Höga avgasvärden och lågt lambda?
Moderator: Forumpolisen
är det rätt signal.. ??? eftersom avgasvärdena var bättre med den gamla sonden...Geronimo wrote:Nehe. lambdan var det inga fel på. Signal kommer till boxen som den ska. Jag skiftade stift också mest för att se hur de som satt i såg ut och de visade inga tecken på fetgång. Hade visserligen bara setat i till SBP och tillbaka, men ändå.
Något givar fel kanske då. Det visar sig väl så småningom.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Det är svårt att veta utan att få ett annat värde från en annan sond samtidigt. Men när sonderna pajar brukar de väl antigen bli slöa i regleringen eller fastna på ett värde. Eller kan de reglera fel också?Tony wrote:är det rätt signal.. ??? eftersom avgasvärdena var bättre med den gamla sonden...Geronimo wrote:Nehe. lambdan var det inga fel på. Signal kommer till boxen som den ska. Jag skiftade stift också mest för att se hur de som satt i såg ut och de visade inga tecken på fetgång. Hade visserligen bara setat i till SBP och tillbaka, men ändå.
Något givar fel kanske då. Det visar sig väl så småningom.
Jag har glömt att skriva också att den visar inga tecken på att gå fett när den är kall utan det är när den blir varm.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
dem kan visa fel också.
dra in en kabel till kupén och provkör lite. mät med multimeter mellan signalen och jord.
motorbroms 0volt
tomgång 0.5volt
acceleration 1volt
mäter lambdan fel så kommer den alltid ligga på 0 - 0.5volt, vilket innebär att boxen kompenserar med mer soppa för att den ska gå fett vid acceleration.
det går kanske bättre med din gamla lambda?
dra in en kabel till kupén och provkör lite. mät med multimeter mellan signalen och jord.
motorbroms 0volt
tomgång 0.5volt
acceleration 1volt
mäter lambdan fel så kommer den alltid ligga på 0 - 0.5volt, vilket innebär att boxen kompenserar med mer soppa för att den ska gå fett vid acceleration.
det går kanske bättre med din gamla lambda?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Jag har inte kvar den gamla "orginallambdan" men har andra universallambdor jag kan prova med.figgesoft wrote:dem kan visa fel också.
dra in en kabel till kupén och provkör lite. mät med multimeter mellan signalen och jord.
motorbroms 0volt
tomgång 0.5volt
acceleration 1volt
mäter lambdan fel så kommer den alltid ligga på 0 - 0.5volt, vilket innebär att boxen kompenserar med mer soppa för att den ska gå fett vid acceleration.
det går kanske bättre med din gamla lambda?
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Ok. Jag ska kolla lite kablar när jag får tid över.figgesoft wrote:tror du får +5 volt om du slår på tändningen, på kablarna ut från boxen.
Ev. får du 5volt på en kabel mot jord. och den andra tråden används som signalkabel (alltså "returspänning" från givaren som mäts inuti boxen)
Tänkte köra skiten ur bilen någon kväll med, men man kommer ju fan ingenstans, det är blankis över hela vägbanan när solen inte är uppe. Men när det blir + grader igen tänkte jag ta mig en tur på ca 10 mil. Den har bara rullt ca 40 mil sen 2006 så den kan behöva väckas till liv.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T