Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

ziphen
Posts: 11
Joined: 28 Nov 2013, 15:10
Location: Kalmar

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by ziphen »

m00nrocket wrote:
ziphen wrote:Som sagt, ingen gnista vid tändspolarna!
Fördelaren? Det kan väl typiskt bli fuktkänslig om kontakterna är taskiga.
Finns det ens någon fördelare på Kangoo -99? :/
Robin Andersson
m00nrocket
Posts: 8
Joined: 12 Jan 2014, 18:48
Location: Täby

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by m00nrocket »

ziphen wrote:
m00nrocket wrote:
ziphen wrote:Som sagt, ingen gnista vid tändspolarna!
Fördelaren? Det kan väl typiskt bli fuktkänslig om kontakterna är taskiga.
Finns det ens någon fördelare på Kangoo -99? :/
Någonting måste säga till tändstiften när dom ska antändas?
Daniel Stark
ziphen
Posts: 11
Joined: 28 Nov 2013, 15:10
Location: Kalmar

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by ziphen »

m00nrocket wrote:Någonting måste säga till tändstiften när dom ska antändas?
Ja, tändspolarna, men det finns ingen ström fram till dem heller tyvärr.

Har läst en jäkla massa nu och pratat med en verkstad, nästa gång jag får problem så ska jag prova fiffla lite med kablarna till tändlägesgivaren/svänghjulsgivaren. Hoppas att det hjälper!
Robin Andersson
m00nrocket
Posts: 8
Joined: 12 Jan 2014, 18:48
Location: Täby

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by m00nrocket »

ziphen wrote:
m00nrocket wrote:Någonting måste säga till tändstiften när dom ska antändas?
Ja, tändspolarna, men det finns ingen ström fram till dem heller tyvärr.
Men tändspolarna säger väl inte till tändstiften när dom ska antändas, bara att dom ska antändas? Det är ju fördelarens uppgift att ge ström till tändningssystemet i en särskild ordning så att inte allt antänds hursomhaver.

Och vanligtvis- om man har en svårstartad bil när det är just fuktigt ute så brukar man börja med att kika i fördelarlocket och se så att det ser rent och torrt ut, och att kontakterna inte är oxiderade. Det brukar nämligen vara en vanlig bov vid de symptomen.
Daniel Stark
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by Joakim16v »

m00nrocket wrote:
ziphen wrote:
m00nrocket wrote:Någonting måste säga till tändstiften när dom ska antändas?
Ja, tändspolarna, men det finns ingen ström fram till dem heller tyvärr.
Men tändspolarna säger väl inte till tändstiften när dom ska antändas, bara att dom ska antändas? Det är ju fördelarens uppgift att ge ström till tändningssystemet i en särskild ordning så att inte allt antänds hursomhaver.

Och vanligtvis- om man har en svårstartad bil när det är just fuktigt ute så brukar man börja med att kika i fördelarlocket och se så att det ser rent och torrt ut, och att kontakterna inte är oxiderade. Det brukar nämligen vara en vanlig bov vid de symptomen.
Nyare bilar har ingen fördelare då tändspolen får signal från direkt från styrdatorn. Hur det ser ut på Kangoon vet jag dock inte, men det är ju tämligen lätt att se om man öppnar motorhuven.
Kolla tändlägesgivaren, den är ganska känd för att orsaka diverse problem, bland annat startproblem.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by Tony »

m00nrocket wrote:
ziphen wrote:
m00nrocket wrote:Någonting måste säga till tändstiften när dom ska antändas?
Ja, tändspolarna, men det finns ingen ström fram till dem heller tyvärr.
Men tändspolarna säger väl inte till tändstiften när dom ska antändas, bara att dom ska antändas? Det är ju fördelarens uppgift att ge ström till tändningssystemet i en särskild ordning så att inte allt antänds hursomhaver.

Och vanligtvis- om man har en svårstartad bil när det är just fuktigt ute så brukar man börja med att kika i fördelarlocket och se så att det ser rent och torrt ut, och att kontakterna inte är oxiderade. Det brukar nämligen vara en vanlig bov vid de symptomen.
Det är ju tändspolarna som gör så att tändstiften tänder (tändstiften är dumma prylar) men det är styrboxen som säger till tändspolen när gnistan skall vara i rätt cylinder som den gör genom att ha en tändlägesgivare på svänghjulet, konstant spänning till tändspolen och styrboxen jordar signalen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply