Låg spänning Megane II -06

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
robertigbg
Posts: 6
Joined: 15 Apr 2010, 11:38
Location: Göteborg

Låg spänning Megane II -06

Post by robertigbg »

Enligt AC-firman får kompressorn för låg spänning för att dra runt AC:n. Dessutom är halvljuset betydligt svagare än innan. Hjälper ett batteri-byte eller är det något annat elfel?

Som vanligt misstänker jag att andra Megane-ägare råkat ut för liknande saker.

Robert i Göteborg
Robert Lindberg
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Låg spänning Megane II -06

Post by Joakim16v »

Kolla så generatorn laddar ordentligt. Har för mig det ska vara ca 14v på tomgång.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Låg spänning Megane II -06

Post by Stymie »

Megane har väl haft problem med kontaktstycket vid kompressorn? Starbright har säkert koll på det.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Låg spänning Megane II -06

Post by Starbright »

Det stämmer att kontakten till AC-kompressorn kan strula.
Men det har inget att göra med att halvljuset lyser svagare än vanligt.

Dum fråga, det är inte så att båda halvljusen är trasiga och att det du ser är p-ljus?
(förmodligen inte men man måste ju fråga iaf :) )

Mät upp batterispänningen. Både med motor på och av. Med motor på skall spänningen ligga runt 14 v som Joakim16v skrev.

Ac- firman hade sagt att det var för låg spänning för att kunna driva kompressorn..
ok.. men hur hög spänning var det fram då?
Skulle det vara så att kontakten glappat så kommer systemet vara avstängt av säkerhetsskäl tills man nollställt felkoden med clip (kanske annat diagnosintrument funkar också ) men då lär det inte finnas ngn spänning alls fram till magnetkopplingen. Är de det dem menar ?

kommer det fram säg 2-8v så är det helt klart för lite att driva magnetkopplingen.
Då är det nog ngt helt annat, elektriskt fel.
Johnny Söderström
robertigbg
Posts: 6
Joined: 15 Apr 2010, 11:38
Location: Göteborg

Re: Låg spänning Megane II -06

Post by robertigbg »

Tack där Starbright för mycket detaljerat och utförligt svar. Halvljuset fungerar och är korrekt monterat, en bedrift bara det.

Nu, mot multimetern!

Robert/Göteborg

Megane II Touring 2006 E-type
Robert Lindberg
robertigbg
Posts: 6
Joined: 15 Apr 2010, 11:38
Location: Göteborg

Re: Låg spänning Megane II -06

Post by robertigbg »

Uppmätt över batteriet:
Avstängd 12.34 V
Igång: 14.40 V

Sökandet fortsätter, ska kolla kontakterna vid kompressorn.
Robert Lindberg
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Låg spänning Megane II -06

Post by Stymie »

Har du mätt spänningen till halvljuset? De andra värdena såg ju fina ut.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply