akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

gteturbo
Posts: 38
Joined: 02 Sep 2012, 13:10
Location: stockholm

akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor

Post by gteturbo »

Hej.

Jag har flera problem

Jag har bytt motor i R5 mot en Volvo turbo motor.

Jag tagit bort hela R5 kabelhärvan och ersätt hela Volvo kabelhärvan.


Monterat dit Volvons tändspole.



Vi löser problem steg efter steg.



Start motor går hela tiden på tändning vad är problemet?.



Vilken tändspole skall man använda ?

Volvons eller R5?


Jag vet att det finns en kabel plan på tyska, men är helt omöjligt att fatta
Jessem Matar
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor

Post by Bengt »

Du får sätta dig och gå igenom den koppling du utfört , start ligger på fel inkoppling . de får bli Steg 1 i Nödhjälp . :P
gteturbo
Posts: 38
Joined: 02 Sep 2012, 13:10
Location: stockholm

Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor

Post by gteturbo »

Finns det någon beskrivning på svenska över el system?
Jessem Matar
gteturbo
Posts: 38
Joined: 02 Sep 2012, 13:10
Location: stockholm

Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor

Post by gteturbo »

Ni som har bytt motor till Volvo, hur har ni gjort?
Jessem Matar
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor

Post by Bengt »

gteturbo wrote:Finns det någon beskrivning på svenska över el system?

http://i649.photobucket.com/albums/uu21 ... C_0165.jpg

Här finns elskema över alla Super 5:or .

och http://i649.photobucket.com/albums/uu21 ... C_0166.jpg
gteturbo
Posts: 38
Joined: 02 Sep 2012, 13:10
Location: stockholm

R5 GTE Med volvo 440 turbo

Post by gteturbo »

Hej

Tänkte höra om någon här på forumet, som har genomfört ett 440/480 turbo projekt på R5 gte.

Kanske ni känner nån som har gjort.

Jag skulle gärna vilja ha tips och råd om:


Hur gjorde ni med el kablar från 440/480 turbo i R5?

Och Ang besiktning.

Regbesiktning och intyg.

Osv


Alla tips och råd välkommnas.
Jessem Matar
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor

Post by Tony »

Vi fortsätter här eftersom det är samma problem.
Besikning för att få godkänt, antingen intyg från renault att du får ha den motorn där i är säkert omöjligt, fast det finns en R5 med i stort sett samma effekt R5 GTT
Ombyggt fordon är nästa väg, måste ha bytt motor/vlåda. bromsar fram och bak+ huvudcylinder till bättre, trots att det är samma i en GTT med samma effekt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor

Post by Tony »

Du har ett schema som säger exakt hur du skall göra dock på tyska, trots att jag inte kan ett enda ord tyska så är det inte så svårt.

i den röda kontakten skall du använda 3kablar överst sida 3

sen är det vattentemp

längst ner är anslutningen på den elektriska oljestickan 4kablar om du inte tar oljestickan från 5an som har 2 anslutningar R28 B2 och B7

sid 4
oljetryck 2 anslutningar R28 B6 och B3

backljus 2 anslutingar R28 A6 och A5

startmotor lila anslutningen på startmotorn skall gå till R28 A7

generator R28 A1 och B7

Varvräknare 3 kablar

så 16 kablar så är allt inkopplat (om du inte vill ha extra oljetempmätare)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
gteturbo
Posts: 38
Joined: 02 Sep 2012, 13:10
Location: stockholm

Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor

Post by gteturbo »

Asså det här går aldrig, kommer snart att bli kortslutning över hela bilen.

Och den där j###vla tyska kabelplan är bara sk*t. Stämmer icke 110% i verkligheten.

Finns det inte nån i vårt avlånga land som har bytt motor till 440 turbo i r5.
Jessem Matar
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor

Post by Tony »

gteturbo wrote:Asså det här går aldrig, kommer snart att bli kortslutning över hela bilen.

Och den där j###vla tyska kabelplan är bara sk*t. Stämmer icke 110% i verkligheten.

