R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Moderator: Forumpolisen
R21 Turbo Quadra - 1992 - Robin
Hej !
Jag får väl börja med ett projekt i denna tråd så det blir lite grann.
Bilen min är en R21 Turbo Quadra som säkert många vet !
Man ska ju ha massa bilder, men ja vet inte vart ja ska lägga upp dom. Man får juh inte ha så många på medlemssidorna ?!
Köpte bilen 2003 - 05 från sydtyskland. Importerade den via firman ja jobbade på då.
Bilen fick gå under sommaren och till vintern lyftes motorn ur för renovering !
Allt byttes i motor som har med lager och packningar att göra. Fick även byta turbon när ja märkte att det var sprickor i hela avgashuset. Jagade en på skroten och hittade en turbo som var till en Volvo T5R ! Den hade bara gått 20mil på volvos testcenter =)
Blocket med vev lämnades in hos en motorslip som fick se över grejjerna. Allt var i sin ordning förutom fodrena som var oval ?! sa han !
Ringde Benny på Autofrance direkt och grät i luren. Han tröstade med att säga att han hade en fodersats till en trafic hemma som ja kunde få köpa billigt ! Sagt och gjort paketet var påväg hem och inga sura miner längre =) Foder är känsliga grejjer så detta lämnade jag bort till en Renault veteran här uppe i traktera som har enbart skruvat sådant.
medan så snyggades motorutrymmet till med diverse målning och tvättning. Även växellåda fick ny packning och ny olja. Skickade även iväg koplingen till stockholm för att bygga om till sinterkoppling och renovering ! 8 puckars sinter dä ni ! inga vibrationer och plötsliga motorstopp.
Till våren kom paniken. Ja stod med en halvfärdig bil och en halvfärdig motor ! men till sommaren skulle bilen rulla till Belgien för Zolder. Paniken spred sig och ett ättrigt skruvande började. Avgassystemet blev endast halvfärdigt för att jag inte tog mig över bakaxeln på bilen. Sista skruven drog ja i dagen innan vi skulle fara. Resan ner gick relativt bra med endast en kokning i köpenhamn pga en dålig kylslang som ja inte hann och byta. Sen var det ett fläckfritt schema =)
Bilen fick gå resten av sommaren med halsvetsat avgassystem medan huvudet gick på högvarv hur ja skulle ta mig över bakaxeln med ett 3" stort system !!
Under den vinter hände sedan inte mycket. Bilen stod och väntade på vår. Till våren plockades den fram och systemet byggdes helt enkelt under bakaxeln med ett svinn på 1 DM av markfrigången.
Beggade fälgar handlades in nu i sommar och lackades vita. Resultatet var RALLY ! köpte då även röda stänkskydd som ska hänga och slänga både fram och bak på bilen. Dessa är inte monterade ännu då ja har fullt upp med att lösa hur dom ska fästas fram ?! (ideer =) ??)
30 Sep-05/ hämtade Greenstuff belägg Fram idag som ska monteras nu i helgen. Nu är det Greenstuff fram och bak på bilen och bettet är helt sjukt !
5 Okt -05/ Övre Kylarslang sprack ! Ringde Volvo som skulle ha 540:- Benny har stängt tills 10okt så det blir att vänta på honom !
10 Okt -05/ Bilen är nu avställd och inväntar renovering av toppen. Ny vinterbil inhandlad ! Nissan Kingcab V6SE !
4 Nov -05/ Ny toppackning köpt av benny för renoveringen.
20dec -05 / Lyft toppen och skickat den på portning, Fått fram trimkam och även köpt cellpaket för IC
19/3 -06 Nu ska det snart hända grejjer här ! Cellpaketen är på svetsning och toppen ska ja hämta hem nu i veckan. Jag uppdaterar med bilder så fort ja får grejjerna !
28/Feb -07 Körde hela sommaren med bilen som den var utan några som helst komplikationer. Kommer nu till våren att köra iväg den så den får mappas med extrasprut.
Kommande modifikationer !
- Mappa om den med E85.
(klart)bytt Wastegateklocka pga ras ! Laddtryck nu 1,1 bar
(klart)Lyfta toppen nu i höst och renovera/Porta
(klart)Inköp av trimkam för montering (någon som har en)
(klart)Mappning av styrbox nu 2007
(klart)Höjt laddtryck till ca 1,3 - 1,5 bar
(klart)Ställbar bränsletrycksregulator
(klart) Bytt vxl låda efter fartguppsras
Jag får väl börja med ett projekt i denna tråd så det blir lite grann.
Bilen min är en R21 Turbo Quadra som säkert många vet !
Man ska ju ha massa bilder, men ja vet inte vart ja ska lägga upp dom. Man får juh inte ha så många på medlemssidorna ?!
Köpte bilen 2003 - 05 från sydtyskland. Importerade den via firman ja jobbade på då.
Bilen fick gå under sommaren och till vintern lyftes motorn ur för renovering !
Allt byttes i motor som har med lager och packningar att göra. Fick även byta turbon när ja märkte att det var sprickor i hela avgashuset. Jagade en på skroten och hittade en turbo som var till en Volvo T5R ! Den hade bara gått 20mil på volvos testcenter =)
Blocket med vev lämnades in hos en motorslip som fick se över grejjerna. Allt var i sin ordning förutom fodrena som var oval ?! sa han !
Ringde Benny på Autofrance direkt och grät i luren. Han tröstade med att säga att han hade en fodersats till en trafic hemma som ja kunde få köpa billigt ! Sagt och gjort paketet var påväg hem och inga sura miner längre =) Foder är känsliga grejjer så detta lämnade jag bort till en Renault veteran här uppe i traktera som har enbart skruvat sådant.
medan så snyggades motorutrymmet till med diverse målning och tvättning. Även växellåda fick ny packning och ny olja. Skickade även iväg koplingen till stockholm för att bygga om till sinterkoppling och renovering ! 8 puckars sinter dä ni ! inga vibrationer och plötsliga motorstopp.
Till våren kom paniken. Ja stod med en halvfärdig bil och en halvfärdig motor ! men till sommaren skulle bilen rulla till Belgien för Zolder. Paniken spred sig och ett ättrigt skruvande började. Avgassystemet blev endast halvfärdigt för att jag inte tog mig över bakaxeln på bilen. Sista skruven drog ja i dagen innan vi skulle fara. Resan ner gick relativt bra med endast en kokning i köpenhamn pga en dålig kylslang som ja inte hann och byta. Sen var det ett fläckfritt schema =)
Bilen fick gå resten av sommaren med halsvetsat avgassystem medan huvudet gick på högvarv hur ja skulle ta mig över bakaxeln med ett 3" stort system !!
Under den vinter hände sedan inte mycket. Bilen stod och väntade på vår. Till våren plockades den fram och systemet byggdes helt enkelt under bakaxeln med ett svinn på 1 DM av markfrigången.
Beggade fälgar handlades in nu i sommar och lackades vita. Resultatet var RALLY ! köpte då även röda stänkskydd som ska hänga och slänga både fram och bak på bilen. Dessa är inte monterade ännu då ja har fullt upp med att lösa hur dom ska fästas fram ?! (ideer =) ??)
30 Sep-05/ hämtade Greenstuff belägg Fram idag som ska monteras nu i helgen. Nu är det Greenstuff fram och bak på bilen och bettet är helt sjukt !
5 Okt -05/ Övre Kylarslang sprack ! Ringde Volvo som skulle ha 540:- Benny har stängt tills 10okt så det blir att vänta på honom !
10 Okt -05/ Bilen är nu avställd och inväntar renovering av toppen. Ny vinterbil inhandlad ! Nissan Kingcab V6SE !
4 Nov -05/ Ny toppackning köpt av benny för renoveringen.
20dec -05 / Lyft toppen och skickat den på portning, Fått fram trimkam och även köpt cellpaket för IC
19/3 -06 Nu ska det snart hända grejjer här ! Cellpaketen är på svetsning och toppen ska ja hämta hem nu i veckan. Jag uppdaterar med bilder så fort ja får grejjerna !
28/Feb -07 Körde hela sommaren med bilen som den var utan några som helst komplikationer. Kommer nu till våren att köra iväg den så den får mappas med extrasprut.
Kommande modifikationer !
- Mappa om den med E85.
(klart)bytt Wastegateklocka pga ras ! Laddtryck nu 1,1 bar
(klart)Lyfta toppen nu i höst och renovera/Porta
(klart)Inköp av trimkam för montering (någon som har en)
(klart)Mappning av styrbox nu 2007
(klart)Höjt laddtryck till ca 1,3 - 1,5 bar
(klart)Ställbar bränsletrycksregulator
(klart) Bytt vxl låda efter fartguppsras
Last edited by Robin on 28 Feb 2007, 13:18, edited 4 times in total.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robin</i>
<br />2st vad ja vet =)
Ja ska knäppa massa bilder men ja vet inte vart ja ska lägga dom =)
Skulle juh ner på träffen senast här me då vart ju den förskjuten så ja kunde inte .
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Robin! Bilder kan du lägga upp på www.photobucket.com, 25 MB alldeles gratis. Vore qul att se bilen!
<br />2st vad ja vet =)
Ja ska knäppa massa bilder men ja vet inte vart ja ska lägga dom =)
Skulle juh ner på träffen senast här me då vart ju den förskjuten så ja kunde inte .
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Robin! Bilder kan du lägga upp på www.photobucket.com, 25 MB alldeles gratis. Vore qul att se bilen!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robin</i>
<br />2st vad ja vet =)
Ja ska knäppa massa bilder men ja vet inte vart ja ska lägga dom =)
Skulle juh ner på träffen senast här me då vart ju den förskjuten så ja kunde inte .
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Robin! Bilder kan du lägga upp på www.photobucket.com, 25 MB alldeles gratis. Vore qul att se bilen!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
ja ja ja ja[:D]
Robin: 2 st de var inte många de. Du får komma på stockholmsträffen i vår den skall vara i tid[:)]
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robin</i>
<br />2st vad ja vet =)
Ja ska knäppa massa bilder men ja vet inte vart ja ska lägga dom =)
Skulle juh ner på träffen senast här me då vart ju den förskjuten så ja kunde inte .
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Robin! Bilder kan du lägga upp på www.photobucket.com, 25 MB alldeles gratis. Vore qul att se bilen!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
ja ja ja ja[:D]
Robin: 2 st de var inte många de. Du får komma på stockholmsträffen i vår den skall vara i tid[:)]
Nu har ja fått in dom nya cellpaketen som ska bilda mina nya fina FETA IC i fronten =)
Bilder finns på länken !!
Bilder finns på länken !!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
På första inlägget nästan längst ner.. där uppdateras alltid så fort ja får nya bilder... =)
Här kommer länken igen =D
http://www.garaget.org/?car=12605
Här kommer länken igen =D
http://www.garaget.org/?car=12605
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Ja tror det är nå liknande som Audi har. För jag har så där diff knapp och vakumslangar som går till klumpen bak !?Falk wrote:Trevlig bil!
Vad är det för konstruktion på 4hjulsdriften?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: