Svårstadat Clio II 1.4 vid kallt väder
Moderator: Forumpolisen
Svårstadat Clio II 1.4 vid kallt väder
Ja, rubriken säger väl allt egentligen.
Kryper det ner någon grad under nollan så är bilen otroligt grinig med att starta. Har man dock kört, så den fått upp lite temp, så startar den "som den ska".
Min slutsats; tempgivare.
Och jag gissar på att det -inte- är den till insugsluften som ställer till det utan "den andra" (trepolig enligt mekonomen).
Rätt eller fel?
Kryper det ner någon grad under nollan så är bilen otroligt grinig med att starta. Har man dock kört, så den fått upp lite temp, så startar den "som den ska".
Min slutsats; tempgivare.
Och jag gissar på att det -inte- är den till insugsluften som ställer till det utan "den andra" (trepolig enligt mekonomen).
Rätt eller fel?
Mike V. Henriksson - Hässleholm
Re: Svårstadat Clio II 1.4 vid kallt väder
Hurlångt har den gått ?
Täthet på ventiler , läckage ?
Kolvringar ?
De är oxså tänkbara problem .
Täthet på ventiler , läckage ?
Kolvringar ?
De är oxså tänkbara problem .
Re: Svårstadat Clio II 1.4 vid kallt väder
Bengt wrote:Hurlångt har den gått ?
Täthet på ventiler , läckage ?
Kolvringar ?
De är oxså tänkbara problem .
12k mil...men, är tveksam till det faktiskt. Då detta är ett fenomen som handlar om grader. Få grader dessutom. Vid +2-3c ute startar den utan några problem alls. 0- -2c så kan den (dock inte alltid, men oftast, speciellt under 0) vara toktjurig med att få igång.
Mike V. Henriksson - Hässleholm
Re: Svårstadat Clio II 1.4 vid kallt väder
Satt och "bladade" en polares AD (AutoData) på hans jobb och kollade upp. Är tydligen ett känt fel (dock inte bara vid kall väderlek) och ska då ha med kylvätsketempgivaren att göra, så, vi testar och återkommer
Mike V. Henriksson - Hässleholm
-
- Posts: 37
- Joined: 11 Jun 2011, 12:27
- Location: helsingborg
Re: Svårstadat Clio II 1.4 vid kallt väder
it_mutt wrote:Satt och "bladade" en polares AD (AutoData) på hans jobb och kollade upp. Är tydligen ett känt fel (dock inte bara vid kall väderlek) och ska då ha med kylvätsketempgivaren att göra, så, vi testar och återkommer
Hej! Har också start problem med Clio II. Vid ca 8 minus eller kallare fungerar inte startmotor, helt död. Allt annat lyser och låter. Bilen går inte att kabla eller putta i gång. Har haft den ansluten till dator men inga fel noterades. Går temperaruren upp igen så startar den på första försöket. Följer inläggen här och hoppas du skriver om du får oredning på saken!
_________________
sven nervall
Sven Nervall Helsingborg
Tlf 042/21 54 89
073 949 15 88
Clio 2013
R16 TL 1975
Tlf 042/21 54 89
073 949 15 88
Clio 2013
R16 TL 1975
Re: Svårstadat Clio II 1.4 vid kallt väder
svenR16HBG wrote:it_mutt wrote:Satt och "bladade" en polares AD (AutoData) på hans jobb och kollade upp. Är tydligen ett känt fel (dock inte bara vid kall väderlek) och ska då ha med kylvätsketempgivaren att göra, så, vi testar och återkommer
Hej! Har också start problem med Clio II. Vid ca 8 minus eller kallare fungerar inte startmotor, helt död. Allt annat lyser och låter. Bilen går inte att kabla eller putta i gång. Har haft den ansluten till dator men inga fel noterades. Går temperaruren upp igen så startar den på första försöket. Följer inläggen här och hoppas du skriver om du får oredning på saken!
_________________
sven nervall
För min del löste det sig med byte av kylvetsketempgivaren (ja, eller vad den nu egentligen heter).
Monterades i helgen (inte hunnit tidigare), och testades igår när det var -16c ute, startade "direkt" (ok, kanske något minimalt längre stund än vid plusgrader, men, jag förväntade mig inget annat)
Så, den löste mina problem iaf, välinvesterade 300-350:-
Att startmotorn inte fungerar när det är kallt kan ju bero på att den börjar bli dålig, men då borde det ju åtminstone gå att putta igång den (ja, förutsatt att det inte är en automatare då)
Ska dock till polaren imorgon antagligen, så jag kan ta en titt i AD och se om där står något som kan passa "dig"
Mike V. Henriksson - Hässleholm