Motorbygge F7P i ett R block
Moderator: Forumpolisen
Motorbygge F7P i ett R block
När jag köpte mitt maxi projekt fick jag med mig en motor som tidigare figurerat här på forumet en clio F7p 722 motor som skulle ha 200hk en den ägaren, då med ett gammalt haltec.
Han jag köpte bilen av hade köpt den och plockat toppen på den för att kolla över den, och tur var väl det, en cyl hade haft besök av ett trasigt tändstift så det var bara skrot av blocket, till saken hör till att det är Je högkompskolvar i ÖD.
Då jag håller på med 2 liters F7r hellre så försökte jag lite löst att bli av med iaf kolvarna och kammarna som satt i motorn, nu verkar det problemet löst sig då det dök upp en clio 16v tillsalu här med en motor som hade åkt väldigt länge med trasig topplockspackning så både block och topp var skadat, så planen blev att ta mina delar och den bilens kringutrustning, det sitter nämligen ställbara kamdrev, extraktorrör och trimkammar i den.
Jag har även ett P block som ligger och skräpar som en kört vevlagersnurr på, så vad gör man jo vi borrar det blocket, står 83 under kolvarna så det är väl 83mm antog jag utan att mäta, ett P block har 82mm. Sen kommer det sig att jag även har ett 2 liters block från en R liggande och fick för mig kolla om kolvarna gick i där (82,7mm borr ) till min förvåning gör dom det.
Då blev nästa plan att kolla om det passar, bort till gamla jobbet och mäta runt med mickrometer, jo samma diameter på ramlager, 0,2mm kolvspel
Så receptet blir nu.
2,0 R block
1,8 P vev
JE högkompkolvar anpassade till 2,0 blockets borrning, men gjorda för en P
H profilstakar (samma till P och R )
clio williams oljetråg (bättre skvalpskydd )
P topp med portning och justerade ventilsäten.
lite oklart vilka kammar vi kör på (har 3 olika uppsättningar )
ställbara kamdrev
extaktorgrenrör.
avskärmat luftfilter.
live mappad styrbox (av en engelsman )
skall vara klart till Gotland
Han jag köpte bilen av hade köpt den och plockat toppen på den för att kolla över den, och tur var väl det, en cyl hade haft besök av ett trasigt tändstift så det var bara skrot av blocket, till saken hör till att det är Je högkompskolvar i ÖD.
Då jag håller på med 2 liters F7r hellre så försökte jag lite löst att bli av med iaf kolvarna och kammarna som satt i motorn, nu verkar det problemet löst sig då det dök upp en clio 16v tillsalu här med en motor som hade åkt väldigt länge med trasig topplockspackning så både block och topp var skadat, så planen blev att ta mina delar och den bilens kringutrustning, det sitter nämligen ställbara kamdrev, extraktorrör och trimkammar i den.
Jag har även ett P block som ligger och skräpar som en kört vevlagersnurr på, så vad gör man jo vi borrar det blocket, står 83 under kolvarna så det är väl 83mm antog jag utan att mäta, ett P block har 82mm. Sen kommer det sig att jag även har ett 2 liters block från en R liggande och fick för mig kolla om kolvarna gick i där (82,7mm borr ) till min förvåning gör dom det.
Då blev nästa plan att kolla om det passar, bort till gamla jobbet och mäta runt med mickrometer, jo samma diameter på ramlager, 0,2mm kolvspel
Så receptet blir nu.
2,0 R block
1,8 P vev
JE högkompkolvar anpassade till 2,0 blockets borrning, men gjorda för en P
H profilstakar (samma till P och R )
clio williams oljetråg (bättre skvalpskydd )
P topp med portning och justerade ventilsäten.
lite oklart vilka kammar vi kör på (har 3 olika uppsättningar )
ställbara kamdrev
extaktorgrenrör.
avskärmat luftfilter.
live mappad styrbox (av en engelsman )
skall vara klart till Gotland
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Motorbygge F7P i ett R block
Skoj projekt! Kommer bli fint yl i denna
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Motorbygge F7P i ett R block
Börjar sätta ihop denna i helgen, toppen först, har ventilerna ur för 2 säten var lite skadade av ett tändstift, nu fixat, sätena är sedan tidigare Mira frästa med 3 vinklar, dock är avgaskanalen typ orörd, så den skall snyggas till, nya ventiltätningar skall monteras, sen skall ventilerna monteras, sen blir det dags för bottendelen.
Vevaxeln skall flyttas över, få nya packboxar, Hprofil stakarna monteras på kolvarna och stoppas i, sen väntas det på MLS topppackning, nya topplocksbultar, sen skall motorn ihop. För nästa helg skall den in i bilen.
Vevaxeln skall flyttas över, få nya packboxar, Hprofil stakarna monteras på kolvarna och stoppas i, sen väntas det på MLS topppackning, nya topplocksbultar, sen skall motorn ihop. För nästa helg skall den in i bilen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Motorbygge F7P i ett R block
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Motorbygge F7P i ett R block
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Motorbygge F7P i ett R block
Ser trevligt ut, kommer bli bra detta! glöm inte bort växellådan heller! =)
Här är ställbara kamdrev som skall på motorn också!
Här är ställbara kamdrev som skall på motorn också!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Motorbygge F7P i ett R block
Kanske skall nämna att det är toppen från en 200 hk 1,8. Clio som det talats om innan på forumet.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Motorbygge F7P i ett R block
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Motorbygge F7P i ett R block
ventilerna sitter i toppen, nu är det dags för bottendelen, I profilstakarna ratas för originalet pga viktskillnaden.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Motorbygge F7P i ett R block
126hk lite över 4k ger den än så länge dvs samma som den gav vid 7200 varv standard, kan sluta bra detta.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen