Höga avgasvärden och lågt lambda?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Geronimo wrote:Nehe. lambdan var det inga fel på. Signal kommer till boxen som den ska. Jag skiftade stift också mest för att se hur de som satt i såg ut och de visade inga tecken på fetgång. Hade visserligen bara setat i till SBP och tillbaka, men ändå.

Något givar fel kanske då. Det visar sig väl så småningom.
är det rätt signal.. ??? eftersom avgasvärdena var bättre med den gamla sonden...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

Tony wrote:
Geronimo wrote:Nehe. lambdan var det inga fel på. Signal kommer till boxen som den ska. Jag skiftade stift också mest för att se hur de som satt i såg ut och de visade inga tecken på fetgång. Hade visserligen bara setat i till SBP och tillbaka, men ändå.

Något givar fel kanske då. Det visar sig väl så småningom.
är det rätt signal.. ??? eftersom avgasvärdena var bättre med den gamla sonden...
Det är svårt att veta utan att få ett annat värde från en annan sond samtidigt. Men när sonderna pajar brukar de väl antigen bli slöa i regleringen eller fastna på ett värde. Eller kan de reglera fel också?

Jag har glömt att skriva också att den visar inga tecken på att gå fett när den är kall utan det är när den blir varm.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

dem kan visa fel också.

dra in en kabel till kupén och provkör lite. mät med multimeter mellan signalen och jord.

motorbroms 0volt
tomgång 0.5volt
acceleration 1volt

mäter lambdan fel så kommer den alltid ligga på 0 - 0.5volt, vilket innebär att boxen kompenserar med mer soppa för att den ska gå fett vid acceleration.

det går kanske bättre med din gamla lambda?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

figgesoft wrote:dem kan visa fel också.

dra in en kabel till kupén och provkör lite. mät med multimeter mellan signalen och jord.

motorbroms 0volt
tomgång 0.5volt
acceleration 1volt

mäter lambdan fel så kommer den alltid ligga på 0 - 0.5volt, vilket innebär att boxen kompenserar med mer soppa för att den ska gå fett vid acceleration.

det går kanske bättre med din gamla lambda?
Jag har inte kvar den gamla "orginallambdan" men har andra universallambdor jag kan prova med.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

Ska det vara något motstånd mellan stiften i kontakten till motortempgivaren? Alltså inte på själva givaren utan kontakten på kablarna från styrboxen? Jag får oändligt motstånd när jag mäter mellan dem (med motorn av)
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

tror du får +5 volt om du slår på tändningen, på kablarna ut från boxen.

Ev. får du 5volt på en kabel mot jord. och den andra tråden används som signalkabel (alltså "returspänning" från givaren som mäts inuti boxen)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

figgesoft wrote:tror du får +5 volt om du slår på tändningen, på kablarna ut från boxen.

Ev. får du 5volt på en kabel mot jord. och den andra tråden används som signalkabel (alltså "returspänning" från givaren som mäts inuti boxen)
Ok. Jag ska kolla lite kablar när jag får tid över.
Tänkte köra skiten ur bilen någon kväll med, men man kommer ju fan ingenstans, det är blankis över hela vägbanan när solen inte är uppe. Men när det blir + grader igen tänkte jag ta mig en tur på ca 10 mil. Den har bara rullt ca 40 mil sen 2006 så den kan behöva väckas till liv.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

Nu har jag gjort allt jag kan komma på för att förbättra avgasvärden. Mätte värdena idag och Co samt samt Co förhöjd var bra. HC låg på 200 och lambda på 1.06.

?
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Post Reply