Byta ut hela kabelhärvan till bakluckan Megane II -04

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Northrol

Byta ut hela kabelhärvan till bakluckan Megane II -04

Post by Northrol »

Hej! Jag har märkt en sak. Renault Megane II -04 (kombi) hatar ... HATAR ... verkligen hatar... när det är mindre än 25 grader kallt ute. Kupévärmare spelar ingen roll. Kablarna i genomföringen går av gång efter annan.

Nu tänkte jag att jag ska vara smart ...

Finns det någon stans inne i kupén där alla dessa kablar sitter i något slags stift, så man kan byta ut dessa därifrån och sen hela vägen till bakluckan?

Jag tänkte sätta dit längre och fetare kablar på något sätt. Verkstan har kostat mig snart 8.000kr för de tre gånger detta hittills har hänt. Jag börjar ledsna rejält nu. Riktigt rejält.
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Joakim16v

Re: Byta ut hela kabelhärvan till bakluckan Megane II -04

Post by Joakim16v »

Northrol wrote:Hej! Jag har märkt en sak. Renault Megane II -04 (kombi) hatar ... HATAR ... verkligen hatar... när det är mindre än 25 grader kallt ute. Kupévärmare spelar ingen roll. Kablarna i genomföringen går av gång efter annan.

Nu tänkte jag att jag ska vara smart ...

Finns det någon stans inne i kupén där alla dessa kablar sitter i något slags stift, så man kan byta ut dessa därifrån och sen hela vägen till bakluckan?

Jag tänkte sätta dit längre och fetare kablar på något sätt. Verkstan har kostat mig snart 8.000kr för de tre gånger detta hittills har hänt. Jag börjar ledsna rejält nu. Riktigt rejält.
Du vill nog inte ha tjockare kablar på ett ställe där det redan är trångt. Däremot finns det kabel med mjukare isolering som gör den mer följsam vilket kan vara en bra idé.

Tyvärr vet jag inte var man kan koppla in sig någonstans..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Northrol

Post by Northrol »

Joakim16v wrote:
Du vill nog inte ha tjockare kablar på ett ställe där det redan är trångt. Däremot finns det kabel med mjukare isolering som gör den mer följsam vilket kan vara en bra idé.

Tyvärr vet jag inte var man kan koppla in sig någonstans..

F*n, jag som trodde att jag var smart... Kabel med mjukare isolering är tydligen ett måste, har du något tips på namn eller något du rekommenderar?
Martin Ljunggren

Joakim16v

Post by Joakim16v »

Något åt detta hållet tror jag skulle fungera. Du lär behöva fler färger dock, så kolla med Elfa om du kan hitta något liknande..
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... mm2-p67314
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Northrol

Post by Northrol »

Joakim16v wrote:Något åt detta hållet tror jag skulle fungera. Du lär behöva fler färger dock, så kolla med Elfa om du kan hitta något liknande..
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... mm2-p67314

Silikonkablar alltså. Skitbra! Tack för hjälpen!!
Martin Ljunggren

Post Reply