Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
Moderator: Forumpolisen
Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
vilket slitage ,har aldrig varit ute för det ..Alpine Linus wrote:Jahapp, en liten testtur resulterar i att bromsservot ger up, för tredje gången på denna bilen..... ingen som har koll på vart man kan få tag på nya, mecaparts verkar inte ha till exempel!
kan tillägga att denna bilen redan har förstört en eller 2 bromsservon innan detta! Därför det hade varit gött med ett nytt denna gången!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
har ju inte varit nya dock men väldigt sparsamt använda... jag funderade lite på om det kan ha med värmeutvecklingen att göra då servot sitter kanske max 1dm ifrån ett turbo-varmt grenrörTony wrote:vilket slitage ,har aldrig varit ute för det ..Alpine Linus wrote:Jahapp, en liten testtur resulterar i att bromsservot ger up, för tredje gången på denna bilen..... ingen som har koll på vart man kan få tag på nya, mecaparts verkar inte ha till exempel!
kan tillägga att denna bilen redan har förstört en eller 2 bromsservon innan detta! Därför det hade varit gött med ett nytt denna gången!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
Dags att göra en bra värme sköld nu då.Alpine Linus wrote:har ju inte varit nya dock men väldigt sparsamt använda... jag funderade lite på om det kan ha med värmeutvecklingen att göra då servot sitter kanske max 1dm ifrån ett turbo-varmt grenrörTony wrote:vilket slitage ,har aldrig varit ute för det ..Alpine Linus wrote:Jahapp, en liten testtur resulterar i att bromsservot ger up, för tredje gången på denna bilen..... ingen som har koll på vart man kan få tag på nya, mecaparts verkar inte ha till exempel!
kan tillägga att denna bilen redan har förstört en eller 2 bromsservon innan detta! Därför det hade varit gött med ett nytt denna gången!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
mjo det kanske är det... dock lite konstigt att det aldrig va ett problem i början ocj då gick bilen en hel trackday på anderstorp till exempel som inte är någon lågfartsbana direkt!Tony wrote:Dags att göra en bra värme sköld nu då.Alpine Linus wrote:har ju inte varit nya dock men väldigt sparsamt använda... jag funderade lite på om det kan ha med värmeutvecklingen att göra då servot sitter kanske max 1dm ifrån ett turbo-varmt grenrörTony wrote: vilket slitage ,har aldrig varit ute för det ..
du vet inte om det är samma servoklocka på din GTE som de är på dem gamla femmorna?
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
Jag hade probölem med att bromsservot gick sönder med ett års mellanrum på en Opel kadett för länge sedan. Orsaken till detta var att en backventil mellan servo och insug inte höll tätt så det kom oljebemängd luft från vevhusventilationen in till gummimembranet i servot som svällde upp och blev kass.
Kanske har du samma problem?
// Göte J
Kanske har du samma problem?
// Göte J
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
hmm... mycket möjligt. vaccumslangens anslutning sitter mellan turbo och förgasaren och där har även vevhusventilation något form av ihopmeck.Göte J wrote:Jag hade probölem med att bromsservot gick sönder med ett års mellanrum på en Opel kadett för länge sedan. Orsaken till detta var att en backventil mellan servo och insug inte höll tätt så det kom oljebemängd luft från vevhusventilationen in till gummimembranet i servot som svällde upp och blev kass.
Kanske har du samma problem?
// Göte J
Ska undersöka om det är så att det är klibbit i vaccumslangen, tack för tipset!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
Tråkigt. Hur ser den ut? har några lösa servos som kanske kan vara rätt. Kan kolla i helgen om du skickar bild
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
ska montera bort skräpet och ta några kort, tack mange! har du nya servon liggandes?mange wrote:Tråkigt. Hur ser den ut? har några lösa servos som kanske kan vara rätt. Kan kolla i helgen om du skickar bild
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
SÅÅÅÅÅÅÅ nu har jag tagit tag i helvetet, plockade även ner hela servot i beståndsdelar för att se vad som igentligen händer med dem nu när 2st har gått med kort mellanrum....
Det skall även tilläggas att detta servot har rullat MAX 5000mil då det satt i min Femma innan som har en mätarställning på 4200~ och den har ju inte suttit på pappas bil så länge!
Det som hade hänt på detta servot va att membranet hade "exploderat" alltså en flik som är "öppen":
forskade iaf fram att det är tydligen ATE som tillverkat iaf membranet:
Sedan lite bilder till er där ute som känner att ni vill hjälpa mig komma till Gotland och känner att det kan ligga ett bromsservo i garaget, tyvärr hade jag ju plockat isär hela servot innan jag kom på att jag skulle ta kort så håll till godo:
pinnbultarna som man skruvar huvudcylindern i 7.1cm CC
hålet för huvudcylindern: ~3.5cm
CC mått på pinnbultarna: 8,6cm 4st i kvadrat
Skall även tilläggas att back-ventilen är okey, tack Göte J för tipset!
hela klockans diameter på den smalare biten= 16cm
Hoppas nu att de dyker upp ett servo någonstanns, blir en lång natt framför internet för att leta fram!
Mvh Linus
Det skall även tilläggas att detta servot har rullat MAX 5000mil då det satt i min Femma innan som har en mätarställning på 4200~ och den har ju inte suttit på pappas bil så länge!
Det som hade hänt på detta servot va att membranet hade "exploderat" alltså en flik som är "öppen":
forskade iaf fram att det är tydligen ATE som tillverkat iaf membranet:
Sedan lite bilder till er där ute som känner att ni vill hjälpa mig komma till Gotland och känner att det kan ligga ett bromsservo i garaget, tyvärr hade jag ju plockat isär hela servot innan jag kom på att jag skulle ta kort så håll till godo:
pinnbultarna som man skruvar huvudcylindern i 7.1cm CC
hålet för huvudcylindern: ~3.5cm
CC mått på pinnbultarna: 8,6cm 4st i kvadrat
Skall även tilläggas att back-ventilen är okey, tack Göte J för tipset!
hela klockans diameter på den smalare biten= 16cm
Hoppas nu att de dyker upp ett servo någonstanns, blir en lång natt framför internet för att leta fram!
Mvh Linus
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
Bygg om och kör utan skiten! kan ju inte vara så himla tungtrampat att köra utan servo på så lätt bil. OCH det blir mycket bättre pedalkänsla!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
redan fått tag på en i frankrike, han skulle till post kontoret imorgon och se efter vad frakten gick på bara annars blir det pluggad servo och gym för vadmusklernas skull fram till gotland tror jag och vill påpeka att det är jävulskt tungtrampat !!! värre än jag troddeDennis wrote:Bygg om och kör utan skiten! kan ju inte vara så himla tungtrampat att köra utan servo på så lätt bil. OCH det blir mycket bättre pedalkänsla!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
Doffe, R8,R10, Florre/caravelle, samt tidiga R12 hade inget servo och min 310 är utan och jag är ingen atlet!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
Man vänjer sig med att det är lite tungtrampat. känslan i pedalen blir som dennis säger iaf bättre.
Kan ha ny servo, men har även några beggade som ligger ( som jag har dålig koll på vad de är till). jag kollar i helgen!
Kan ha ny servo, men har även några beggade som ligger ( som jag har dålig koll på vad de är till). jag kollar i helgen!
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
mange wrote:Man vänjer sig med att det är lite tungtrampat. känslan i pedalen blir som dennis säger iaf bättre.
Kan ha ny servo, men har även några beggade som ligger ( som jag har dålig koll på vad de är till). jag kollar i helgen!
Har du en ny så bjur jag på korv!!!!!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Alpine 5 Turbo Bränsle/Tändningsproblem?
Körv är gött
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.