Tickande relä
Moderator: Forumpolisen
Tickande relä
Hej alla!
Har en megane års 99 med K7M-702/K7M-703 motorn i.
Den startar ibland, och visar felkod på VARVTAL / TÄNDLÄGE GIVARE som vi har byt ut till en som vi vet fungerar MEN ändå är den fel koden kvar.
Och så har jag ett tickande relä som sitter på förar sidan sett i motorrummet relät är brun till färgen(Bilen har startat några gånger relät INTE tickar , felet borde vara där)
Mätt ström o allt, till det relät är det ingen ström till enligt vännen som är tyvärr mekaniker på toyota.
Kan det vara styrboxen, eller vad har ni för idér?
Hoppas ni förstod min förklaring
Bild på relät jag menar
Mvh Daniel
Har en megane års 99 med K7M-702/K7M-703 motorn i.
Den startar ibland, och visar felkod på VARVTAL / TÄNDLÄGE GIVARE som vi har byt ut till en som vi vet fungerar MEN ändå är den fel koden kvar.
Och så har jag ett tickande relä som sitter på förar sidan sett i motorrummet relät är brun till färgen(Bilen har startat några gånger relät INTE tickar , felet borde vara där)
Mätt ström o allt, till det relät är det ingen ström till enligt vännen som är tyvärr mekaniker på toyota.
Kan det vara styrboxen, eller vad har ni för idér?
Hoppas ni förstod min förklaring
Bild på relät jag menar
Mvh Daniel
Daniel Larsson
- hkc616
- Posts: 111
- Joined: 26 May 2012, 09:52
- Firstname: Fredrik
- Surname: Nilsson
- Location: Moheda
- Contact:
Re: Tickande relä
Kan inte svara på reläfrågan. Däremot felkoden, kommer inte att försvinna av sig själv bara för att man byter en felaktig del mot en fungerande.
/Fredrik
/Fredrik
Re: Tickande relä
hkc616 wrote:Kan inte svara på reläfrågan. Däremot felkoden, kommer inte att försvinna av sig själv bara för att man byter en felaktig del mot en fungerande.
/Fredrik
Försökt släcka den genom datorn, men står att det är en "fast" felkod.
Du får gärna utveckla ditt svar lite
Är personligen EJ bra på bilar.
Alla svar och idéer är jag tacksam för, vill ha igång pendlar bilen.
Mvh
Daniel Larsson
- hkc616
- Posts: 111
- Joined: 26 May 2012, 09:52
- Firstname: Fredrik
- Surname: Nilsson
- Location: Moheda
- Contact:
Re: Tickande relä
Då har jag ingen aning hur du blir av med felkoden.
Angående relän så ska dom ticka när de aktiveras, dock inte hela tiden. Hur gör ditt?
/Fredrik
Angående relän så ska dom ticka när de aktiveras, dock inte hela tiden. Hur gör ditt?
/Fredrik
Re: Tickande relä
Relät tickar/knackar hela tiden, så fort man vrider på tändingen och slutar aldrig.
Skumt fel de där..
Ingen som har aning hur ja ska få bort felkoden på bilen som står i översta inlägget.
Mvh
Skumt fel de där..
Ingen som har aning hur ja ska få bort felkoden på bilen som står i översta inlägget.
Mvh
Daniel Larsson
Re: Tickande relä
En fast felkod betyder att felet kvarstår, därför kan man inte ta bort den. Kan ju vara något elfel som gör det
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Tickande relä
Har du några tips på "vanliga" el fel på den felkoden?Tony wrote:En fast felkod betyder att felet kvarstår, därför kan man inte ta bort den. Kan ju vara något elfel som gör det
Mvh
Daniel Larsson
Re: Tickande relä
Vi ska testa o byta box i bilen.
I min sitter det siemens S115300120 B och den jag kan få tag i är siemens S105300203 B
Funkar den i min bil ändå?
Varför ja frågar är att det är några mil att hämta den.
Mvh
I min sitter det siemens S115300120 B och den jag kan få tag i är siemens S105300203 B
Funkar den i min bil ändå?
Varför ja frågar är att det är några mil att hämta den.
Mvh
Daniel Larsson
Re: Tickande relä
STARTSPÄRR tänk på det inte bara byta hejvilltins wrote:Vi ska testa o byta box i bilen.
I min sitter det siemens S115300120 B och den jag kan få tag i är siemens S105300203 B
Funkar den i min bil ändå?
Varför ja frågar är att det är några mil att hämta den.
Mvh
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Tickande relä
Pratat med killen ang min bil IGEN..
Finns ingen GNISTA till tändstiften (Startspärren går ur som den ska)
VAD ska ja göra!?
Mvh
Finns ingen GNISTA till tändstiften (Startspärren går ur som den ska)
VAD ska ja göra!?
Mvh
Daniel Larsson
Re: Tickande relä
Tony wrote:STARTSPÄRR tänk på det inte bara byta hejvilltins wrote:Vi ska testa o byta box i bilen.
I min sitter det siemens S115300120 B och den jag kan få tag i är siemens S105300203 B
Funkar den i min bil ändå?
Varför ja frågar är att det är några mil att hämta den.
Mvh
Fick reda på det efter ja hade skreve det.. Har en ny fråga ang bilen..
Tack för ALLA svara iaf!!
Mvh
Daniel Larsson
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Tickande relä
Hej!
Tänkte bara bidra med mina funderingar och tankar i detta problem.
