Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Post by Tony »

Alpine Linus wrote:Jahapp, en liten testtur resulterar i att bromsservot ger up, för tredje gången på denna bilen..... ingen som har koll på vart man kan få tag på nya, mecaparts verkar inte ha till exempel! :(

kan tillägga att denna bilen redan har förstört en eller 2 bromsservon innan detta! Därför det hade varit gött med ett nytt denna gången!
vilket slitage ,har aldrig varit ute för det ..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Post by Alpine Linus »

Tony wrote:
Alpine Linus wrote:Jahapp, en liten testtur resulterar i att bromsservot ger up, för tredje gången på denna bilen..... ingen som har koll på vart man kan få tag på nya, mecaparts verkar inte ha till exempel! :(

kan tillägga att denna bilen redan har förstört en eller 2 bromsservon innan detta! Därför det hade varit gött med ett nytt denna gången!
vilket slitage ,har aldrig varit ute för det ..
har ju inte varit nya dock men väldigt sparsamt använda... jag funderade lite på om det kan ha med värmeutvecklingen att göra då servot sitter kanske max 1dm ifrån ett turbo-varmt grenrör :(
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Post by Tony »

Alpine Linus wrote:
Tony wrote:
Alpine Linus wrote:Jahapp, en liten testtur resulterar i att bromsservot ger up, för tredje gången på denna bilen..... ingen som har koll på vart man kan få tag på nya, mecaparts verkar inte ha till exempel! :(

kan tillägga att denna bilen redan har förstört en eller 2 bromsservon innan detta! Därför det hade varit gött med ett nytt denna gången!
vilket slitage ,har aldrig varit ute för det ..
har ju inte varit nya dock men väldigt sparsamt använda... jag funderade lite på om det kan ha med värmeutvecklingen att göra då servot sitter kanske max 1dm ifrån ett turbo-varmt grenrör :(
Dags att göra en bra värme sköld nu då.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Post by Alpine Linus »

Tony wrote:
Alpine Linus wrote:
Tony wrote: vilket slitage ,har aldrig varit ute för det ..
har ju inte varit nya dock men väldigt sparsamt använda... jag funderade lite på om det kan ha med värmeutvecklingen att göra då servot sitter kanske max 1dm ifrån ett turbo-varmt grenrör :(
Dags att göra en bra värme sköld nu då.
mjo det kanske är det... dock lite konstigt att det aldrig va ett problem i början ocj då gick bilen en hel trackday på anderstorp till exempel som inte är någon lågfartsbana direkt!
du vet inte om det är samma servoklocka på din GTE som de är på dem gamla femmorna?
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Göte J
Posts: 218
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Post by Göte J »

Jag hade probölem med att bromsservot gick sönder med ett års mellanrum på en Opel kadett för länge sedan. Orsaken till detta var att en backventil mellan servo och insug inte höll tätt så det kom oljebemängd luft från vevhusventilationen in till gummimembranet i servot som svällde upp och blev kass.
Kanske har du samma problem?
// Göte J
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Post by Alpine Linus »

Göte J wrote:Jag hade probölem med att bromsservot gick sönder med ett års mellanrum på en Opel kadett för länge sedan. Orsaken till detta var att en backventil mellan servo och insug inte höll tätt så det kom oljebemängd luft från vevhusventilationen in till gummimembranet i servot som svällde upp och blev kass.
Kanske har du samma problem?
// Göte J
hmm... mycket möjligt. vaccumslangens anslutning sitter mellan turbo och förgasaren och där har även vevhusventilation något form av ihopmeck.

Ska undersöka om det är så att det är klibbit i vaccumslangen, tack för tipset!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Post by mange »

Tråkigt. Hur ser den ut? har några lösa servos som kanske kan vara rätt. Kan kolla i helgen om du skickar bild :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Post by Alpine Linus »

mange wrote:Tråkigt. Hur ser den ut? har några lösa servos som kanske kan vara rätt. Kan kolla i helgen om du skickar bild :D
ska montera bort skräpet och ta några kort, tack mange! har du nya servon liggandes? :shock:
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Post by Alpine Linus »

SÅÅÅÅÅÅÅ nu har jag tagit tag i helvetet, plockade även ner hela servot i beståndsdelar för att se vad som igentligen händer med dem nu när 2st har gått med kort mellanrum....

Det skall även tilläggas att detta servot har rullat MAX 5000mil då det satt i min Femma innan som har en mätarställning på 4200~ och den har ju inte suttit på pappas bil så länge!

Det som hade hänt på detta servot va att membranet hade "exploderat" alltså en flik som är "öppen":

Image

forskade iaf fram att det är tydligen ATE som tillverkat iaf membranet:

Image

Sedan lite bilder till er där ute som känner att ni vill hjälpa mig komma till Gotland och känner att det kan ligga ett bromsservo i garaget, tyvärr hade jag ju plockat isär hela servot innan jag kom på att jag skulle ta kort så håll till godo:

Image
pinnbultarna som man skruvar huvudcylindern i 7.1cm CC
Image
hålet för huvudcylindern: ~3.5cm
Image
CC mått på pinnbultarna: 8,6cm 4st i kvadrat
Skall även tilläggas att back-ventilen är okey, tack Göte J för tipset!

hela klockans diameter på den smalare biten= 16cm

Hoppas nu att de dyker upp ett servo någonstanns, blir en lång natt framför internet för att leta fram!

Mvh Linus
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Post by Dennis »

Bygg om och kör utan skiten! kan ju inte vara så himla tungtrampat att köra utan servo på så lätt bil. OCH det blir mycket bättre pedalkänsla!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Post by Alpine Linus »

Dennis wrote:Bygg om och kör utan skiten! kan ju inte vara så himla tungtrampat att köra utan servo på så lätt bil. OCH det blir mycket bättre pedalkänsla!
redan fått tag på en i frankrike, han skulle till post kontoret imorgon och se efter vad frakten gick på bara annars blir det pluggad servo och gym för vadmusklernas skull fram till gotland tror jag :lol: och vill påpeka att det är jävulskt tungtrampat !!! värre än jag trodde
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Post by Dennis »

Doffe, R8,R10, Florre/caravelle, samt tidiga R12 hade inget servo och min 310 är utan och jag är ingen atlet!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Post by mange »

Man vänjer sig med att det är lite tungtrampat. känslan i pedalen blir som dennis säger iaf bättre.

Kan ha ny servo, men har även några beggade som ligger ( som jag har dålig koll på vad de är till). jag kollar i helgen!
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Post by Alpine Linus »

mange wrote:Man vänjer sig med att det är lite tungtrampat. känslan i pedalen blir som dennis säger iaf bättre.

Kan ha ny servo, men har även några beggade som ligger ( som jag har dålig koll på vad de är till). jag kollar i helgen!

Har du en ny så bjur jag på korv!!!!!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?

Post by mange »

Körv är gött 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply