akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor
Moderator: Forumpolisen
Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor
står inget om att du skall använda den vita kontakten under iaskkoppen FEL!!!!gteturbo wrote:Och jag tig endast från röda kontakt huvudet från Volvo.
En brun grå kabel från stift 3 i röda huvudet och skarva in den i svarta huvudet i stift 2, som jag tror. Det finns inget som det står 2 på. Det står 1 och 3 stämplad. Och 2:an stift som jag tror. Har ganska tjock brun kabel p
Och till den vita huvudet, tog jag röd kabel från reläerna och skarva in med orginal röd kabel
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor
det är en jord sk*t i dengteturbo wrote:Det finns också en tjock svart kabel. Den sitter fast på väggen med en bult, innanför höger dörr.
Och går till orginal relä kablar, sitter skarvat från fabriken med vit och svart kabel.
Den har jag int använt. Och om jag ska använda den. Med vilka färger ska jag skarva p på volvons.
Nu orkar jag inte skriva mer
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor
volvons kabelhärva måste ha + ström och vara jordad,har du gjort det??? kabeln som du skall ansluta till R1 B7 skall vara utgång efter bränslepumpsrelä det skall dra när du vrider om tändningen och skicka ut en puls till pumpen, hittade du inte nr 17 och 18 i den röda kontakten och gissade lite ??gteturbo wrote:Och från Volvo, dom 2 relä. Går en ensam kabel till röda huvudet på Volvons.
Den är blandning av rosa vit färg. Den tog jag och skarva in i B7, i vit kontakt huvud , som går från höger fram dörr, in i hålet till torped väggen. Jag tror den försvinner sedan under bilen till bensin pump.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor
jag har för mig att det bara var 2 kontakter i den svarta i min bil, men det bästa sättet att veta att det är rätt MÄT på den ena skall det vara + hela tiden och den andra tändnings +gteturbo wrote:Det finns bakom ask koppen, en plugg som heter R65
Det är .till och med 2st där. En vit och en svart huvud.
Och till dom här 2, kommer kablar i olika färger från orginal bränsle reläer;
Till den vita huvudet med 2 stift. Röd och gula kablar.
Till svarta huvudet med 4 stift. En av skiften med orange kabel slutar där.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor
Det här går aldrig någonsin. Punkt slut. Det är ENORMT komplicerad.
Man måste ha elektriker utbildning.
Finns det någon Renault elektriker i närheten av Stockholm?
Man måste ha elektriker utbildning.
Finns det någon Renault elektriker i närheten av Stockholm?
Jessem Matar
Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor
Okej, det verkar som ingen i hela. Sverige vet nånting, eller så kan det vara så att det finns personer som vet hur man kopplar elen, men vill inte hjälpa på något sätt. Eller hur?
Jag ska vända mig till engelsmännen istället, dom är experter på sånt här och mer hjälpsamma.
Jag ska vända mig till engelsmännen istället, dom är experter på sånt här och mer hjälpsamma.
Jessem Matar
Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor
Får du verkligen engelsmännen att åka hit och koppla in dina sladdar??
Hjälpsamma
Du har väl fått all hjläp som möjligt av Tony, elschema, förklaringar och tipps. Att du inte fattar kan väl knappast varken Svenskar eller Engelsmän göra ngt åt.
Det återstår nog bara alternativet att ngn kopplar åt dig.
-Kopplar du det
Hjälpsamma
Du har väl fått all hjläp som möjligt av Tony, elschema, förklaringar och tipps. Att du inte fattar kan väl knappast varken Svenskar eller Engelsmän göra ngt åt.
Det återstår nog bara alternativet att ngn kopplar åt dig.
-Kopplar du det
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor
vet inte hur bra du är på elektronik, men för att ditt volvo kablage skall funka så behövs 3 kablar, jord, konstant + och tändnings + då får volvons styrboxar och relä spänning och fungerar som det är tänkt . I kabelplanen står det inget om jord och konstant +, jord hade jag ingen info om,men i den 2 poliga kontakten under askoppen kopplade jag in tändning+ och konstant+ för det stog så till min, du kan ju ta + på batteriet kanske finns en anpassad kabel till det på volvokablaget?
När du har fått volvo kablaget spänningssatt, så skall det skicka ut signal till bränslepumpen att den skall starta, det antar jag att ett av dina relä i volvokablaget skall göra.
Ett relä har konstantström och en styrström och jord för att funka samt en utgång till det den skall göra, hittar man utgången till rätt relä (borde dra ett litet tag för att bygga upp bränsle tryck) så kopplar man det till bränslepumpen.
Kablaget till tändspole har jag för mig att jag använde den som var original till gte borde gå att göra samma sak till din.
sen är det en kabel till startmotorn som ger styrström till den.
Alla andra kablar är till att övervaka motorn och få information.
Finns ett fåtal människor som gjort detta,att dom skulle sitta här är inte så troligt
När du har fått volvo kablaget spänningssatt, så skall det skicka ut signal till bränslepumpen att den skall starta, det antar jag att ett av dina relä i volvokablaget skall göra.
Ett relä har konstantström och en styrström och jord för att funka samt en utgång till det den skall göra, hittar man utgången till rätt relä (borde dra ett litet tag för att bygga upp bränsle tryck) så kopplar man det till bränslepumpen.
Kablaget till tändspole har jag för mig att jag använde den som var original till gte borde gå att göra samma sak till din.
sen är det en kabel till startmotorn som ger styrström till den.
Alla andra kablar är till att övervaka motorn och få information.
Finns ett fåtal människor som gjort detta,att dom skulle sitta här är inte så troligt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen