Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Annonsera ut din Renault eller dina Renaultdelar här.
OBS! Läs våra regler för Köp & Sälj sektionen innan du annonserar.

Moderator: Forumpolisen

JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Post by JCWorks »

Har en styck överbliven vevaxel till 1397 Alpine. Det är en strokad (81mm) vev från GAF, heter väl Farndon nu, tror jag.

Hur som helst var det de som tillverkade vevaxlarna till Volvos rallycross-340:or (sägs det) och det här är en provmonterad, men knappast använd vev. Jag har kontrollmätt den, den är rak och slaglängden stämmer. 81 mm. Jag har polerat tapparna, men om du ska bygga extrem motor, skulle jag nog ta ner den en dimension för att tapparna ska vara helt rena. Ta med det i beräkningen om du är intresserad och bjud därefter... Jag kan ordna omslipningen här i Göteborg annars.

Kostar en förmögenhet ny, jag vill gärna ha 5 000 för axeln, ge bud om jag är för dyr, men nytt idag är runt 12 000 kr.

Har ett gäng 80 mm kolvar också (men inga foder, stakar finns), med 80 kolvar och 81 vev får du 1628 cc :)

Byter väldigt gärna mot en 5-växlad 365-låda (R17TS osv)

Image

Image

Image

Image

Image

Ring 0761 38 13 04

Stefan
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Post by Alpine Linus »

Så dålig tajming på annonsen Stefan!
Sådan vev jag tänkt ha i Femman ju, synd att inte kulorna finns för tillfället...
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Post by JCWorks »

äh, lite positiva får vi väl vara, kör ett par helgers extrajobb, kolla vad du har i plånboken och bjud mig nå´t, storrensning på gång, ska ner på bara två bilar, jag bjuder på stakar om du ringer efter fredagsölen [smilie=117.jpg]
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Post by Alpine Linus »

JCWorks wrote:äh, lite positiva får vi väl vara, kör ett par helgers extrajobb, kolla vad du har i plånboken och bjud mig nå´t, storrensning på gång, ska ner på bara två bilar, jag bjuder på stakar om du ringer efter fredagsölen [smilie=117.jpg]
har inte tid med extrajobb för tillfället..... Vilka bilar skall få vara kvar då??Stakarna är vanliga standardstakar eller?
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Post by Dennis »

Är hålet runt i den högra vevstaken? Ser ut att varit varmgång och lagersnurr i den!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Post by Alpine Linus »

Dennis wrote:Är hålet runt i den högra vevstaken? Ser ut att varit varmgång och lagersnurr i den!
yeap den såg faktis inte så bra ut :( tur att jag har 20 st liggandes hehe
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Post by Bengt »

Om det är orginal stakar så är de 4mm för lång att passa 81mm slag .
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Post by Tony »

Bengt wrote:Om det är orginal stakar så är de 4mm för lång att passa 81mm slag .
Ja om komphöjden på kolvarna är samma som standard, men det borde dom väl vara ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Post by Alpine Linus »

Räcker att kolvbulten är uppflyttad. Vilket i min värld är lite mer gångbart än att bygga andra stakar bara för att man vill höja slaglängden med 4mm........ Jag kan givetvis, som vanligt, ha fel.
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Post by Bengt »

Tony wrote:
Bengt wrote:Om det är orginal stakar så är de 4mm för lång att passa 81mm slag .
Ja om komphöjden på kolvarna är samma som standard, men det borde dom väl vara ??
De är inte många av den gamla Motormodellen som har uppflyttad kolvbult , alla kolvar som visas har ju kolv topp upp . Och går inte att gissa ens .

Jag vet bara en motor just nu Toyota (caår 1978) 3T-C mototmodellen då fick man 1770cc ur en 1588cc och Twincam toppen på de blev fint , men de är japan motorer de .
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Post by Tony »

Om slaget är 4mm längre så är det ju bara 2mm som komphöjden behöver ändras, och 2mm kanske man kan våga ta på kolven, man kanske tom kan låta kolven gå upp lite på vissa ställen,kompförhållandet på en 1397 är ju löljigt lågt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Post by Bengt »

Tony wrote:Om slaget är 4mm längre så är det ju bara 2mm som komphöjden behöver ändras, och 2mm kanske man kan våga ta på kolven, man kanske tom kan låta kolven gå upp lite på vissa ställen,kompförhållandet på en 1397 är ju löljigt lågt
Du ger svar på en sugmotor , min tanke var Turbo motor . Sen finns 2 olika toppar , Crossflow samt vanliga toppen .

Och svarva av kolvar brukar ge balk brott kring kolvringarna (aldrig under 5,5mm från kolvtopp till första ring ) Vet inte hur många kolvar jag skrotat på så vis .
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Post by Tony »

Bengt wrote:
Tony wrote:Om slaget är 4mm längre så är det ju bara 2mm som komphöjden behöver ändras, och 2mm kanske man kan våga ta på kolven, man kanske tom kan låta kolven gå upp lite på vissa ställen,kompförhållandet på en 1397 är ju löljigt lågt
Du ger svar på en sugmotor , min tanke var Turbo motor . Sen finns 2 olika toppar , Crossflow samt vanliga toppen .

Och svarva av kolvar brukar ge balk brott kring kolvringarna (aldrig under 5,5mm från kolvtopp till första ring ) Vet inte hur många kolvar jag skrotat på så vis .
nej jag menar turbo ,därav att jag skrev att kompet var löljigt lågt det är väl 7,6:1 typ ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Post by JCWorks »

Härmed anser jag säljtråden kapad :evil: men bara kul med lite synpunkter. Jag har 5 vevstakar, den där har gått varm och borde inte varit med på bild :

Jag har flera uppsättningar 80 mm kolvar och de skiljer i höjd, precis som påpekat. I den turbomotor som fungerar, som sitter i skogsvraket, är det 81 mm slag och 80 mm kolvar, den klassades till 1628cc x turbostraff 1,7= 2768cc. Har inte öppnat den, så ingen aning om kolvhöjd. Tänker inte öppna innan sprängning heller :)

Eller rättare sagt, inget ska sprängas, istället ska både 12G och 8G bort, har hittat den enda bil jag tycker är roligare och den har redan flyttat in i garaget - så trångt och fattigt för tillfället.

Sluta tjata och köp nu istället [smilie=001_005.gif] !
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Stålvev R5A, 80 mm kolvar, stakar, topp, ev byte vxllåda

Post by Alpine Linus »

JCWorks wrote:Härmed anser jag säljtråden kapad :evil: men bara kul med lite synpunkter. Jag har 5 vevstakar, den där har gått varm och borde inte varit med på bild :

Jag har flera uppsättningar 80 mm kolvar och de skiljer i höjd, precis som påpekat. I den turbomotor som fungerar, som sitter i skogsvraket, är det 81 mm slag och 80 mm kolvar, den klassades till 1628cc x turbostraff 1,7= 2768cc. Har inte öppnat den, så ingen aning om kolvhöjd. Tänker inte öppna innan sprängning heller :)

Eller rättare sagt, inget ska sprängas, istället ska både 12G och 8G bort, har hittat den enda bil jag tycker är roligare och den har redan flyttat in i garaget - så trångt och fattigt för tillfället.

Sluta tjata och köp nu istället [smilie=001_005.gif] !
Vad skall du ha för skogsvraket och vad bor i garaget nu? :D
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Post Reply