RENAULT =ÖVERLADD/TRIM =??

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Johannes Rydberg

hm

Post by Johannes Rydberg »

låter ju bra ju. :D

den motorn jag funderar på är en 1.6 l 8vent mpi k7m 702. förhoppningsvis har den samma stakar o bottendel som 16vent 1.6. troligen är den svagast i sin motor familj. men då har den högre trim möjlighet ,sett från orginal effekten då.

för inte skulle renault göra olika stakar o kolvar m.m på deras små 1.6 liters motorer bara för att det skiljer några hk mellan dom. man gör väl det prduktions smartaste.
Johannes Rydberg
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Mycket möjligtatt det är olika grejjer i dem av kostnadssjäl då det rör sig om så ofantligt stora serier. Att BMW har samma i sina,också av kostnadssjäl är också förståligt när man får anse det som "hobby"serietillverkning i sammanhanget.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Johannes Rydberg

hm

Post by Johannes Rydberg »

vilken sk*t. så renault har allstå sett till att stakarna är 10%klenare på ex 87hk 1.6 jämnfört med 95hk 1.6. och 105hk 1.6liters motorn har några procent starkare stakar då? alla motore bör ha samma block och slag o borr.

kul att hålla ordning på detta för dom som bygger blocken,

tröttsamt ..

så dom har bemödat sej med olika formar till stakarna för att kunna få göra staken några % klenare. på en motor i samma liter men med några få hk mindre.

köper väl bilen ger sjutton i att trimma den.
Johannes Rydberg
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Jag säger inte ATT det är så men jag skulle inte vara förvånad. Att hålla reda på kanske 3 olika stakar är nog skitenkelt i sammanhanget med alla olika detaljutförande av motorn (fästen, slang, kablar, m.m) beroende om den ska sitta i en Clio,modus, meg,kangoo, dacia,mfl. med/utan servo,elservo,ac,automat,Robotiserad koppling eller dyl.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply