Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 banbil 73-85 by Jimmy Pettersson racing

Post by r5racing »

Ska träna på Gelleråsen på onsdag om vädret är stabilt...
Sen blir det att få hem karosserna och börja bygga :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 banbil 73-85 by Jimmy Pettersson racing

Post by r5racing »

Idag har vi kört test på Karlskoga och nu har vi fått en arbetsorder.

Bromsar
Krängning
Hjulinställning
Startmotorn
eventuellt växellåda

Allmänt är jag nöjd så det kan bli nåt av det här :)

Men det var spännade att komma till första sväng utan bromsar ;)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 banbil 73-85 by Jimmy Pettersson racing

Post by r5racing »

Tanken slog oss att bygga en grupp 2 racebil istället....
Lite friare och mycket roligare

Alpine motor
Skivbroms bak osv

Vi får se hur det blir

Jag jagar sponsorer oxå men det är verkligen inte lätt i dessa tider :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing

Post by r5racing »

Skrivit om första inlägget lite, då budgeten sprack och andra planer kom ivägen :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing

Post by r5racing »

Körde bilen på gelleråsen och kinnekulle för cirka 2 veckor sedan och fyfan vad roligt det var :P ska se om jag kan få till filmerna imorn :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing

Post by Tony »

r5racing wrote:Körde bilen på gelleråsen och kinnekulle för cirka 2 veckor sedan och fyfan vad roligt det var :P ska se om jag kan få till filmerna imorn :)
bankörning är alltid roligt :racesmile:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing

Post by r5racing »

Här kommer några minuter inifrån R5an på kinnekulle :)

http://www.youtube.com/watch?v=Xm_5xrDW ... e=youtu.be
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing

Post by r5racing »

Ska plocka hem en Tom kaross (förutom buren) sen ska jag demontera instrument brädan...

Sen ska allting slippas och lackas innan jag påbörjar ihopsättningen av en bil som kommer bli en mördarmaskin med sina vilda 75 hästar och bättre beganade Bilstein dämpare ;)

Bakvagn från mitt senaste fynd, sådana länkarmar som är bra.
Framvagn (med nya bussningar) från min kompletta eller eventuellt de jag har löst.
Breda fälgar med bättre begangnade Slicks ;) ingen som har BBS split fälgar 3 bult 13" att skänka ;) kostar annars 3000:- styck att speciall beställa :)

Motorn blir ett hemligt recept, med junior kam, och 1400 block(kanske fuskar lite och stoppar ett volvo block där, var nog samma som i 343.)
Växelåda blir renoverad med bra grejer.

Mål: att bygga en junior cup bil som klarar mer än 1.09 på kinnekulle samt att bjuda in 1996 års Renault 5 Junior Cup vinnare Mattias Ekström på en provkörning ;)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing

Post by r5racing »

Bilen står nu instoppad i ett hörn med en Clio framför och då kom jag på en sak...

Jag har helt bommat att tömma kylsystemet på vatten och det finns ingen glycol i ... Kan det tänkas att den överlever om den står i en lada? dock blir de förvisso rätt kallt där inne... Har ju varit minus ett gäng dagar nu så den stora frågan är: kommer den överleva ändå eller är den redan död? Motorn alltså

Förövrigt händer det inte super mycket, såg mörkt ut på racing fronten men det börjar ljusna lite och vem vet :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing

Post by Tony »

r5racing wrote:Bilen står nu instoppad i ett hörn med en Clio framför och då kom jag på en sak...

Jag har helt bommat att tömma kylsystemet på vatten och det finns ingen glycol i ... Kan det tänkas att den överlever om den står i en lada? dock blir de förvisso rätt kallt där inne... Har ju varit minus ett gäng dagar nu så den stora frågan är: kommer den överleva ändå eller är den redan död? Motorn alltså

Förövrigt händer det inte super mycket, såg mörkt ut på racing fronten men det börjar ljusna lite och vem vet :)
slit bort nedre kylarslangen iaf, eller dränera lite och starta och fyll på ren glykol..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing

Post by r5racing »

Idag är det sorgens dag i mitt Renault 5 garage
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Jag har bara mig själv att skylla för att jag inte tog bort kylarslangen i tid :(
Idag när jag kom på att Jävlar slangen så löpte jag ut i garaget och fick då inte bort den... Så slet bort den övre och vad hittade man då JO IS :( [smilie=001_07.gif]

Jag hoppas att det räcker med att byta topp? :(
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing

Post by Dennis »

Vi körde alltid med Coolelf autosupra även sommartid då den även har högre kokpunkt. Klarar temperaturer upp mot 110 grader utan att koka :)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing

Post by r5racing »

Får prova det med nya motorn då :)
Tur i oturen att nu fick jag ju en anledning till att bygga ny motor men den här gick ju så jävla bra.... men är huvudet dumt så får plånboken lida :)

Jag som inte har annat att göra ;)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing

Post by mange »

Toppen är säkerligen OK men om något har gett sig så är det blocket
Har du kört helt utan glykol eller bara med lite glykol? om det det iaf fanns lite glukol i så brukar det hindra sprängeffekten. Så om du har tur så kan du klarat blocket.

Så starta upp den så ser du om det läcker eller om du får vatten i oljan.
Har du inte det så är det bara att fylla på med glykol:) eftersom det är fruset i blocket så får du ta det lite försiktigt så den inte kokar alltför mycket (köra en stund sedan låta stå så allt blir varmt sedan starta igen)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
r5racing
Posts: 442
Joined: 12 Mar 2011, 19:40
Location: Sköllersta
Contact:

Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing

Post by r5racing »

vad jag vet var det ingen glyckol alls men kan tänkas att det fanns rester kvar i :)

Om det inte blir någon supersatsning från en tilltänkt sponsor så blir det att bygga R5 och skita i elitracing för gott.... :/

Passar Alpine kammen i en vanlig TS topp?
Tänkte isåfall "fuska" lite i det historiska och köra en sådan kam....

Det var mer jag fundera på men helt glömt det.... Nåja någon gång dyker väl minnet upp igen :)
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Post Reply