RENAULT =ÖVERLADD/TRIM =??

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Johannes Rydberg
Posts: 43
Joined: 12 Apr 2009, 00:08
Location: Henån

RENAULT =ÖVERLADD/TRIM =??

Post by Johannes Rydberg »

enligt topic. vad tror ni. vad vet ni?överlag
Johannes Rydberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dom motorerna som det finns trim till och som det trimmas på är
F7p 1,816v
F7r 2,0 16v
F4R 2,0 16v
c** R5 Gtt 1,4 stötstång förgasare 8v

till dom finns kolvar ,kammar ,stakar grenrör... mm
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Även J7R =D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Robin wrote:Även J7R =D
jo det är sant,fast det är inte lika mycket delar till dom, behövs antagligen inte eftersom det är en 2 liters turbo motor från början.
reichhard har inget till R21
K-tec har inget.
kammar går att hitta och turbo kan man ju köpa lite var som..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Tony wrote:
Robin wrote:Även J7R =D
jo det är sant,fast det är inte lika mycket delar till dom, behövs antagligen inte eftersom det är en 2 liters turbo motor från början.
reichhard har inget till R21
K-tec har inget.
kammar går att hitta och turbo kan man ju köpa lite var som..
#Bilar äldre än 10 År brukar vara svåra att hitta Trimdelar ...till gäller även R5 GT Turbo #
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Ehh...ja skulle väl inte vilja påstå att det är svårt att hitta trimdelar till GT Turbo. Du har bara inte sökt riktigt =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Ord valet kanske inte var rätt av mig ,men mindre antal firmor nu som säljer delar ...tänker först på UK än det var för 4år sedan.
Johannes Rydberg
Posts: 43
Joined: 12 Apr 2009, 00:08
Location: Henån

hm

Post by Johannes Rydberg »

men inget till tex k7m k4

eller 1.6 liter?

vad tycker ni om tåligheten då?

hur mkt effekt ökning brukar ni våga ge era renault motorer. på orginal grejer?
Johannes Rydberg
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Min ligger på 100hk plus. utan att ha bytt kolvar stakar mm

Men mellan 50 - 100 hk mer borde gå att ta ur. Men som föregående sa. En klenare motor i grunden är ju även oftast klenare uppbyggd
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Robin wrote:Min ligger på 100hk plus. utan att ha bytt kolvar stakar mm

Men mellan 50 - 100 hk mer borde gå att ta ur. Men som föregående sa. En klenare motor i grunden är ju även oftast klenare uppbyggd
jo men du har 8,0:1 i komp och smidda kolvar orginal om jag inte mins fel, så då kan jag förstå att det går..
är nog inget problem att ladda 1bar i en k7 motor utan spikningar om man kör på e85, problemet är att kolvar och stakar gillar det nog inte, lite dumt att pröva på en ny motor..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Johannes Rydberg
Posts: 43
Joined: 12 Apr 2009, 00:08
Location: Henån

hm

Post by Johannes Rydberg »

vad är det för tålighet i k7m stakarna? är det samma i alla k7m motorer?

stakarna är viktiga att dom håller.
Johannes Rydberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: hm

Post by Tony »

Johannes Rydberg wrote:vad är det för tålighet i k7m stakarna? är det samma i alla k7m motorer?

stakarna är viktiga att dom håller.
inte så bra hållbarhet verkar det som om man läser testet, men dom bytte nog till bättre får man anta




Titre du document / Document title
Dimensionnement d'une bielle pour le moteur K7M 1 600 cm3 de la Mégane = Conrod design of the K7M 1600 cc engine on the Megane
Auteur(s) / Author(s)
CUNNY G. (1) ; ZAWISZA W. (1) ;
Affiliation(s) du ou des auteurs / Author(s) Affiliation(s)
(1) Renault - DSA - Direction de la Mécanique, FRANCE
Résumé / Abstract
To minimize investments of the new K7M 1600 cc engine, Renault wished to carry over the 37J 1400 cc connecting rod. The use of an existing conrod on a more loaded engine would also reduce the contribution of this part to the noise of the new engine. The investment savings would be about 200 million francs. At the beginning of the project, the connecting rod was calculated in fatigue and in buckling by finite element method. Altough the calculation results were favorable to the carry over of the old 1400 cc conrod on the 1600 cc, the first durability tests were all stopped by connecting rod fatigue failure in the milled radius of the bolt head counterbore. This usually non-critical area had deliberately been meshed roughly in order to reduce model sizes and the calculation costs. A more detailed analysis of the cracked area showed a first paradox. When the conrad is in tension under the inertia loads, at high speed (usually the most severe load), the cracking area stresses are in compression. Analysis showed that it's on the free conrod (without external loading) that the cracking area stresses are in tension and this because of the bolt loads. The fatigue cycle created by these two states leads to a low fatigue safety factor. Four local geometry modifications were estimated by calculation three of which, validated on engines, have brought significant profits in fatigue durability with a very low influence on investments
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Johannes Rydberg
Posts: 43
Joined: 12 Apr 2009, 00:08
Location: Henån

hm

Post by Johannes Rydberg »

fattar inte riktigt, men dom höll alltså inte så bra. för vad? vilket laddtryck eller hur testades motorn?
Johannes Rydberg
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Tony wrote:
Robin wrote:Min ligger på 100hk plus. utan att ha bytt kolvar stakar mm

Men mellan 50 - 100 hk mer borde gå att ta ur. Men som föregående sa. En klenare motor i grunden är ju även oftast klenare uppbyggd
jo men du har 8,0:1 i komp och smidda kolvar orginal om jag inte mins fel, så då kan jag förstå att det går..
är nog inget problem att ladda 1bar i en k7 motor utan spikningar om man kör på e85, problemet är att kolvar och stakar gillar det nog inte, lite dumt att pröva på en ny motor..
Ja iofs. Den är ju turboladdad från början plus smidda kolvar så det förstås. Näe ja skulle inte testat detta på en nyköpt bil. Alla slags garantier som man har ryker direkt.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: hm

Post by figgesoft »

Johannes Rydberg wrote:fattar inte riktigt, men dom höll alltså inte så bra. för vad? vilket laddtryck eller hur testades motorn?

det står att tidigare prover med stakarna från 1.4 liters motorn fick sprickbildning vid kompressionen som förvärrades - när belastningen försvann från kolvarna.

Men geometriska förändringar gjorde att stakarna förstärktes och är mycket mer hållbara på nya K7m motorn...
"nya" är väl att överdriva eftersom det handlar om franc... 10år sedan? antar att dem säkert har förbättrats yterliggare sedan dess...
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply