Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
Moderator: Forumpolisen
Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
Har en styck överbliven vevaxel till 1397 Alpine. Det är en strokad (81mm) vev från GAF, heter väl Farndon nu, tror jag.
Hur som helst var det de som tillverkade vevaxlarna till Volvos rallycross-340:or (sägs det) och det här är en provmonterad, men knappast använd vev. Jag har kontrollmätt den, den är rak och slaglängden stämmer. 81 mm. Jag har polerat tapparna, men om du ska bygga extrem motor, skulle jag nog ta ner den en dimension för att tapparna ska vara helt rena. Ta med det i beräkningen om du är intresserad och bjud därefter... Jag kan ordna omslipningen här i Göteborg annars.
Kostar en förmögenhet ny, jag vill gärna ha 5 000 för axeln, ge bud om jag är för dyr, men nytt idag är runt 12 000 kr.
Har ett gäng 80 mm kolvar också (men inga foder, stakar finns), med 80 kolvar och 81 vev får du 1628 cc
Byter väldigt gärna mot en 5-växlad 365-låda (R17TS osv)
Ring 0761 38 13 04
Stefan
Hur som helst var det de som tillverkade vevaxlarna till Volvos rallycross-340:or (sägs det) och det här är en provmonterad, men knappast använd vev. Jag har kontrollmätt den, den är rak och slaglängden stämmer. 81 mm. Jag har polerat tapparna, men om du ska bygga extrem motor, skulle jag nog ta ner den en dimension för att tapparna ska vara helt rena. Ta med det i beräkningen om du är intresserad och bjud därefter... Jag kan ordna omslipningen här i Göteborg annars.
Kostar en förmögenhet ny, jag vill gärna ha 5 000 för axeln, ge bud om jag är för dyr, men nytt idag är runt 12 000 kr.
Har ett gäng 80 mm kolvar också (men inga foder, stakar finns), med 80 kolvar och 81 vev får du 1628 cc
Byter väldigt gärna mot en 5-växlad 365-låda (R17TS osv)
Ring 0761 38 13 04
Stefan
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
Så dålig tajming på annonsen Stefan!
Sådan vev jag tänkt ha i Femman ju, synd att inte kulorna finns för tillfället...
Sådan vev jag tänkt ha i Femman ju, synd att inte kulorna finns för tillfället...
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
äh, lite positiva får vi väl vara, kör ett par helgers extrajobb, kolla vad du har i plånboken och bjud mig nå´t, storrensning på gång, ska ner på bara två bilar, jag bjuder på stakar om du ringer efter fredagsölen
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
har inte tid med extrajobb för tillfället..... Vilka bilar skall få vara kvar då??Stakarna är vanliga standardstakar eller?JCWorks wrote:äh, lite positiva får vi väl vara, kör ett par helgers extrajobb, kolla vad du har i plånboken och bjud mig nå´t, storrensning på gång, ska ner på bara två bilar, jag bjuder på stakar om du ringer efter fredagsölen
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
Är hålet runt i den högra vevstaken? Ser ut att varit varmgång och lagersnurr i den!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
yeap den såg faktis inte så bra ut tur att jag har 20 st liggandes heheDennis wrote:Är hålet runt i den högra vevstaken? Ser ut att varit varmgång och lagersnurr i den!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
Om det är orginal stakar så är de 4mm för lång att passa 81mm slag .
Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
Ja om komphöjden på kolvarna är samma som standard, men det borde dom väl vara ??Bengt wrote:Om det är orginal stakar så är de 4mm för lång att passa 81mm slag .
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
Räcker att kolvbulten är uppflyttad. Vilket i min värld är lite mer gångbart än att bygga andra stakar bara för att man vill höja slaglängden med 4mm........ Jag kan givetvis, som vanligt, ha fel.
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
De är inte många av den gamla Motormodellen som har uppflyttad kolvbult , alla kolvar som visas har ju kolv topp upp . Och går inte att gissa ens .Tony wrote:Ja om komphöjden på kolvarna är samma som standard, men det borde dom väl vara ??Bengt wrote:Om det är orginal stakar så är de 4mm för lång att passa 81mm slag .
Jag vet bara en motor just nu Toyota (caår 1978) 3T-C mototmodellen då fick man 1770cc ur en 1588cc och Twincam toppen på de blev fint , men de är japan motorer de .
Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
Om slaget är 4mm längre så är det ju bara 2mm som komphöjden behöver ändras, och 2mm kanske man kan våga ta på kolven, man kanske tom kan låta kolven gå upp lite på vissa ställen,kompförhållandet på en 1397 är ju löljigt lågt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
Du ger svar på en sugmotor , min tanke var Turbo motor . Sen finns 2 olika toppar , Crossflow samt vanliga toppen .Tony wrote:Om slaget är 4mm längre så är det ju bara 2mm som komphöjden behöver ändras, och 2mm kanske man kan våga ta på kolven, man kanske tom kan låta kolven gå upp lite på vissa ställen,kompförhållandet på en 1397 är ju löljigt lågt
Och svarva av kolvar brukar ge balk brott kring kolvringarna (aldrig under 5,5mm från kolvtopp till första ring ) Vet inte hur många kolvar jag skrotat på så vis .
Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
nej jag menar turbo ,därav att jag skrev att kompet var löljigt lågt det är väl 7,6:1 typ ??Bengt wrote:Du ger svar på en sugmotor , min tanke var Turbo motor . Sen finns 2 olika toppar , Crossflow samt vanliga toppen .Tony wrote:Om slaget är 4mm längre så är det ju bara 2mm som komphöjden behöver ändras, och 2mm kanske man kan våga ta på kolven, man kanske tom kan låta kolven gå upp lite på vissa ställen,kompförhållandet på en 1397 är ju löljigt lågt
Och svarva av kolvar brukar ge balk brott kring kolvringarna (aldrig under 5,5mm från kolvtopp till första ring ) Vet inte hur många kolvar jag skrotat på så vis .
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
Härmed anser jag säljtråden kapad men bara kul med lite synpunkter. Jag har 5 vevstakar, den där har gått varm och borde inte varit med på bild :
Jag har flera uppsättningar 80 mm kolvar och de skiljer i höjd, precis som påpekat. I den turbomotor som fungerar, som sitter i skogsvraket, är det 81 mm slag och 80 mm kolvar, den klassades till 1628cc x turbostraff 1,7= 2768cc. Har inte öppnat den, så ingen aning om kolvhöjd. Tänker inte öppna innan sprängning heller
Eller rättare sagt, inget ska sprängas, istället ska både 12G och 8G bort, har hittat den enda bil jag tycker är roligare och den har redan flyttat in i garaget - så trångt och fattigt för tillfället.
Sluta tjata och köp nu istället !
Jag har flera uppsättningar 80 mm kolvar och de skiljer i höjd, precis som påpekat. I den turbomotor som fungerar, som sitter i skogsvraket, är det 81 mm slag och 80 mm kolvar, den klassades till 1628cc x turbostraff 1,7= 2768cc. Har inte öppnat den, så ingen aning om kolvhöjd. Tänker inte öppna innan sprängning heller
Eller rättare sagt, inget ska sprängas, istället ska både 12G och 8G bort, har hittat den enda bil jag tycker är roligare och den har redan flyttat in i garaget - så trångt och fattigt för tillfället.
Sluta tjata och köp nu istället !
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda
Vad skall du ha för skogsvraket och vad bor i garaget nu?JCWorks wrote:Härmed anser jag säljtråden kapad men bara kul med lite synpunkter. Jag har 5 vevstakar, den där har gått varm och borde inte varit med på bild :
Jag har flera uppsättningar 80 mm kolvar och de skiljer i höjd, precis som påpekat. I den turbomotor som fungerar, som sitter i skogsvraket, är det 81 mm slag och 80 mm kolvar, den klassades till 1628cc x turbostraff 1,7= 2768cc. Har inte öppnat den, så ingen aning om kolvhöjd. Tänker inte öppna innan sprängning heller
Eller rättare sagt, inget ska sprängas, istället ska både 12G och 8G bort, har hittat den enda bil jag tycker är roligare och den har redan flyttat in i garaget - så trångt och fattigt för tillfället.
Sluta tjata och köp nu istället !
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo