Oljetryck R4
Moderator: Forumpolisen
Oljetryck R4
Oljetrycket har plötsligt försvunnit i min F4 1978 med 839-motor
Jag har plockat bort tråget och konstaterar att axeln i oljepumpen inte greppar ordentligt när pumpen sitter i sitt riktiga läge.
Släpper jag ner axeln en eller två millimeter så känns det som den greppar ordentligt.
Inga synliga fel på splinesen på oljepumpsaxeln.
Hur är detta konstruerat?
Kamaxeln driver någon slags medbringare som i sin tur driver oljepumpen och fördelaren, tror jag.
Hur kan man få loss denna medbringare?
Kan det vara något annat fel, kamaxeln eller annat som påverkar detta?
Jag har plockat bort tråget och konstaterar att axeln i oljepumpen inte greppar ordentligt när pumpen sitter i sitt riktiga läge.
Släpper jag ner axeln en eller två millimeter så känns det som den greppar ordentligt.
Inga synliga fel på splinesen på oljepumpsaxeln.
Hur är detta konstruerat?
Kamaxeln driver någon slags medbringare som i sin tur driver oljepumpen och fördelaren, tror jag.
Hur kan man få loss denna medbringare?
Kan det vara något annat fel, kamaxeln eller annat som påverkar detta?
Rolf Fridh - Östersund
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
Här är boven i dramat!
Splinesen i nederdelen (närmast kameran) av denna medbringare är utslitna
Större bild...
Jag har en gammal motor, typ 800-01, som jag nu slaktat på denna del.
För ögat ser dom identiska ut och jag tror jag försöker sätta dit den och se om jag får upp trycket igen
Splinesen i nederdelen (närmast kameran) av denna medbringare är utslitna
Större bild...
Jag har en gammal motor, typ 800-01, som jag nu slaktat på denna del.
För ögat ser dom identiska ut och jag tror jag försöker sätta dit den och se om jag får upp trycket igen
Rolf Fridh - Östersund
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
Ja, var det inte det man kunde tro (se mail). Alla inre delar i motorerna är lika, bar att byta till en frisk gammal del.
Men kolla strömfördelaren! Det vanligaste felet är att lagringen till den korta axelstumpen under ger sig och då brukar det bli svårt att ställa tändninge eftersom rotorn rör sig excentriskt. Men jag har aldrig hört att kuggdrevet gett upp!
Men kolla strömfördelaren! Det vanligaste felet är att lagringen till den korta axelstumpen under ger sig och då brukar det bli svårt att ställa tändninge eftersom rotorn rör sig excentriskt. Men jag har aldrig hört att kuggdrevet gett upp!
Håkan Kjellin, Storå