Renault Clio Junior Cup

Rally, Formula Renault, ClioCup, ClioTrophy, Dakar och andra Renaultrelaterade cuper och serier. OBS!
Ej F1.

Moderator: Forumpolisen

Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Renault Clio Junior Cup

Post by Norden »

Ja, det är som sagt beslutat att man ska byta ut de gamla R5:orna mot Cliosar.

Reglementet har släppts men det återstår fortfarande flera frågetecken att reda ut.
Tekniska reglementet finns här:
http://www.sskracing.com/Reglemente/Tek ... %20Cup.pdf

Lite grovt från reglementet:
I grunden är det ett Grupp-N reglemente. Tillåtna bilar är Clio RT av årsmodell 91-93. Motor skall vara E7J-710, 5-växlad standard växellåda (JB1-043).
Det så kallade "kitet" består av komplett fjäderben fram samt dämpare bak som beställs av klassens tekniska support, avgassystem från Ferrita skall användas (racekatalysator valfritt), skyddsbur beställs från KBT i Köping, en vinge är framtagen och beställs från Renaults återförsäljare.
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

går clio 16v bromsar in i 14 tums hjulen?
det är lite barnsligt att orgianl emblem ska sitta kvar på orginal plats....
Brink
Posts: 19
Joined: 30 Nov 2003, 10:53
Location: Sweden
Contact:

Post by Brink »

"går clio 16v bromsar in i 14 tums hjulen?"

Det hoppas jag!!
Men inte en aning!1

/Ted
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

Post by tompa »

ja om det sitter samma som på 19 16V
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Jo, det gör de, om än knappt. Åker med 14" på vintern som lillebror nu tar över, annars får man väl sätta slipen i oken.
MvH,
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Låter som en bra cup. Kan tänka mig att det är hög tid att uppgradera från R5:orna. Den cup:en har ju tjänstgjort ett par år nu :)
/j
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Det blir nog bra när allt är utrett. Annars var R5:orna helsköna som "räserbilar", men tydligen hade vissa problem att hitta reservdelar. Ett annat argument var att om R5 byts mot Clio så skulle Renault centralt stödja klassen, så jag hoppas det löftet hålls nu.
Körde förresten en 1,4RT med Energy-motor i helgen och de små rackarna var piggare än jag trodde. Den kan inte mäta sig med 16V:n eller R5:an i accelerationen - men klart förvånad över hur bra den gick ändå.
Brink
Posts: 19
Joined: 30 Nov 2003, 10:53
Location: Sweden
Contact:

Post by Brink »

Energy står det väl på alla motorer??
På ventilkåpan??

/Ted
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Brink</i>
<br />Energy står det väl på alla motorer??
På ventilkåpan??

/Ted
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ja om man har energy motorn...inte annars..
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Ja, jag vet inte hur det är med det. Är alla lågfriktionsmotorer kanske? Vill man veta vilken motor man har ska man kika på märkningen på motorn. Sitter framför oljestickan. Inhandlade en bil och i den satt både rätt motor och växellåda. *Jippie!*
Brink
Posts: 19
Joined: 30 Nov 2003, 10:53
Location: Sweden
Contact:

Post by Brink »

Hette motorn exakt E7J 710 eller???

/Ted
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Exakt: E7J/710
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Körde förresten en 1,4RT med Energy-motor i helgen och de små rackarna var piggare än jag trodde. Den kan inte mäta sig med 16V:n eller R5:an i accelerationen - men klart förvånad över hur bra den gick ändå.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">


heheh då ska du pröva min, [;)]
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Kanske det, men jag väntar till lillebrors bil är färdigbyggd... Kanske går det att ordna så att jag eller lillebror får köra Clion på någon banträff i år? Så får vi se hur stor skillnaden blir mellan den och din. Förutsatt att du vågar utmana min lillebror ;)
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

jag bangar aldrig ur! men en fett lättad clio rt spöar nog min rätt så enkelt.
Post Reply