R16 R1150 - 1967 - Stymie
Moderator: Forumpolisen
Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie
Tror inte jag har ngn fördelare till "tråk toppen" Bara TS, men ska kolla.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Stymie
- Posts: 3625
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie
Tack Dennis!
Tror att även andra varianter på fördelare passar. R254-D60 verkar vara liknande:
http://www.franzose.de/en/Renault/R16/Z ... /ANR82924/
Foten på min ser ut så här:
https://www.flickr.com/photos/96828481@ ... /lightbox/
Tror att även andra varianter på fördelare passar. R254-D60 verkar vara liknande:
http://www.franzose.de/en/Renault/R16/Z ... /ANR82924/
Foten på min ser ut så här:
https://www.flickr.com/photos/96828481@ ... /lightbox/
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Magnus Bjelk
- Posts: 162
- Joined: 09 Dec 2002, 10:07
- Location: Malmö
- Contact:
Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie
Låter som centrifugalvikterna kärvar. De sitter lagrade på en plast/bakelit bussning som inte är av högsta kvalitet:
När de blir slitna så kan styrningen ramla igenom spåret som ser ut som en banan:
Har man otur så kan centrifugalvikten lossna helt och hållet och då vrider sig tändning mycket och motorn går inte längre, utan smäller bara i förgasaren. Verkar som det oftast händer vid startförsök.
Om jag kommer ihåg rätt så har man bytt material på bussningen på modernare Ducellier fördelare, t.ex. R18 TS.
Annars går det att göra nya bussningar. Har själv borrat upp bromsrör i koppar, och lagt lite brickor under. Det går också att lägga in en tunn bricka under clipset som håller vikten i det bananformade spåret, så ramlar det iallafall inte igenom.
Som tillfällig lösning kan man vrida bussningen ett halvt varv, men det håller nog inte så länge...
När de blir slitna så kan styrningen ramla igenom spåret som ser ut som en banan:
Har man otur så kan centrifugalvikten lossna helt och hållet och då vrider sig tändning mycket och motorn går inte längre, utan smäller bara i förgasaren. Verkar som det oftast händer vid startförsök.
Om jag kommer ihåg rätt så har man bytt material på bussningen på modernare Ducellier fördelare, t.ex. R18 TS.
Annars går det att göra nya bussningar. Har själv borrat upp bromsrör i koppar, och lagt lite brickor under. Det går också att lägga in en tunn bricka under clipset som håller vikten i det bananformade spåret, så ramlar det iallafall inte igenom.
Som tillfällig lösning kan man vrida bussningen ett halvt varv, men det håller nog inte så länge...
- Stymie
- Posts: 3625
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie
Tack Magnus!
Bra bilder. Jag har haft fördelaren inne hos Anders Nilsson och han kollade då tändkurvan, bytte vacuumklockan samt brytare (vad jag vet). Om han gjort någon djupare koll på centrifugalvikterna vet jag inte.
Plan A är att plocka isär och kolla centrifugalvikterna.
Plan B är att låna en fördelare som fungerar och se om det är någon skillnad
Plan C är att köpa en ny fördelare (har hittat en sprillans ny R254-D60 4536 till (s)vettiga pengar, 150 EUR ink frakt)
Plan D är att montera elektronisk tändning, Hot-Spark (men det tar väl egentligen bara bort brytaren och kondensatorn).
Återkommer.
Bra bilder. Jag har haft fördelaren inne hos Anders Nilsson och han kollade då tändkurvan, bytte vacuumklockan samt brytare (vad jag vet). Om han gjort någon djupare koll på centrifugalvikterna vet jag inte.
Plan A är att plocka isär och kolla centrifugalvikterna.
Plan B är att låna en fördelare som fungerar och se om det är någon skillnad
Plan C är att köpa en ny fördelare (har hittat en sprillans ny R254-D60 4536 till (s)vettiga pengar, 150 EUR ink frakt)
Plan D är att montera elektronisk tändning, Hot-Spark (men det tar väl egentligen bara bort brytaren och kondensatorn).
Återkommer.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Stymie
- Posts: 3625
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie
Har plockat sönder fördelaren. Vikterna rör sig utan problem och bussningarna ser ut som nya. Det jag noterat och funderar mest på är att axelns anslutning mot motorn har ett spel mot övre delen av fördelarens axel. Det är ett ofjädrat glapp/spel där på ca 1 mm när man roterar på nedre delen. Det finns ett glapp på andra ledderna också, men de känns nödvändiga.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Stymie
- Posts: 3625
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie
Här en lite rulle på glappet. Axeln rör sig inte alls men det är en rätt stor rörelse i denna del.
http://youtu.be/5zkWG67J26s
Kan det påverka timingen så att den varierar? Väntar även på en annan fördelare för test. Får se om det gör någon skillnad.
http://youtu.be/5zkWG67J26s
Kan det påverka timingen så att den varierar? Väntar även på en annan fördelare för test. Får se om det gör någon skillnad.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Magnus Bjelk
- Posts: 162
- Joined: 09 Dec 2002, 10:07
- Location: Malmö
- Contact:
Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie
Fördelaren går alltid lite trögt, dels genom friktionen mot brytarspetsarna, dels mot den den lilla fjäderbelastade plastbiten som ligger an mot axeln strax under brytarspetsarna.
Detta innebär att alla "glapp" i fördelaren är alltid i ena ändläget. Jämför med glapp i kardanen märks när man skiftar mellan gas och motorbroms, i detta fall har man alltid "gasen i botten".
Av denna anledning är jag lite skeptisk till elektroniska brytarspetsar som i princip eliminerar all friktion, borde ge en ganska svajig tändning.
Detta innebär att alla "glapp" i fördelaren är alltid i ena ändläget. Jämför med glapp i kardanen märks när man skiftar mellan gas och motorbroms, i detta fall har man alltid "gasen i botten".
Av denna anledning är jag lite skeptisk till elektroniska brytarspetsar som i princip eliminerar all friktion, borde ge en ganska svajig tändning.
- Stymie
- Posts: 3625
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie
Har nu monterat en ersättningsfördelare, inget glapp någonstans! Den ger en betydligt bättre och stabil tändning. Har dock inte velat provköra eftersom det regnar här. Hoppas på det bästa nu.
Någon som har en ljuddämpare till första generationen liggandes eller kan rekommendera någon man kan handla från? Har haft ett hål i några år men kört ändå.
Kvar att göra innan någon långresa är aktuell:
Ljuddämparbyte
Byte vattenpump (läcker en aning genom axeln)
Byte kylvätska
Ev byte framdäck (mönsterdjup på gränsen)
Kontroll av alla leder i hjulupphängning
Inköp av drivremmar att ha med i reserv
Någon som har koll på vilka som kan balansera de roliga trehålsfälgarna med nya däck?
Någon som har en ljuddämpare till första generationen liggandes eller kan rekommendera någon man kan handla från? Har haft ett hål i några år men kört ändå.
Kvar att göra innan någon långresa är aktuell:
Ljuddämparbyte
Byte vattenpump (läcker en aning genom axeln)
Byte kylvätska
Ev byte framdäck (mönsterdjup på gränsen)
Kontroll av alla leder i hjulupphängning
Inköp av drivremmar att ha med i reserv
Någon som har koll på vilka som kan balansera de roliga trehålsfälgarna med nya däck?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie
8%? Varifrån har du fått den uppgiften? 5% är det enda jag har hört talas om(än så länge)Dennis wrote:Dagens bränsle innehåller 8%etanol som i sin tur innehåller syre så det blir magrare förbränning.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie
Min Saab som har öppen SID och mäter etanolhalten i Bränslet.Baggis wrote:8%? Varifrån har du fått den uppgiften? 5% är det enda jag har hört talas om(än så länge)Dennis wrote:Dagens bränsle innehåller 8%etanol som i sin tur innehåller syre så det blir magrare förbränning.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Stymie
- Posts: 3625
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie
Vad tror ni om den här sprickan jag noterade vid byte av avgassystem? Sprickan är i kanten på insugsröret.
https://www.flickr.com/photos/stymie/17471377896/
Kan den påverka att bilen hackar vid jämn gas? Hackandet är inte helt symmetriskt.
Om det är nödvändigt att laga sprickan, vet ni någon som är kompetent nog?
https://www.flickr.com/photos/stymie/17471377896/
Kan den påverka att bilen hackar vid jämn gas? Hackandet är inte helt symmetriskt.
Om det är nödvändigt att laga sprickan, vet ni någon som är kompetent nog?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie
Kan mycket väl vara orsaken, prova att spruta startgas på sprickan när bilen går så hör du om tomgången ändras.
Eftersom du bytt allt i tändningsväg + har lämnat fördelaren till Anders (som testar den i sin fördelartestare, där ser han om nått är fel ex vikter som inte skjuter ut) så är det nått på förgasarsidan. följande kommer jag på:
* förgasarfotspackning (kolla med startgas som ovan)
* anslutningen på förgasaren rak?
* på denna är det väl manuell choke, annars så kan ju automatchoke ställa till med luftläckor.
Eftersom du bytt allt i tändningsväg + har lämnat fördelaren till Anders (som testar den i sin fördelartestare, där ser han om nått är fel ex vikter som inte skjuter ut) så är det nått på förgasarsidan. följande kommer jag på:
* förgasarfotspackning (kolla med startgas som ovan)
* anslutningen på förgasaren rak?
* på denna är det väl manuell choke, annars så kan ju automatchoke ställa till med luftläckor.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
- Stymie
- Posts: 3625
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie
Tack Mange!mange wrote:Kan mycket väl vara orsaken, prova att spruta startgas på sprickan när bilen går så hör du om tomgången ändras.
Eftersom du bytt allt i tändningsväg + har lämnat fördelaren till Anders (som testar den i sin fördelartestare, där ser han om nått är fel ex vikter som inte skjuter ut) så är det nått på förgasarsidan. följande kommer jag på:
* förgasarfotspackning (kolla med startgas som ovan)
* anslutningen på förgasaren rak?
* på denna är det väl manuell choke, annars så kan ju automatchoke ställa till med luftläckor.
Startgas är inhandlat. Ska testa precis det som du föreslår.
Anslutningen ser rak ut.
Automatchoke på denna (enda årsmodellen)
Återkommer med resultat.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Stymie
- Posts: 3625
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie
Startgas gav ingen skillnad, varken vid sprickan (vid tomgång) eller förgasarfoten. Tillbaka på ruta ett alltså.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: R16 R1150 - 1967 - Stymie
Startgasmetoden är inte 100 %ig. vi kan prata på Taxinge.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.