Navigator Laguna GT -06
Moderator: Forumpolisen
Re: Navigator Laguna GT -06
Ja jag känner också att det är så eftersom det står gps på den enheten, vet du om den sitter fast eller om det bara är att dra den rakt ut, finns ju två små hål på framsidan som jag antar att man ska använda för att dra ut den, frågan är om det krävs specialverktyg?
Mvh
Mvh
Karl Blomström
Krävs bara ett par pinnar som är tillräckligt tunna för att gå in i hålen.Statte wrote:Ja jag känner också att det är så eftersom det står gps på den enheten, vet du om den sitter fast eller om det bara är att dra den rakt ut, finns ju två små hål på framsidan som jag antar att man ska använda för att dra ut den, frågan är om det krävs specialverktyg?
Mvh
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
Då var dvd urplockad och tror att antennen är inkopplad där men är inte riktigt säker då den antennen som jag har köpt inte passar, lägger inte lite bilder så ni kan rättta mig om jag har fel, men är det inte den gråa fakra kontakten som är antennen?
Den antennen jag har köpa är det smb kontakt på tror jag det heter? passar i alla fall inte :/ Kanske finns adapter att köpa? vet någon i så fall om man kan hitta det i någon affär så man kan fixa det imorgon.
EDIT: har sett på andra forum där folk skriver att det ska vara smb kontakt så är väldigt fundersam :/
Den antennen jag har köpa är det smb kontakt på tror jag det heter? passar i alla fall inte :/ Kanske finns adapter att köpa? vet någon i så fall om man kan hitta det i någon affär så man kan fixa det imorgon.
EDIT: har sett på andra forum där folk skriver att det ska vara smb kontakt så är väldigt fundersam :/
Karl Blomström
Hur är det med fakra kontakter, är det olika beroende på färg eller är det bara just färgen som skiljer? Går det köpa vilken antenn som helst med fakra kontakt? Om det nu är antennen som sitter där...
Karl Blomström
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Fakrakontakter finns i många varianter, (se här)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Ja det fanns ju en del, vet du om det är rätt sladd jag har framme, är det antennen till gpsen?? Förstår inte varför folk skriver att det ska vara smb kontakt i så fall.
Har hittat en antenn med fakra kontakt (dock blå) men står inte att den är till Renault här är länk
http://www.t-era.co.uk/Pub/default.aspx ... &ID=201464
En sak som jag tycker är konstig också är att om jag ställer in current position där jag är så fungerar det att navigera och bilen kommer ihåg positionen till nästa gång, men det finns ingen kontakt till satelliter, men får dock inte fram någon hastighet, hur kan detta fungera??
Mvh
Har hittat en antenn med fakra kontakt (dock blå) men står inte att den är till Renault här är länk
http://www.t-era.co.uk/Pub/default.aspx ... &ID=201464
En sak som jag tycker är konstig också är att om jag ställer in current position där jag är så fungerar det att navigera och bilen kommer ihåg positionen till nästa gång, men det finns ingen kontakt till satelliter, men får dock inte fram någon hastighet, hur kan detta fungera??
Mvh
Karl Blomström
- Stymie
Ingen aning om varför det går att navigera utan satellitkontakt! Möjligen genom att du tittar på vägen
Färgen på kontakten verkar tala om vilken typ det är av Fakrakontakt (dvs var spåren sitter). Kolla här och här
Finns det inte någon skarv i bagaget så att du kan ta bort befintlig antenn och skarva därifrån?
SMA SMB MMCX etc är benämningar på andra kontakttyper (andra änden på kabeln kanske).
Färgen på kontakten verkar tala om vilken typ det är av Fakrakontakt (dvs var spåren sitter). Kolla här och här
Finns det inte någon skarv i bagaget så att du kan ta bort befintlig antenn och skarva därifrån?
SMA SMB MMCX etc är benämningar på andra kontakttyper (andra änden på kabeln kanske).
___
Nä det är väldigt märkligt, var ute och körde en runda och den navigerar hur bra som helst men är ansluten till noll satelliter
Brukar sladden gå genom bagaget? Trodde mer den låg under innertaket?
Mvh
Mvh
Karl Blomström
Jag skulle tro att den använder information från styrdatorn. De verkar vara ihopkopplade på något sätt. Mina föräldrars Laguna II använder GPS-info till farthållaren till exempel. Sätter du farthållaren på 125km/h så visar ofta hastighetsmätaren uppåt 130km/h. Vid jämförelse med GPS-mätare stämmer farthållaren exakt, men inte hastighetsmätaren.Statte wrote:Nä det är väldigt märkligt, var ute och körde en runda och den navigerar hur bra som helst men är ansluten till noll satelliter
Mvh
Fungerar din farthållare?
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
Låter konstigt at det skulle vara olika med och utan gps, jag har ingen och farthållaren funkar ,dock visar hastighetsmätaren inte exakt lika och det går bara ställa farthållarn på jämna tal .Joakim16v wrote:Jag skulle tro att den använder information från styrdatorn. De verkar vara ihopkopplade på något sätt. Mina föräldrars Laguna II använder GPS-info till farthållaren till exempel. Sätter du farthållaren på 125km/h så visar ofta hastighetsmätaren uppåt 130km/h. Vid jämförelse med GPS-mätare stämmer farthållaren exakt, men inte hastighetsmätaren.Statte wrote:Nä det är väldigt märkligt, var ute och körde en runda och den navigerar hur bra som helst men är ansluten till noll satelliter
Mvh
Fungerar din farthållare?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jo farthållaren fungerar som den ska, tycker det är väldigt konstigt i alla fall. Har också hört att växellådan kan ta upp gps signaler men att det inte ska visa så exakt i så fall? Men det är ingen av er som vet hur det är med kontakten??
MVH
MVH
Karl Blomström
- Stymie
Trodde att jag redan svarat på frågan om kontakten. Du har en antennsladd som du fotograferat och lagt upp bild på. Den har en vit Fakra-kontakt. Faktakontakter är olika beroende på färgen. Köp en i samma färg, är du osäker, begär en bild från säljaren på den kontakten du tänkt köpa. Jämför sedan. Om lika, slanta upp lite pengar och montera sladd + antenn när grejerna landat.
___
Då har jag kollat upp detta lite mer och hittat på ett engelskt forum att på laguna 05-07 så är det denna kontakten tidigare var det smb. Men detta är inte en fakra kontakt utan en som heter hrs gt5 så nu är en ny antenn med denna kontakt beställd ....
Karl Blomström
Ny antenn inpluggad och fick grönt ljus direkt, men nu undrar jag bara om det finns nåt smidigt sätt att få in antennen bakifrån så man slipper ha den framåt, eller måste man riva ner hela instrumentpanelen för att lyckas??.
Mvh
Mvh
Karl Blomström