Tickande relä

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ins
Posts: 10
Joined: 05 Mar 2013, 11:02
Location: kristinehamn

Tickande relä

Post by ins »

Hej alla!

Har en megane års 99 med K7M-702/K7M-703 motorn i.

Den startar ibland, och visar felkod på VARVTAL / TÄNDLÄGE GIVARE som vi har byt ut till en som vi vet fungerar MEN ändå är den fel koden kvar.

Och så har jag ett tickande relä som sitter på förar sidan sett i motorrummet relät är brun till färgen(Bilen har startat några gånger relät INTE tickar , felet borde vara där)

Mätt ström o allt, till det relät är det ingen ström till enligt vännen som är tyvärr mekaniker på toyota.

Kan det vara styrboxen, eller vad har ni för idér?

Hoppas ni förstod min förklaring

Bild på relät jag menar

Image


Mvh Daniel
Daniel Larsson
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: Tickande relä

Post by hkc616 »

Kan inte svara på reläfrågan. Däremot felkoden, kommer inte att försvinna av sig själv bara för att man byter en felaktig del mot en fungerande.

/Fredrik
ins
Posts: 10
Joined: 05 Mar 2013, 11:02
Location: kristinehamn

Re: Tickande relä

Post by ins »

hkc616 wrote:Kan inte svara på reläfrågan. Däremot felkoden, kommer inte att försvinna av sig själv bara för att man byter en felaktig del mot en fungerande.

/Fredrik

Försökt släcka den genom datorn, men står att det är en "fast" felkod.

Du får gärna utveckla ditt svar lite :)

Är personligen EJ bra på bilar.

Alla svar och idéer är jag tacksam för, vill ha igång pendlar bilen.

Mvh
Daniel Larsson
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: Tickande relä

Post by hkc616 »

Då har jag ingen aning hur du blir av med felkoden.

Angående relän så ska dom ticka när de aktiveras, dock inte hela tiden. Hur gör ditt?

/Fredrik
ins
Posts: 10
Joined: 05 Mar 2013, 11:02
Location: kristinehamn

Re: Tickande relä

Post by ins »

Relät tickar/knackar hela tiden, så fort man vrider på tändingen och slutar aldrig.

Skumt fel de där..

Ingen som har aning hur ja ska få bort felkoden på bilen som står i översta inlägget.

Mvh
Daniel Larsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Tickande relä

Post by Tony »

En fast felkod betyder att felet kvarstår, därför kan man inte ta bort den. Kan ju vara något elfel som gör det
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ins
Posts: 10
Joined: 05 Mar 2013, 11:02
Location: kristinehamn

Re: Tickande relä

Post by ins »

Tony wrote:En fast felkod betyder att felet kvarstår, därför kan man inte ta bort den. Kan ju vara något elfel som gör det
Har du några tips på "vanliga" el fel på den felkoden?

Mvh
Daniel Larsson
ins
Posts: 10
Joined: 05 Mar 2013, 11:02
Location: kristinehamn

Re: Tickande relä

Post by ins »

Vi ska testa o byta box i bilen.

I min sitter det siemens S115300120 B och den jag kan få tag i är siemens S105300203 B

Funkar den i min bil ändå?

Varför ja frågar är att det är några mil att hämta den.

Mvh
Daniel Larsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Tickande relä

Post by Tony »

ins wrote:Vi ska testa o byta box i bilen.

I min sitter det siemens S115300120 B och den jag kan få tag i är siemens S105300203 B

Funkar den i min bil ändå?

Varför ja frågar är att det är några mil att hämta den.

Mvh
STARTSPÄRR tänk på det inte bara byta hejvillt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ins
Posts: 10
Joined: 05 Mar 2013, 11:02
Location: kristinehamn

Re: Tickande relä

Post by ins »

Pratat med killen ang min bil IGEN..

Finns ingen GNISTA till tändstiften (Startspärren går ur som den ska)

VAD ska ja göra!?

Mvh
Daniel Larsson
ins
Posts: 10
Joined: 05 Mar 2013, 11:02
Location: kristinehamn

Re: Tickande relä

Post by ins »

Tony wrote:
ins wrote:Vi ska testa o byta box i bilen.

I min sitter det siemens S115300120 B och den jag kan få tag i är siemens S105300203 B

Funkar den i min bil ändå?

Varför ja frågar är att det är några mil att hämta den.

Mvh
STARTSPÄRR tänk på det inte bara byta hejvillt

Fick reda på det efter ja hade skreve det.. Har en ny fråga ang bilen..

Tack för ALLA svara iaf!! :)

Mvh
Daniel Larsson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Tickande relä

Post by Starbright »

Hej!

Tänkte bara bidra med mina funderingar och tankar i detta problem.

Din bil vill inte starta .. du har läst ut en felkod på vevaxellägesgivaren som dessutom är permanent.. du har provat byta givare men detta hjälpte ej... Ok

men om du nu bytt givare och problemet fortfarande är kvar så måste du väll ta och fortsätta felsökningen och se varför felet är kvar, inte bara PROVA byta ut styrenheten hur som hellst ( dessutom fundera på en beggad, kommer ej gå med 100% säkerhet, den andra bilens startspärrskod kommer ligga kvar precis som Tony redan skrivit)

Har du exempelvis skruvat ur givaren och kontrollerat ned i hålet att svänghjulet är helt och fint? Har ngn/ngra kuggar slagits av så kommer inte signalen stämma och därmed ej bilen starta.

Ser svänghjulet fint ut.. ja då är det ngt annat. Är t.ex kablarna till givaren ok? gjort ett belastningsprov av dem? ( dvs använda t.ex en lampa som kontroll att dem leder ström)
Isf måste du även ta reda på vilka stift på motorstyreneheten som är kopplade till givaren.

Megane 99:or brukar ha problem med kabelmattorna, till motorn i synnerhet.
Det är därför du måste belasta kablarna för att se om dem inte oxiderat av ngnstans.
En mycket svag ström på en kabel som är kopplat till relä kan göra att det står och tickar.

Mitt tips är att du skaffar fram ett kopplingsschema över bilen på ett eller annat vis, sedan ber du din mekanikerkollega om hjälp med felsökning.

Byt INTE ut ngn styrenhet eller dyl dyrt innan ni kommit fram till att det med 100% säkerhet är fel på just detta

happy hunting :)

Vh Johnny
Johnny Söderström
ins
Posts: 10
Joined: 05 Mar 2013, 11:02
Location: kristinehamn

Re: Tickande relä

Post by ins »

Starbright wrote:Hej!

Tänkte bara bidra med mina funderingar och tankar i detta problem.

Din bil vill inte starta .. du har läst ut en felkod på vevaxellägesgivaren som dessutom är permanent.. du har provat byta givare men detta hjälpte ej... Ok

men om du nu bytt givare och problemet fortfarande är kvar så måste du väll ta och fortsätta felsökningen och se varför felet är kvar, inte bara PROVA byta ut styrenheten hur som hellst ( dessutom fundera på en beggad, kommer ej gå med 100% säkerhet, den andra bilens startspärrskod kommer ligga kvar precis som Tony redan skrivit)

Har du exempelvis skruvat ur givaren och kontrollerat ned i hålet att svänghjulet är helt och fint? Har ngn/ngra kuggar slagits av så kommer inte signalen stämma och därmed ej bilen starta.

Ser svänghjulet fint ut.. ja då är det ngt annat. Är t.ex kablarna till givaren ok? gjort ett belastningsprov av dem? ( dvs använda t.ex en lampa som kontroll att dem leder ström)
Isf måste du även ta reda på vilka stift på motorstyreneheten som är kopplade till givaren.

Megane 99:or brukar ha problem med kabelmattorna, till motorn i synnerhet.
Det är därför du måste belasta kablarna för att se om dem inte oxiderat av ngnstans.
En mycket svag ström på en kabel som är kopplat till relä kan göra att det står och tickar.

Mitt tips är att du skaffar fram ett kopplingsschema över bilen på ett eller annat vis, sedan ber du din mekanikerkollega om hjälp med felsökning.

Byt INTE ut ngn styrenhet eller dyl dyrt innan ni kommit fram till att det med 100% säkerhet är fel på just detta

happy hunting :)

Vh Johnny

Svänghjul kollat o ström finns det hela vägen tydligen. Relät FIXAT, dåligt med jord.

Fortfarande felkod på bilen.

Var kan man få tag på ett kopplings schema?

Tack för svar

Mvh
Daniel Larsson
Post Reply