Din bil vill inte starta .. du har läst ut en felkod på vevaxellägesgivaren som dessutom är permanent.. du har provat byta givare men detta hjälpte ej... Ok
men om du nu bytt givare och problemet fortfarande är kvar så måste du väll ta och fortsätta felsökningen och se varför felet är kvar, inte bara PROVA byta ut styrenheten hur som hellst ( dessutom fundera på en beggad, kommer ej gå med 100% säkerhet, den andra bilens startspärrskod kommer ligga kvar precis som Tony redan skrivit)
Har du exempelvis skruvat ur givaren och kontrollerat ned i hålet att svänghjulet är helt och fint? Har ngn/ngra kuggar slagits av så kommer inte signalen stämma och därmed ej bilen starta.
Ser svänghjulet fint ut.. ja då är det ngt annat. Är t.ex kablarna till givaren ok? gjort ett belastningsprov av dem? ( dvs använda t.ex en lampa som kontroll att dem leder ström)
Isf måste du även ta reda på vilka stift på motorstyreneheten som är kopplade till givaren.
Megane 99:or brukar ha problem med kabelmattorna, till motorn i synnerhet.
Det är därför du måste belasta kablarna för att se om dem inte oxiderat av ngnstans.
En mycket svag ström på en kabel som är kopplat till relä kan göra att det står och tickar.
Mitt tips är att du skaffar fram ett kopplingsschema över bilen på ett eller annat vis, sedan ber du din mekanikerkollega om hjälp med felsökning.
Byt INTE ut ngn styrenhet eller dyl dyrt innan ni kommit fram till att det med 100% säkerhet är fel på just detta
happy hunting
Vh Johnny
Tänkte bara bidra med mina funderingar och tankar i detta problem.
Din bil vill inte starta .. du har läst ut en felkod på vevaxellägesgivaren som dessutom är permanent.. du har provat byta givare men detta hjälpte ej... Ok
men om du nu bytt givare och problemet fortfarande är kvar så måste du väll ta och fortsätta felsökningen och se varför felet är kvar, inte bara PROVA byta ut styrenheten hur som hellst ( dessutom fundera på en beggad, kommer ej gå med 100% säkerhet, den andra bilens startspärrskod kommer ligga kvar precis som Tony redan skrivit)
Har du exempelvis skruvat ur givaren och kontrollerat ned i hålet att svänghjulet är helt och fint? Har ngn/ngra kuggar slagits av så kommer inte signalen stämma och därmed ej bilen starta.
Ser svänghjulet fint ut.. ja då är det ngt annat. Är t.ex kablarna till givaren ok? gjort ett belastningsprov av dem? ( dvs använda t.ex en lampa som kontroll att dem leder ström)
Isf måste du även ta reda på vilka stift på motorstyreneheten som är kopplade till givaren.
Megane 99:or brukar ha problem med kabelmattorna, till motorn i synnerhet.
Det är därför du måste belasta kablarna för att se om dem inte oxiderat av ngnstans.
En mycket svag ström på en kabel som är kopplat till relä kan göra att det står och tickar.
Mitt tips är att du skaffar fram ett kopplingsschema över bilen på ett eller annat vis, sedan ber du din mekanikerkollega om hjälp med felsökning.
Byt INTE ut ngn styrenhet eller dyl dyrt innan ni kommit fram till att det med 100% säkerhet är fel på just detta
happy hunting
Vh Johnny
Johnny Söderström
Re: Tickande relä
Starbright wrote:Hej!
Tänkte bara bidra med mina funderingar och tankar i detta problem.
Din bil vill inte starta .. du har läst ut en felkod på vevaxellägesgivaren som dessutom är permanent.. du har provat byta givare men detta hjälpte ej... Ok
men om du nu bytt givare och problemet fortfarande är kvar så måste du väll ta och fortsätta felsökningen och se varför felet är kvar, inte bara PROVA byta ut styrenheten hur som hellst ( dessutom fundera på en beggad, kommer ej gå med 100% säkerhet, den andra bilens startspärrskod kommer ligga kvar precis som Tony redan skrivit)
Har du exempelvis skruvat ur givaren och kontrollerat ned i hålet att svänghjulet är helt och fint? Har ngn/ngra kuggar slagits av så kommer inte signalen stämma och därmed ej bilen starta.
Ser svänghjulet fint ut.. ja då är det ngt annat. Är t.ex kablarna till givaren ok? gjort ett belastningsprov av dem? ( dvs använda t.ex en lampa som kontroll att dem leder ström)
Isf måste du även ta reda på vilka stift på motorstyreneheten som är kopplade till givaren.
Megane 99:or brukar ha problem med kabelmattorna, till motorn i synnerhet.
Det är därför du måste belasta kablarna för att se om dem inte oxiderat av ngnstans.
En mycket svag ström på en kabel som är kopplat till relä kan göra att det står och tickar.
Mitt tips är att du skaffar fram ett kopplingsschema över bilen på ett eller annat vis, sedan ber du din mekanikerkollega om hjälp med felsökning.
Byt INTE ut ngn styrenhet eller dyl dyrt innan ni kommit fram till att det med 100% säkerhet är fel på just detta
happy hunting
Vh Johnny
Svänghjul kollat o ström finns det hela vägen tydligen. Relät FIXAT, dåligt med jord.
Fortfarande felkod på bilen.
Var kan man få tag på ett kopplings schema?
Tack för svar
Mvh
Daniel Larsson