Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing
Moderator: Forumpolisen
Re: Renault 5 banbil 73-85 by Jimmy Pettersson racing
Ska träna på Gelleråsen på onsdag om vädret är stabilt...
Sen blir det att få hem karosserna och börja bygga
Sen blir det att få hem karosserna och börja bygga
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Renault 5 banbil 73-85 by Jimmy Pettersson racing
Idag har vi kört test på Karlskoga och nu har vi fått en arbetsorder.
Bromsar
Krängning
Hjulinställning
Startmotorn
eventuellt växellåda
Allmänt är jag nöjd så det kan bli nåt av det här
Men det var spännade att komma till första sväng utan bromsar
Bromsar
Krängning
Hjulinställning
Startmotorn
eventuellt växellåda
Allmänt är jag nöjd så det kan bli nåt av det här
Men det var spännade att komma till första sväng utan bromsar
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Renault 5 banbil 73-85 by Jimmy Pettersson racing
Tanken slog oss att bygga en grupp 2 racebil istället....
Lite friare och mycket roligare
Alpine motor
Skivbroms bak osv
Vi får se hur det blir
Jag jagar sponsorer oxå men det är verkligen inte lätt i dessa tider
Lite friare och mycket roligare
Alpine motor
Skivbroms bak osv
Vi får se hur det blir
Jag jagar sponsorer oxå men det är verkligen inte lätt i dessa tider
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing
Skrivit om första inlägget lite, då budgeten sprack och andra planer kom ivägen
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing
Körde bilen på gelleråsen och kinnekulle för cirka 2 veckor sedan och fyfan vad roligt det var ska se om jag kan få till filmerna imorn
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing
bankörning är alltid roligtr5racing wrote:Körde bilen på gelleråsen och kinnekulle för cirka 2 veckor sedan och fyfan vad roligt det var ska se om jag kan få till filmerna imorn
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing
Här kommer några minuter inifrån R5an på kinnekulle
http://www.youtube.com/watch?v=Xm_5xrDW ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=Xm_5xrDW ... e=youtu.be
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing
Ska plocka hem en Tom kaross (förutom buren) sen ska jag demontera instrument brädan...
Sen ska allting slippas och lackas innan jag påbörjar ihopsättningen av en bil som kommer bli en mördarmaskin med sina vilda 75 hästar och bättre beganade Bilstein dämpare
Bakvagn från mitt senaste fynd, sådana länkarmar som är bra.
Framvagn (med nya bussningar) från min kompletta eller eventuellt de jag har löst.
Breda fälgar med bättre begangnade Slicks ingen som har BBS split fälgar 3 bult 13" att skänka kostar annars 3000:- styck att speciall beställa
Motorn blir ett hemligt recept, med junior kam, och 1400 block(kanske fuskar lite och stoppar ett volvo block där, var nog samma som i 343.)
Växelåda blir renoverad med bra grejer.
Mål: att bygga en junior cup bil som klarar mer än 1.09 på kinnekulle samt att bjuda in 1996 års Renault 5 Junior Cup vinnare Mattias Ekström på en provkörning
Sen ska allting slippas och lackas innan jag påbörjar ihopsättningen av en bil som kommer bli en mördarmaskin med sina vilda 75 hästar och bättre beganade Bilstein dämpare
Bakvagn från mitt senaste fynd, sådana länkarmar som är bra.
Framvagn (med nya bussningar) från min kompletta eller eventuellt de jag har löst.
Breda fälgar med bättre begangnade Slicks ingen som har BBS split fälgar 3 bult 13" att skänka kostar annars 3000:- styck att speciall beställa
Motorn blir ett hemligt recept, med junior kam, och 1400 block(kanske fuskar lite och stoppar ett volvo block där, var nog samma som i 343.)
Växelåda blir renoverad med bra grejer.
Mål: att bygga en junior cup bil som klarar mer än 1.09 på kinnekulle samt att bjuda in 1996 års Renault 5 Junior Cup vinnare Mattias Ekström på en provkörning
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing
Bilen står nu instoppad i ett hörn med en Clio framför och då kom jag på en sak...
Jag har helt bommat att tömma kylsystemet på vatten och det finns ingen glycol i ... Kan det tänkas att den överlever om den står i en lada? dock blir de förvisso rätt kallt där inne... Har ju varit minus ett gäng dagar nu så den stora frågan är: kommer den överleva ändå eller är den redan död? Motorn alltså
Förövrigt händer det inte super mycket, såg mörkt ut på racing fronten men det börjar ljusna lite och vem vet
Jag har helt bommat att tömma kylsystemet på vatten och det finns ingen glycol i ... Kan det tänkas att den överlever om den står i en lada? dock blir de förvisso rätt kallt där inne... Har ju varit minus ett gäng dagar nu så den stora frågan är: kommer den överleva ändå eller är den redan död? Motorn alltså
Förövrigt händer det inte super mycket, såg mörkt ut på racing fronten men det börjar ljusna lite och vem vet
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing
slit bort nedre kylarslangen iaf, eller dränera lite och starta och fyll på ren glykol..r5racing wrote:Bilen står nu instoppad i ett hörn med en Clio framför och då kom jag på en sak...
Jag har helt bommat att tömma kylsystemet på vatten och det finns ingen glycol i ... Kan det tänkas att den överlever om den står i en lada? dock blir de förvisso rätt kallt där inne... Har ju varit minus ett gäng dagar nu så den stora frågan är: kommer den överleva ändå eller är den redan död? Motorn alltså
Förövrigt händer det inte super mycket, såg mörkt ut på racing fronten men det börjar ljusna lite och vem vet
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing
Idag är det sorgens dag i mitt Renault 5 garage
Jag har bara mig själv att skylla för att jag inte tog bort kylarslangen i tid
Idag när jag kom på att Jävlar slangen så löpte jag ut i garaget och fick då inte bort den... Så slet bort den övre och vad hittade man då JO IS
Jag hoppas att det räcker med att byta topp?
Jag har bara mig själv att skylla för att jag inte tog bort kylarslangen i tid
Idag när jag kom på att Jävlar slangen så löpte jag ut i garaget och fick då inte bort den... Så slet bort den övre och vad hittade man då JO IS
Jag hoppas att det räcker med att byta topp?
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing
Vi körde alltid med Coolelf autosupra även sommartid då den även har högre kokpunkt. Klarar temperaturer upp mot 110 grader utan att koka
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing
Får prova det med nya motorn då
Tur i oturen att nu fick jag ju en anledning till att bygga ny motor men den här gick ju så jävla bra.... men är huvudet dumt så får plånboken lida
Jag som inte har annat att göra
Tur i oturen att nu fick jag ju en anledning till att bygga ny motor men den här gick ju så jävla bra.... men är huvudet dumt så får plånboken lida
Jag som inte har annat att göra
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing
Toppen är säkerligen OK men om något har gett sig så är det blocket
Har du kört helt utan glykol eller bara med lite glykol? om det det iaf fanns lite glukol i så brukar det hindra sprängeffekten. Så om du har tur så kan du klarat blocket.
Så starta upp den så ser du om det läcker eller om du får vatten i oljan.
Har du inte det så är det bara att fylla på med glykol:) eftersom det är fruset i blocket så får du ta det lite försiktigt så den inte kokar alltför mycket (köra en stund sedan låta stå så allt blir varmt sedan starta igen)
Har du kört helt utan glykol eller bara med lite glykol? om det det iaf fanns lite glukol i så brukar det hindra sprängeffekten. Så om du har tur så kan du klarat blocket.
Så starta upp den så ser du om det läcker eller om du får vatten i oljan.
Har du inte det så är det bara att fylla på med glykol:) eftersom det är fruset i blocket så får du ta det lite försiktigt så den inte kokar alltför mycket (köra en stund sedan låta stå så allt blir varmt sedan starta igen)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Renault 5 Racingbil 1984/5 R5racing
vad jag vet var det ingen glyckol alls men kan tänkas att det fanns rester kvar i
Om det inte blir någon supersatsning från en tilltänkt sponsor så blir det att bygga R5 och skita i elitracing för gott.... :/
Passar Alpine kammen i en vanlig TS topp?
Tänkte isåfall "fuska" lite i det historiska och köra en sådan kam....
Det var mer jag fundera på men helt glömt det.... Nåja någon gång dyker väl minnet upp igen
Om det inte blir någon supersatsning från en tilltänkt sponsor så blir det att bygga R5 och skita i elitracing för gott.... :/
Passar Alpine kammen i en vanlig TS topp?
Tänkte isåfall "fuska" lite i det historiska och köra en sådan kam....
Det var mer jag fundera på men helt glömt det.... Nåja någon gång dyker väl minnet upp igen
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2