R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Moderator: Forumpolisen
Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Kom ett paket idag =)
Hmm...
HMMM...
Ohhh !
Weeeooowww, Äntligen !! =D
Börjar grejja med detta när snön försvinner så man tar sig in i garaget !
Hmm...
HMMM...
Ohhh !
Weeeooowww, Äntligen !! =D
Börjar grejja med detta när snön försvinner så man tar sig in i garaget !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Hur många grader har insug och avgas samt lyfthöjd ?
Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
276 grader ska den vara på, men lyfthöjd vet ja tyvärr inte. Kan mäta vid tillfälle.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Bilen är påställd och besiktad. Gick rätt igenom med en påpekan att byta parkeringsljusen till vita istället för "orangea" glödknoppar.
Tror jag har bild här i projektet när jag bytte till dessa. Tyckte dom inte om. Men det vart ingen tvåa i allafall =)
Nu är bilen inkörd i garaget för topplyft. Bilder kommer och vi hoppas på en förbättring med nya trimkammen =)
Tror jag har bild här i projektet när jag bytte till dessa. Tyckte dom inte om. Men det vart ingen tvåa i allafall =)
Nu är bilen inkörd i garaget för topplyft. Bilder kommer och vi hoppas på en förbättring med nya trimkammen =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Mellan husutbyggnader, ommålningar och barnjaga så har jag lyckats rivit toppen och monterat kam. Men när jag ska sätta tillbaka grejjerna ser jag detta ?!
Dom känns ovala cylindrarna. För er experter. hur allvarligt är detta ? Bilen går hur bra som helst och allt känns normalt.
Här är en liten film också.
Går bara ont i magen av att kolla runt på Foder och kolvar ala performance...
OBS: Oljan som dyker upp ur ena cylindern är efter lite spill.
Dom känns ovala cylindrarna. För er experter. hur allvarligt är detta ? Bilen går hur bra som helst och allt känns normalt.
Här är en liten film också.
Går bara ont i magen av att kolla runt på Foder och kolvar ala performance...
OBS: Oljan som dyker upp ur ena cylindern är efter lite spill.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
är jag inte helt ute å cyklar så skall väll kolvarna vara lite ovala? ännu viktigare på turbokolvar med kolvkjol?
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Då får du mäta med indikator klocka . Duger inte att bara se eller tycka .
Och skulle du ha någon kolv väck ,har du kolvknack på tomgång ,som ökar vid varvtals ändringar .
Men ta ur kolven och kontrollera ringspel mot cylindern , då ser du om någon ring är skadad . Har du torkat bort sot från kolvtopp ? , den ser lite för ren ut .
Går de att ta ner tråg ?
Och skulle du ha någon kolv väck ,har du kolvknack på tomgång ,som ökar vid varvtals ändringar .
Men ta ur kolven och kontrollera ringspel mot cylindern , då ser du om någon ring är skadad . Har du torkat bort sot från kolvtopp ? , den ser lite för ren ut .
Går de att ta ner tråg ?
Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Det är ett jäkla pyssel att ta ner det då det även är skvalpskydd inunder. Jag har inte rengjort kolv mer än smetat med fingarna.
Motorn är tyst som en japps på alla varvtal =)
Indikatorklocka har jag inte.
Motorn är tyst som en japps på alla varvtal =)
Indikatorklocka har jag inte.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Tycker också visuellt att kolvspelet är väl stort. Har du inget kolvskrammel under varmkörningsfasen, ca: 2-3min ?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Nej, den är tyst förutom det klassiska ventilskramlet som är på dessa maskiner. Men som sagt det är också minimalt.
Bottendelen är alltid tyst. Både varm och kall.
Bottendelen är alltid tyst. Både varm och kall.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Du får fråga någon på Uk eller någon annan 21 åkare , som kanske kan säja om kolvarna tål mer stryk .
Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Ska kolla lite på 21toc.com. Tror ändå att jag slår ihop maskinen. Och skulle den börjar låta illa så river jag ur hela skiten och köper då kolvar på samma gång.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Går det att byta fodertätningar med endast topplyft ?
Tänkte om man lyckas pressa kolvringarna för hand ?
Är det benny som gäller på dessa, eller nån annan som vet ?
Tänkte om man lyckas pressa kolvringarna för hand ?
Är det benny som gäller på dessa, eller nån annan som vet ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Blandar det vatten i oljan så är det mer troligt att det är värmeväxlaren som det är kortslutning i.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Näe, får säga att det var jag som var slarvig. Hittade inte mina distanster för att lägga spänn på fodrerna medans toppen är borta. Så jag lät det vara i hopp om att dom inte skulle släppa.
Nu när jag kom in i garaget så finns det inget kylarvatten kvar i blocket. Så jag antar att det runnit ner i tråget pga otäta oringar.
Så därav måste jag byta dessa. Går det som sagt ?
Nu när jag kom in i garaget så finns det inget kylarvatten kvar i blocket. Så jag antar att det runnit ner i tråget pga otäta oringar.
Så därav måste jag byta dessa. Går det som sagt ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: