stund så funkar omstarter hur bra som helst.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Byt svänghjulsgivaren. Kostar runt 300. Jag är nästan säker på att det är den som krånglar.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Post Reply