Finns det inte nån i vårt avlånga land som har bytt motor till 440 turbo i r5.
Hade jag haft tid så hade jag köpt en volvo 440 turbo och stoppat i den och kopplat enl schemat bara för att motbevisa det, och även om det inte stämmer till 100% är det inte mycket som kan vara fel. borde finnas en jord du skall ansluta någonstans åxa. anslutningarna i r5an stämmer för det känner jag igen.

Det står att du får dra egna kablar mellan dom olika sakerna har du gjort det??

i den röda kontakten vilka kablar har du använd där ?? och var har du kopplat in dom ?? endast 3st skall användas.

Har du kopplat in den lilla kabeln från startmotorn till R28 A7 ?
som jag ser det så behövs 4st kablar för att bilen skall starta på volvo boxen + någon jord till volvo reläna ,allt det andra är till instrument och laddning osv
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
gteturbo
Posts: 38
Joined: 02 Sep 2012, 13:10
Location: stockholm

Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor

Post by gteturbo »

Det finns bakom ask koppen, en plugg som heter R65

Det är .till och med 2st där. En vit och en svart huvud.

Och till dom här 2, kommer kablar i olika färger från orginal bränsle reläer;

Till den vita huvudet med 2 stift. Röd och gula kablar.

Till svarta huvudet med 4 stift. En av skiften med orange kabel slutar där.

Och det står 1nr och 3nr på huvudet. Den finns lila, orange, svart och brun.

Och enligt kabelplan:

Så ska jag kasta iväg orginal stammen inkl 2 relä från vita och huvudet.

Och det står.

Röd
Flera kontakter på
MKS motorkabelstamm

Anslutning i gte

Pin 3 switched plus. Kontakt r65 svart färg pin 2 2,5mm
Jessem Matar
gteturbo
Posts: 38
Joined: 02 Sep 2012, 13:10
Location: stockholm

Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor

Post by gteturbo »

Och jag tig endast från röda kontakt huvudet från Volvo.

En brun grå kabel från stift 3 i röda huvudet och skarva in den i svarta huvudet i stift 2, som jag tror. Det finns inget som det står 2 på. Det står 1 och 3 stämplad. Och 2:an stift som jag tror. Har ganska tjock brun kabel p
Och till den vita huvudet, tog jag röd kabel från reläerna och skarva in med orginal röd kabel
Jessem Matar
gteturbo
Posts: 38
Joined: 02 Sep 2012, 13:10
Location: stockholm

Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor

Post by gteturbo »

Och från Volvo, dom 2 relä. Går en ensam kabel till röda huvudet på Volvons.

Den är blandning av rosa vit färg. Den tog jag och skarva in i B7, i vit kontakt huvud , som går från höger fram dörr, in i hålet till torped väggen. Jag tror den försvinner sedan under bilen till bensin pump.
Jessem Matar
gteturbo
Posts: 38
Joined: 02 Sep 2012, 13:10
Location: stockholm

Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor

Post by gteturbo »

Det finns också en tjock svart kabel. Den sitter fast på väggen med en bult, innanför höger dörr.

Och går till orginal relä kablar, sitter skarvat från fabriken med vit och svart kabel.

Den har jag int använt. Och om jag ska använda den. Med vilka färger ska jag skarva p på volvons.

Nu orkar jag inte skriva mer
Jessem Matar
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: akuta EL problem med Renault 5 volvo 440 turbo motor

Post by Tony »

gteturbo wrote:Det finns bakom ask koppen, en plugg som heter R65

Det är .till och med 2st där. En vit och en svart huvud.

Och till dom här 2, kommer kablar i olika färger från orginal bränsle reläer;

Till den vita huvudet med 2 stift. Röd och gula kablar.

Till svarta huvudet med 4 stift. En av skiften med orange kabel slutar där.

Och det står 1nr och 3nr på huvudet. Den finns lila, orange, svart och brun.

Och enligt kabelplan:

Så ska jag kasta iväg orginal stammen inkl 2 relä från vita och huvudet.

Och det står.

Röd
Flera kontakter på
MKS motorkabelstamm

Anslutning i gte

Pin 3 switched plus. Kontakt r65 svart färg pin 2 2,5mm
enl schemat skall du bara använda den svarta kontakten R65 och koppla till switchad + , till pin 2 rör inte den vita alls.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply