Ryckig Renault Megane

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

mwiechert
Posts: 20
Joined: 16 Dec 2010, 18:09
Location: Tibro

Ryckig Renault Megane

Post by mwiechert »

Hej!

Min Megane -99 har börjat bete sig underligt. Det hela började med att jag drog av två tändkablar från dess två tändstift. Bilen stod så under natten, med stängd huv. När jag idag skulle köra iväg går det bra drygt 3km, sen börjar den hacka enormt. (Teoretiskt sätt som att man kör på 5:an istället för 1:an). Bilen går att få igång om man gasar, fast den beter sig fortfarande likadant. Har inte testat att köra bilen med de två tändkablarna utdragna, men jag har testat att starta den utan dom i och jag kan inte märka av någon större skillnad mot om de skulle sitta i. Anmärkningsvärt(?) är att bilen dör inte om de två utdragna tändkablarna läggs mot en jordad punkt. Tar man bort dem från den jordade punkten dör bilen.

UPDATE: Tändkablar bytta, lampan för elektroniskt fel lyser. Bilen rycker fortfarande. Svårstartad. Varvmätare och temp.mätare rör sig likartat.

Någon som kan ha nåt att komma med?
Marcus Wiechert
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Ryckig Renault Megane

Post by Joakim16v »

Tändspole? Har du fördelare eller spolpack?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
mwiechert
Posts: 20
Joined: 16 Dec 2010, 18:09
Location: Tibro

Re: Ryckig Renault Megane

Post by mwiechert »

You tell me? :)

Image
Marcus Wiechert
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Ryckig Renault Megane

Post by Joakim16v »

Spolpack. Kan vara det som är på väg att ge upp..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
mwiechert
Posts: 20
Joined: 16 Dec 2010, 18:09
Location: Tibro

Re: Ryckig Renault Megane

Post by mwiechert »

Joakim16v wrote:Spolpack. Kan vara det som är på väg att ge upp..
Går det att felsöka på vettigt sätt?
Marcus Wiechert
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Ryckig Renault Megane

Post by Joakim16v »

mwiechert wrote:
Joakim16v wrote:Spolpack. Kan vara det som är på väg att ge upp..
Går det att felsöka på vettigt sätt?
Stoppa i en mejsel i respektive tändkabel och se till att du får en ordentlig gnista mot gods i motorn. Jag har för mig att gnistan ska kunna hoppa minst 1-2 cm för att betraktas som bra. Se också till att du inte kommer i med mejseln eller plåt någonstans, det är en kraftig stöt man kan få :lol:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
mwiechert
Posts: 20
Joined: 16 Dec 2010, 18:09
Location: Tibro

Re: Ryckig Renault Megane

Post by mwiechert »

Joakim16v wrote:
mwiechert wrote:
Joakim16v wrote:Spolpack. Kan vara det som är på väg att ge upp..
Går det att felsöka på vettigt sätt?
Stoppa i en mejsel i respektive tändkabel och se till att du får en ordentlig gnista mot gods i motorn. Jag har för mig att gnistan ska kunna hoppa minst 1-2 cm för att betraktas som bra. Se också till att du inte kommer i med mejseln eller plåt någonstans, det är en kraftig stöt man kan få :lol:
Håller jag tändkabeln i ena handen (motorn igång) och en skruvmejsel i den andra, och sedan stoppar in skruvmejseln i tändhatten för att se om det är gnista?
Marcus Wiechert
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Ryckig Renault Megane

Post by Starbright »

Håller jag tändkabeln i ena handen (motorn igång) och en skruvmejsel i den andra, och sedan stoppar in skruvmejseln i tändhatten för att se om det är gnista?

absolut INTE!!! Då riskerar du världens kyss..

Du skall helst ha en mekanisk tändspoleprovare som du helt enkelt jordar och sedan skapar ett gnistgap som gnistan skall hoppa över helt enkelt. klarar den en avstånd på 1-2 cm på samtliga tändkablar så kan man nog säga att den är helt ok.

Vet du vad du gör så kan du även använda dig av en bra testmejsel , dock är detta ett betydligt farligare sätt att felsöka på och jag rekommenderar dig att låta bli.
Johnny Söderström
mwiechert
Posts: 20
Joined: 16 Dec 2010, 18:09
Location: Tibro

Re: Ryckig Renault Megane

Post by mwiechert »

Starbright wrote:
Håller jag tändkabeln i ena handen (motorn igång) och en skruvmejsel i den andra, och sedan stoppar in skruvmejseln i tändhatten för att se om det är gnista?

absolut INTE!!! Då riskerar du världens kyss..

Du skall helst ha en mekanisk tändspoleprovare som du helt enkelt jordar och sedan skapar ett gnistgap som gnistan skall hoppa över helt enkelt. klarar den en avstånd på 1-2 cm på samtliga tändkablar så kan man nog säga att den är helt ok.

Vet du vad du gör så kan du även använda dig av en bra testmejsel , dock är detta ett betydligt farligare sätt att felsöka på och jag rekommenderar dig att låta bli.
Som ni märker är detta inte mitt område. Gör man denna tändspoleprovare själv eller köper man den?
Marcus Wiechert
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Ryckig Renault Megane

Post by Starbright »

http://www.mc-depan.com/index.asp?actio ... =4&id=9942

skall nog kunna fungera utmärkt. där ser du även principen hur den fungerar.
Johnny Söderström
mwiechert
Posts: 20
Joined: 16 Dec 2010, 18:09
Location: Tibro

Re: Ryckig Renault Megane

Post by mwiechert »

I väntan på att kunna felsöka tändspole kommer lite fler underliga beteenden. Det går omöjligt att hålla jämnt varvtal. Håller man jämn gas så varvar den upp och ned av sig själv. Tankmätare och temp. mätare lever rövare och rör sig lite som dom vill. Jag har endast rört området runt generatorremmen (någon slang som fått sig en kyss?) samt den ena tändkabeln, som nu är bytt. Känns som att problemet borde vara relaterat till det ändå..

Någon som får några nya tankar?
Marcus Wiechert
mwiechert
Posts: 20
Joined: 16 Dec 2010, 18:09
Location: Tibro

Re: Ryckig Renault Megane

Post by mwiechert »

Lägger en till update. Bilen startar och håller sig igång utan större svårigheter. Den agerar likadant med 4 tändkablar i, som med 3. Det spelar ingen roll vilken tändkabel som är utdragen. Vid 2 tändkablar inkopplade tvåtaktar den ännu mer. Stiften är ganska sotiga alla 4. Elfelen verkar vara borta. Kan jag testa spolpacket utan mätare på ett sätt så jag inte får världens kyss?
Tack på förhand!
Marcus Wiechert
mwiechert
Posts: 20
Joined: 16 Dec 2010, 18:09
Location: Tibro

Re: Ryckig Renault Megane

Post by mwiechert »

Lutar åt tändspole?
Marcus Wiechert
mwiechert
Posts: 20
Joined: 16 Dec 2010, 18:09
Location: Tibro

Re: Ryckig Renault Megane

Post by mwiechert »

Bumpar upp denna. Tips någon?
Marcus Wiechert
mwiechert
Posts: 20
Joined: 16 Dec 2010, 18:09
Location: Tibro

Re: Ryckig Renault Megane

Post by mwiechert »

Hej igen! Har bytt tändspole utan någon förändring så tror inte att felet ligger där. Gjorde en upptäckt att bilen går att hållas på jämnt varvtal då kontaktstycket vid spjällhuset är urdraget. Går det att läsa av något utav detta?

(Skrivet från mobil så reserverar mig för div. stavfel.)
Marcus Wiechert
Post Reply