Fjädring bak Kangoo

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ÅkeW
Posts: 8
Joined: 19 Apr 2012, 16:00
Location: Norrtälje

Fjädring bak Kangoo

Post by ÅkeW »

Hej jag är ny på forumrt. Jag har en 5sitsig Kangoo-99 som jag tycker är för hög bak ,och jag undrar om det är svårt att sänka den.Tacksam för svar om någon vet hur jag skall göra.

mvh ÅkeW
Bengt-Åke Werner
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Fjädring bak Kangoo

Post by Tony »

ÅkeW wrote:Hej jag är ny på forumrt. Jag har en 5sitsig Kangoo-99 som jag tycker är för hög bak ,och jag undrar om det är svårt att sänka den.Tacksam för svar om någon vet hur jag skall göra.

mvh ÅkeW
antar att alla bakaxlarna är en öppen profil och inte ett helt rör, enkelt förklarat så lyfter man upp bilen och drar man ut torsionsstavarna och trycker tillbaka dom där man vill ha höjden, korrekt mätt är att mäta avståndet mellan dämparinfästningarna ,men jag brukar trycka i dom där jag tycker det passar, OBS tänk på att bilen sjunker lite när du sänker ner den igen så kompensera för det.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ÅkeW
Posts: 8
Joined: 19 Apr 2012, 16:00
Location: Norrtälje

Re: Fjädring bak Kangoo

Post by ÅkeW »

Hej hur lossar jag torsionsstavarna och måste jag märka på hur dom sitter och ändra bara någon splains lika på bägge sidorna, måste jag lossaa svängarmen på bägge sidor eller räcker det med en sida.

mvh ÅkeW
Bengt-Åke Werner
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Fjädring bak Kangoo

Post by Tony »

ÅkeW wrote:Hej hur lossar jag torsionsstavarna och måste jag märka på hur dom sitter och ändra bara någon splains lika på bägge sidorna, måste jag lossaa svängarmen på bägge sidor eller räcker det med en sida.

mvh ÅkeW
dra ut dom, behöver inte märka dom eftersom det är höjden på bilen som bestämmer hur dom passar inte hur dom är vridna. Måste ta ur stavarna på bägge sidorna, se till att bilen är lika hög På bägge sidorna och stoppa i stavarna där dom passar, dvs vrid på dom och tryck i där dom går i. Och någon "svängarm" skall du inte röra.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ÅkeW
Posts: 8
Joined: 19 Apr 2012, 16:00
Location: Norrtälje

Re: Fjädring bak Kangoo

Post by ÅkeW »

Hej
Nu har jag provat.Jag började med att hissa upp bilen ta bort bakhjulen och lossa nedre fästet på stötdämparna sedan gjorde jag rent ändarna på torsionsstavarna sedan på med rikligt med rostolja,dagen efter provade jag slå loss torsionsstavarna med storsläggan men de rörde inte på sig så jag gav upp.
Bengt-Åke Werner
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Fjädring bak Kangoo

Post by Tony »

ÅkeW wrote:Hej
Nu har jag provat.Jag började med att hissa upp bilen ta bort bakhjulen och lossa nedre fästet på stötdämparna sedan gjorde jag rent ändarna på torsionsstavarna sedan på med rikligt med rostolja,dagen efter provade jag slå loss torsionsstavarna med storsläggan men de rörde inte på sig så jag gav upp.
:-D grattis jag skrev DRA UT inte slå in dom.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ÅkeW
Posts: 8
Joined: 19 Apr 2012, 16:00
Location: Norrtälje

Re: Fjädring bak Kangoo

Post by ÅkeW »

Hej

Torsionsstavarna går ju rakt igenom så det borde ju gå att slå ur dom för bägge ändarna är synliga och jag har provat slå dom bägge men inget hjälpte.Men hur skall jag få fäste att dra ut dom och viken ända skall jag dra i den under plastlocket eller den andra.
Bengt-Åke Werner
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Fjädring bak Kangoo

Post by Tony »

ÅkeW wrote:Hej

Torsionsstavarna går ju rakt igenom så det borde ju gå att slå ur dom för bägge ändarna är synliga och jag har provat slå dom bägge men inget hjälpte.Men hur skall jag få fäste att dra ut dom och viken ända skall jag dra i den under plastlocket eller den andra.
Om du tar bort plastlocket så ser du att det är en gänga i änden på staven, ser du inte det så är det rätt rostigt och skitigt där, rekommenderar att du typ blästrar änden och snyggar till gängan, sen sätter du staven i spänn med en hylsa och en bult och slår på den samtidigt som du ser till att bulten är i spänn
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ÅkeW
Posts: 8
Joined: 19 Apr 2012, 16:00
Location: Norrtälje

Re: Fjädring bak Kangoo

Post by ÅkeW »

Hej någon som vet vilken gänga det är för att dra ut Torsionsstavarna på min Kangoo.

mvh ÅkeW
Bengt-Åke Werner
Post Reply