Ryckig Renault Megane
Moderator: Forumpolisen
Ryckig Renault Megane
Hej!
Min Megane -99 har börjat bete sig underligt. Det hela började med att jag drog av två tändkablar från dess två tändstift. Bilen stod så under natten, med stängd huv. När jag idag skulle köra iväg går det bra drygt 3km, sen börjar den hacka enormt. (Teoretiskt sätt som att man kör på 5:an istället för 1:an). Bilen går att få igång om man gasar, fast den beter sig fortfarande likadant. Har inte testat att köra bilen med de två tändkablarna utdragna, men jag har testat att starta den utan dom i och jag kan inte märka av någon större skillnad mot om de skulle sitta i. Anmärkningsvärt(?) är att bilen dör inte om de två utdragna tändkablarna läggs mot en jordad punkt. Tar man bort dem från den jordade punkten dör bilen.
UPDATE: Tändkablar bytta, lampan för elektroniskt fel lyser. Bilen rycker fortfarande. Svårstartad. Varvmätare och temp.mätare rör sig likartat.
Någon som kan ha nåt att komma med?
Min Megane -99 har börjat bete sig underligt. Det hela började med att jag drog av två tändkablar från dess två tändstift. Bilen stod så under natten, med stängd huv. När jag idag skulle köra iväg går det bra drygt 3km, sen börjar den hacka enormt. (Teoretiskt sätt som att man kör på 5:an istället för 1:an). Bilen går att få igång om man gasar, fast den beter sig fortfarande likadant. Har inte testat att köra bilen med de två tändkablarna utdragna, men jag har testat att starta den utan dom i och jag kan inte märka av någon större skillnad mot om de skulle sitta i. Anmärkningsvärt(?) är att bilen dör inte om de två utdragna tändkablarna läggs mot en jordad punkt. Tar man bort dem från den jordade punkten dör bilen.
UPDATE: Tändkablar bytta, lampan för elektroniskt fel lyser. Bilen rycker fortfarande. Svårstartad. Varvmätare och temp.mätare rör sig likartat.
Någon som kan ha nåt att komma med?
Marcus Wiechert
Re: Ryckig Renault Megane
Tändspole? Har du fördelare eller spolpack?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Ryckig Renault Megane
Spolpack. Kan vara det som är på väg att ge upp..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Ryckig Renault Megane
Går det att felsöka på vettigt sätt?Joakim16v wrote:Spolpack. Kan vara det som är på väg att ge upp..
Marcus Wiechert
Re: Ryckig Renault Megane
Stoppa i en mejsel i respektive tändkabel och se till att du får en ordentlig gnista mot gods i motorn. Jag har för mig att gnistan ska kunna hoppa minst 1-2 cm för att betraktas som bra. Se också till att du inte kommer i med mejseln eller plåt någonstans, det är en kraftig stöt man kan fåmwiechert wrote:Går det att felsöka på vettigt sätt?Joakim16v wrote:Spolpack. Kan vara det som är på väg att ge upp..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Ryckig Renault Megane
Håller jag tändkabeln i ena handen (motorn igång) och en skruvmejsel i den andra, och sedan stoppar in skruvmejseln i tändhatten för att se om det är gnista?Joakim16v wrote:Stoppa i en mejsel i respektive tändkabel och se till att du får en ordentlig gnista mot gods i motorn. Jag har för mig att gnistan ska kunna hoppa minst 1-2 cm för att betraktas som bra. Se också till att du inte kommer i med mejseln eller plåt någonstans, det är en kraftig stöt man kan fåmwiechert wrote:Går det att felsöka på vettigt sätt?Joakim16v wrote:Spolpack. Kan vara det som är på väg att ge upp..
Marcus Wiechert
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Ryckig Renault Megane
Håller jag tändkabeln i ena handen (motorn igång) och en skruvmejsel i den andra, och sedan stoppar in skruvmejseln i tändhatten för att se om det är gnista?
absolut INTE!!! Då riskerar du världens kyss..
Du skall helst ha en mekanisk tändspoleprovare som du helt enkelt jordar och sedan skapar ett gnistgap som gnistan skall hoppa över helt enkelt. klarar den en avstånd på 1-2 cm på samtliga tändkablar så kan man nog säga att den är helt ok.
Vet du vad du gör så kan du även använda dig av en bra testmejsel , dock är detta ett betydligt farligare sätt att felsöka på och jag rekommenderar dig att låta bli.
Johnny Söderström
Re: Ryckig Renault Megane
Som ni märker är detta inte mitt område. Gör man denna tändspoleprovare själv eller köper man den?Starbright wrote:Håller jag tändkabeln i ena handen (motorn igång) och en skruvmejsel i den andra, och sedan stoppar in skruvmejseln i tändhatten för att se om det är gnista?
absolut INTE!!! Då riskerar du världens kyss..
Du skall helst ha en mekanisk tändspoleprovare som du helt enkelt jordar och sedan skapar ett gnistgap som gnistan skall hoppa över helt enkelt. klarar den en avstånd på 1-2 cm på samtliga tändkablar så kan man nog säga att den är helt ok.
Vet du vad du gör så kan du även använda dig av en bra testmejsel , dock är detta ett betydligt farligare sätt att felsöka på och jag rekommenderar dig att låta bli.
Marcus Wiechert
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Ryckig Renault Megane
http://www.mc-depan.com/index.asp?actio ... =4&id=9942
skall nog kunna fungera utmärkt. där ser du även principen hur den fungerar.
skall nog kunna fungera utmärkt. där ser du även principen hur den fungerar.
Johnny Söderström
Re: Ryckig Renault Megane
I väntan på att kunna felsöka tändspole kommer lite fler underliga beteenden. Det går omöjligt att hålla jämnt varvtal. Håller man jämn gas så varvar den upp och ned av sig själv. Tankmätare och temp. mätare lever rövare och rör sig lite som dom vill. Jag har endast rört området runt generatorremmen (någon slang som fått sig en kyss?) samt den ena tändkabeln, som nu är bytt. Känns som att problemet borde vara relaterat till det ändå..
Någon som får några nya tankar?
Någon som får några nya tankar?
Marcus Wiechert
Re: Ryckig Renault Megane
Lägger en till update. Bilen startar och håller sig igång utan större svårigheter. Den agerar likadant med 4 tändkablar i, som med 3. Det spelar ingen roll vilken tändkabel som är utdragen. Vid 2 tändkablar inkopplade tvåtaktar den ännu mer. Stiften är ganska sotiga alla 4. Elfelen verkar vara borta. Kan jag testa spolpacket utan mätare på ett sätt så jag inte får världens kyss?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Marcus Wiechert
Re: Ryckig Renault Megane
Hej igen! Har bytt tändspole utan någon förändring så tror inte att felet ligger där. Gjorde en upptäckt att bilen går att hållas på jämnt varvtal då kontaktstycket vid spjällhuset är urdraget. Går det att läsa av något utav detta?
(Skrivet från mobil så reserverar mig för div. stavfel.)
(Skrivet från mobil så reserverar mig för div. stavfel.)
Marcus Wiechert