Navigator Laguna GT -06

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Statte

Navigator Laguna GT -06

Post by Statte »

Hejsan, har precis blivit lycklig ägare till en Renault Laguna GT -06, en riktigt härlig bil i kanon skick med mycket riskdelar bytt bland annat syrleder och spindelleder.

Det enda problem är att det inte är någon mottagning på Navigatorn, hittar inga satteliter alls. Jag antar att detta kan avhjälpas med att byta antennen på taket eller kan det vara något annat som spökar som man klan testa först?

Är det svårt att byta antennen? och vilken antenn ska man i så fall köpa finns det original som man måste ha eller går det lika bra med en av ett annat märke som jag antar är betydligt billigare i så fall, alla tips tas emot med glädje.

Är egentligen inget jätteproblem då jag hade navi i min gamla bil och den användes i stort sett aldrig men man vill ju att allt ska fungera :).

MVH
/Kalle
Karl Blomström
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Navigator Laguna GT -06

Post by Stymie »

Det lutar åt antennbyte ... Vet inte om det fungerar med "valfri" antenn. Meddela gärna hur det går och vad du bytt!

Bra tråd för dig som nybliven Laguna II-ägare: http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =25&t=9796
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Statte

Post by Statte »

Är det någon som vet var man hittar kontakten till antennen?? Och om man kan koppla in en vanlig liten antenn till mobil/navigatorer och testa om det funkar??
Mvh
Karl Blomström
Statte

Post by Statte »

Hittade ni ett engelskt forum där jag läste om detta och dom brukade ersätta med en annan anten som dom drog upp och fäste på vindrutan vid backspegeln, känns som en okej lösning dom köpte antennen för 100-200kr och satte in den på 20 min, men stod tyvärr inget om var kontakten sitter eller vilken kontakt det är...
Mvh
Karl Blomström
Stymie

Post by Stymie »

Om jag minns rätt så har du delar av GPSen i handskfackstrakten (eventuellt behöver du ta ur lådan i handskfacket (ett par skruv plus snäppfästen, där kommer du även åt kupéfiltret).

Ett test med en annan antenn kan fungera (kanske Ohmtalet i antenn och kabel kan påverka?). personligen så hade jag nog satt antennen på ordinarie plats. Det du refererar till från de engelska forumen kanske hänger ihop med de som försöker ha en extern gps i bilen, det går nämligen inte så bra på grund av värmeskyddsfilmen i vindrutan.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Det brukar finnas ett "hål" i metallfolien i rutan, där de sätter transponderkortet för motorvägsavgiftregistreringen i Frankrike. Där blir en perfekt plats för antennen.
Antenn kabeln är ju ansluten på baksidan av cd-romläsaren. Byt antenn och kabel så blir det nytt hela vägen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Statte

Post by Statte »

Känns mest troligt att den skulle sitta bakom cd rom läsaren, är du helt säker på det? Vet du hur jag får bort den också i så fall? Kanske tips på någon antenn med rätt kontakt som kan användas?
Mvh
Karl Blomström
Statte

Post by Statte »

Någon med tips :)???
Karl Blomström
Stymie

Post by Stymie »

Några har löst problem med noll mottagning genom att se till att enheterna blir helt strömlösa. Andra har bytt säkringen under askkoppen. Vissa har bytt antenn.

En av många trådar
http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=4416
___
Statte

Post by Statte »

Tack för tipsen, en ny antenn är nu beställd i alla fall, gps ikonen är grå har läst att den också kan vara röd någon som vet skillnaden?? Jag har den varianten där dvd läsaren sitter över cdn i mittkonsollen alltså inte i handskfacket, vet ni var jag hittar antennanslutningen på den modelllen??
Mvh
Karl Blomström
Statte

Post by Statte »

En liten uppdatering, har nu sett att det sitter en del till stereon/carminat under kylfacket i handskfacket, är en plastlist sol man kan ta bort, har denna del något med carminat att göra kanske??
Mvh
Karl Blomström
Stymie

Post by Stymie »

Vad jag fattat så är det två enheter till GPSen. En nere i handskfacket och en ovanför CDn. Du har en likadan som jag har.

Gissar att röd ikon = noll mottagning
Gissar att grå ikon = dålig mottagning (dvs noll "staplar")

Orkade inte läsa hela nedanstående tråd, men den har lite goda råd på vägen:
http://www.renaultforums.co.uk/archive/ ... 75094.html
___
Statte

Post by Statte »

Hur ser din enhet ut som sitter i mittkonsollen? Är det bara en dvd spelare med en knopp som kan dras till höger för att ta ut skivan och vänster för att läsa skivan? Verkar som dom flesta har en annan variant där det är fler knappar på enheter på mittkonsollen. Borde man inte kunna hitta någonstans var kontakten finns.
Mvh
Karl Blomström
Statte

Post by Statte »

Då har jag fått antennen, är det ingen som kan hjälpa till med placeringen av kontakten? Eller är det någon som vet var man kan hitta kopplingsschema eller så?
MVH
Karl Blomström
Stymie

Post by Stymie »

Tror att du måste plocka ut DVD-läsaren i mittkonsollen för att komma åt antennanslutningen (som Dennis sa tidigt i tråden).

PS. Jag har den med en enda knapp på DVD-läsaren (utmatningsknappen).
___
Post Reply