Stötdämpar problem
Moderator: Forumpolisen
Stötdämpar problem
Hej!
Jag har en Renault Clio II årsmodell 2000.
Nu är det så att höger stötdämpare fram är skum. Om jag tar tag klockan 12 och 06 med händerna och lyfter upp och ner så glappar det nå fruktansvärt, öppnar man huven så lyfts den delen som syns av dämparen upp och ner utan motstånd. Själva dämparen är ny och fräsh. Tips ?
Jag har en Renault Clio II årsmodell 2000.
Nu är det så att höger stötdämpare fram är skum. Om jag tar tag klockan 12 och 06 med händerna och lyfter upp och ner så glappar det nå fruktansvärt, öppnar man huven så lyfts den delen som syns av dämparen upp och ner utan motstånd. Själva dämparen är ny och fräsh. Tips ?
Jonas Strandelin
Re: Stötdämpar problem
sitter dämparen fast i bilen om den kan åka upp och ner när du tittar under huven??strande wrote:Hej!
Jag har en Renault Clio II årsmodell 2000.
Nu är det så att höger stötdämpare fram är skum. Om jag tar tag klockan 12 och 06 med händerna och lyfter upp och ner så glappar det nå fruktansvärt, öppnar man huven så lyfts den delen som syns av dämparen upp och ner utan motstånd. Själva dämparen är ny och fräsh. Tips ?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Stötdämpar problem
Jag antar att den sitter fast . Men när jag testar på vänster sida så är det ju ett motstånd, dvs när jag tar tag i däcket kl 12 och 06 och lyfter upp kan man ju rubba lite på hela anordningen men det dras tillbaka. Känns som att det saknas nån form av fjäder eller motstånd på höger sida.
Jonas Strandelin
Re: Stötdämpar problem
Är inte specialist på Clio, men det är väl en McPherson system där?
Din bil är ju 12 år gammal och på franska bilar brukar den övre dämpar lagret rosta sönder, kanske försvinna helt.
Du får skruva loss eländet. Tror att det sitter en klämkoppling nere vid bromsslangen och tre bultar (M8?) uppe i motorrummet.
Fjädern kan du pressa ihop med gängstål M6 och muttrar. Blir många varv att skruva men det funkar.
Lagret kostar ca 250kr och den bör täckas med fett ordentligt...
Din bil är ju 12 år gammal och på franska bilar brukar den övre dämpar lagret rosta sönder, kanske försvinna helt.
Du får skruva loss eländet. Tror att det sitter en klämkoppling nere vid bromsslangen och tre bultar (M8?) uppe i motorrummet.
Fjädern kan du pressa ihop med gängstål M6 och muttrar. Blir många varv att skruva men det funkar.
Lagret kostar ca 250kr och den bör täckas med fett ordentligt...
Re: Stötdämpar problem
Lämnar in den på Torsdag. Återkommer med svar. Det låter som du säger McAber.
Jonas Strandelin
Re: Stötdämpar problem
Är det med upplyft framända på bilen? Om det är lika som på den Clio -93 jag hade så är inte övre fästet på fjäderbenet fastskruvat i karossen bara uppstucket i en konisk balja! Med andra ord, om hjulen hänger fritt blir det ett glapp mellan baljan och gummit längst upp på fjäderbenet. Vad jag vet så fattades inga prylar på min Clio!
// Göte J
// Göte J
Re: Stötdämpar problem
Det är med upplyft fram, men den högra sidan är typ helt lös medans vänster sida går att röra men där känns det lite "motstånd" när man lyfter och håller händerna på däcket kl 12 och 06 samt lyfter upp och ner
Jonas Strandelin
Re: Stötdämpar problem
Har inte hunnit vara på nån verkstad, men många säger att det kan vara fjäderbenslagringen som gör att det blir så här.
Jonas Strandelin
Re: Stötdämpar problem
Hade jag du varit så hade jag plockat bort och kollat.strande wrote:Har inte hunnit vara på nån verkstad, men många säger att det kan vara fjäderbenslagringen som gör att det blir så här.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Stötdämpar problem
Tack för tipsen. Det var fjäderbenslagringen. Nu är den bytt så allt funkar fint
Jonas Strandelin