Han jag köpte bilen av hade köpt den och plockat toppen på den för att kolla över den, och tur var väl det, en cyl hade haft besök av ett trasigt tändstift så det var bara skrot av blocket, till saken hör till att det är Je högkompskolvar i ÖD.
Då jag håller på med 2 liters F7r hellre så försökte jag lite löst att bli av med iaf kolvarna och kammarna som satt i motorn, nu verkar det problemet löst sig då det dök upp en clio 16v tillsalu här med en motor som hade åkt väldigt länge med trasig topplockspackning så både block och topp var skadat, så planen blev att ta mina delar och den bilens kringutrustning, det sitter nämligen ställbara kamdrev, extraktorrör och trimkammar i den.
Jag har även ett P block som ligger och skräpar som en kört vevlagersnurr på, så vad gör man jo vi borrar det blocket, står 83 under kolvarna så det är väl 83mm antog jag utan att mäta, ett P block har 82mm. Sen kommer det sig att jag även har ett 2 liters block från en R liggande och fick för mig kolla om kolvarna gick i där (82,7mm borr ) till min förvåning gör dom det.
Då blev nästa plan att kolla om det passar, bort till gamla jobbet och mäta runt med mickrometer, jo samma diameter på ramlager, 0,2mm kolvspel
Så receptet blir nu.
2,0 R block
1,8 P vev
JE högkompkolvar anpassade till 2,0 blockets borrning, men gjorda för en P
H profilstakar (samma till P och R )
clio williams oljetråg (bättre skvalpskydd )
P topp med portning och justerade ventilsäten.
lite oklart vilka kammar vi kör på (har 3 olika uppsättningar )
ställbara kamdrev
extaktorgrenrör.
avskärmat luftfilter.
live mappad styrbox (av en engelsman )
skall vara klart till Gotland