Höga avgasvärden och lågt lambda?
Moderator: Forumpolisen
Höga avgasvärden och lågt lambda?
Jag var och ombesiktade bilen idag. Jag hade tvåor på avgasvärden och handbroms sen tidigare.
Efter det så har jag bytt:
Lambdasond
Katalysator
Tändstift
olja+ filter
tändkablar
bränslefilter
spridare + kontakter
styrbox
tändspole
tändmodul
svänghjulsgivare
tomgångsmotor
spjällhus + spjällägesgivare
komp. testat, OK!
luftfilter
vattentempgivare
+ säkert massa mer saker som jag inte kommer på nu.
Nu var avgasvärdena ännu sämre
CO: 4,1 (0,5)
CO 2500: 7,5 (0,3)
HC: 820 (100)
Lambda: 0,80 (0,97 - 1,03)
Stiften är ordentligt svarta och den ryker en del samt att tomgången är lite orolig, så fett går den.
Vart ska jag fortsätta leta?
Det gäller en R19 16v -92
Efter det så har jag bytt:
Lambdasond
Katalysator
Tändstift
olja+ filter
tändkablar
bränslefilter
spridare + kontakter
styrbox
tändspole
tändmodul
svänghjulsgivare
tomgångsmotor
spjällhus + spjällägesgivare
komp. testat, OK!
luftfilter
vattentempgivare
+ säkert massa mer saker som jag inte kommer på nu.
Nu var avgasvärdena ännu sämre
CO: 4,1 (0,5)
CO 2500: 7,5 (0,3)
HC: 820 (100)
Lambda: 0,80 (0,97 - 1,03)
Stiften är ordentligt svarta och den ryker en del samt att tomgången är lite orolig, så fett går den.
Vart ska jag fortsätta leta?
Det gäller en R19 16v -92
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Ja, den går fett, men inte hela tiden. Till och från. Den ryker och får lite taskig tomgång när den går fett.figgesoft wrote:verkar gå för fett nu?
löste du problemet med att motorn dör?
fetgången borde ju kunna regleras med lambda-värdet.
hur är konditionen på motorn? otäta ventiler? dåligt komp?
Problemet med tjuvstoppen var glapp i spridarkontakten, så det är löst.
Kompen är jämn, minns inte siffran.
Lambdan är inte monterad av mig, det gjorde tidigare ägare precis innan jag fick bilen. Jag har mätt den och värdet pendlar, men det skulle kunna vara glapp i någon av lödningarna där. Jag ska ta loss den i helgen när jag har tillgång till lyft och göra rent den, funktionstesta den ordentligt och löda om kablarna. Men om det inte är lambdan, vad kan det vara då?
Värdena hänger ihop så jag tror inte det beror på motorslitage. Får jag bara lambda till 1.00 så kommer resten av värdena bli bra också.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Ja, orginal är ju att föredra. Men innan jag byter något så tänkte jag kolla att den som sitter ger signal som den ska. Jag har några till lambdor i garaget i varierande skick som jag kan prova med också. Tyvärr har jag ingen utrustning för att mäta avgasvärden. Så jag får väl gå efter röken eller nått?MrSmecker wrote:Jag hade nog börjat med att montera en original lambdasond. Verkar inte vara någon original om den är lödad. Jag har inga positiva erfarenheter av sk "universal" lambdasonder.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Ja, det är orginalbox i. Jag tror inte e85 eller k-sprit gör särskilt mycket för lambda värdet.figgesoft wrote:häll i etanol eller k-sprit, det ger ju till viss del bättre värden
Kör du med orginalboxen nu, chippet matar kanske på med för mycket soppa ?
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Nehe. lambdan var det inga fel på. Signal kommer till boxen som den ska. Jag skiftade stift också mest för att se hur de som satt i såg ut och de visade inga tecken på fetgång. Hade visserligen bara setat i till SBP och tillbaka, men ändå.
Något givar fel kanske då. Det visar sig väl så småningom.
Något givar fel kanske då. Det visar sig väl så småningom.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Jo, men bilprovningen tar bara 200 spänn för en koll Och skulle det visa sig vara bra så slipper jag åka dit igenfiggesoft wrote:vissa mindre/äldre verkstäder har avgasmätare..
dvs om du har någon liten verkstad i närheten så hör med dem om dem kan kolla dina avgasvärden
Jag ska se över alla givare och kablage igenoch sen köra skiten ur bilen en sväng. Sen provar jag med bilprovningen igen.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T