Fläktmotstånd till ECC Renault Scenic '00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
s37632

Fläktmotstånd till ECC Renault Scenic '00

Post by s37632 »

Har en Scenic årsmodel '00 med klimat anläggning där fläkten skar för en tid sedan. Nu när jag äntligen hade råd att byta fläkt, kostade 4000:- visar det sig att fläkten bara går på fullt varv. Enligt BraBil har fläktmotståndet också gått sönder, detta motstånd kostar 3600:-!! Hutlöst dyrt!
Är det någon som vet var detta sitter och är det svårt att byta själv?
Vilket partnummer man skall uppge när man ringer skroten?
Frode Melsaeter SOLLENTUNA
Johan

Re: Fläktmotstånd till ECC Renault Scenic '00

Post by Johan »

s37632 wrote:Har en Scenic årsmodel '00 med klimat anläggning där fläkten skar för en tid sedan. Nu när jag äntligen hade råd att byta fläkt, kostade 4000:- visar det sig att fläkten bara går på fullt varv. Enligt BraBil har fläktmotståndet också gått sönder, detta motstånd kostar 3600:-!! Hutlöst dyrt!
Är det någon som vet var detta sitter och är det svårt att byta själv?
Vilket partnummer man skall uppge när man ringer skroten?
Har du ringt Autofrance AB 042-201620?
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Honken

Post by Honken »

Jag bytte på min -00 för ett tag sedan. Jag har den vanliga ac:n med av/på knapp. Där sitter den på höger sida under instrumentpanelen, alldeles under luftledningen till friskluftsuttaget närmast högerdörren. Motståndet sitter lättillgängligt överst mellan fläkten och ac:n. Bara en skruv och kontaktdonet som hålls fast med en klämma, sedan en kabel ned till instrumentbrädans underkant. Bort med lite isolering så syns den, lätt att se men pillrig att komma åt. Motståndet kostade ca 900 kr hos Bilia, något billigare hos Autofrance men väntetid + frakt. Obs, detta gäller bara som sagt den enkla ac-typen.
Harry Honkanen -Billdal
Familjens bilar:
Renault Captur 1.3 TCe EDC, 150hk, 2019
Renault Mégane II 1,6 16V Expression E85 Touring -09 Manuell
Renault Mégane-02 I Grandtour 1,8 16
Mr Simpson

Post by Mr Simpson »

Honken wrote:Jag bytte på min -00 för ett tag sedan. Jag har den vanliga ac:n med av/på knapp. Där sitter den på höger sida under instrumentpanelen, alldeles under luftledningen till friskluftsuttaget närmast högerdörren. Motståndet sitter lättillgängligt överst mellan fläkten och ac:n. Bara en skruv och kontaktdonet som hålls fast med en klämma, sedan en kabel ned till instrumentbrädans underkant. Bort med lite isolering så syns den, lätt att se men pillrig att komma åt. Motståndet kostade ca 900 kr hos Bilia, något billigare hos Autofrance men väntetid + frakt. Obs, detta gäller bara som sagt den enkla ac-typen.

Hej!
Låste lite om det du skrev om din bil, med fläkten.
Min fläkt dog för ett tag sedan.
Jag har samma enkla ac som även du har.
Lampan på ac:n lyser, men ingen fläkt.
Jag kan inget om bilar, men läst härinne om andra bilar med samma problem.
Nu hittade jag dig också, och då har jag några frågor till dig, om du har lust och hjälpa en helt okunnig bil reparatör?
För att komma åt fläkten. Hur gör jag då.
Eftersom den sitter där bakom någonstans.
Vad ska jag riva väck, för att komma åt fläkten, och även det andra du skrev.

Vore otroligt tacksam för alla råd.
Varmt som fan utan fläkt.

Om du förklarar något till mig, ta det då som om du pratar med ett barn,, så vore jag tacksam.

Mvh....Mr Simpson
Mr Simpson

Post by Mr Simpson »

Nu har vi konstaterat felet :D och det är cupefläktsmotorn som är död.
Nu till den svåra frågan: hur bär man sig åt smidigast för att komma åt och plocka av motorn, det är ju grymt trångt där..

Behöver man riva av hela instrumenteringen för komma åt eländet :cry:
Mycket tacksam för snabba svar, då bilen står halft sönder plockad :(

Mvh// Mr Simpson
Honken

Post by Honken »

Hej Mr Simpson.
Hur har det gått? Jag råkade ut för en trasig fläktmotor också. Den blev vattnad till döds pga att avrinningshålet från luftintaget kleggat igen av div. smuts. Då avrinningen inte fungerade höjdes vattennivån i intaget till fläktens insugningshål i torpedväggen, för att därifrån rinna ned i fläkten.

CMS-group ville ha ca 3400 kr för fläkteländet.

Hittade då http://www.bt-autoteile.de/ som säljer dem för 167,24 EUR INKLUSIVE frakt, fabriksny Valeo original. Beställde den 30/5 och hämtade ut den den 4/6 på posten, snabbt och elegant.
Harry Honkanen -Billdal
Familjens bilar:
Renault Captur 1.3 TCe EDC, 150hk, 2019
Renault Mégane II 1,6 16V Expression E85 Touring -09 Manuell
Renault Mégane-02 I Grandtour 1,8 16
Mr Simpson

Post by Mr Simpson »

Hej Honken!

Jo min fläkt var också död.
Vi (svågern, som kan en del om bilar) hittade till slut dem tre skruvarna så det bara var och plocka ut den.
Vi mätte, och den var död.
Varför, det vet jag inte.
Men det du skriver om vattnet, ska kollas upp.
Vissa saker tyder på att det säkert kommer därifrån.

Vi letade upp en på nätet. (Laga)
En beg motor.
400.mil bakom sig. 1075:- plus 200 i frakt.
Så den kom, och sattes i under helgen.
Synd jag inte visste det innan (http://www.bt-autoteile.de/) för då hade jag klippt en ny därifrån istället.
Men nu fungerar den igen. Så det är ju bra.
:lol:

Men du ska ha tack för all din hjälp.

Mvh.......Mr Simpson
tangoo

kanonbra verkmästare!

Post by tangoo »

Honken wrote:Jag bytte på min -00 för ett tag sedan. Jag har den vanliga ac:n med av/på knapp. Där sitter den på höger sida under instrumentpanelen, alldeles under luftledningen till friskluftsuttaget närmast högerdörren. Motståndet sitter lättillgängligt överst mellan fläkten och ac:n. Bara en skruv och kontaktdonet som hålls fast med en klämma, sedan en kabel ned till instrumentbrädans underkant. Bort med lite isolering så syns den, lätt att se men pillrig att komma åt. Motståndet kostade ca 900 kr hos Bilia, något billigare hos Autofrance men väntetid + frakt. Obs, detta gäller bara som sagt den enkla ac-typen.
Ovan text är helt perfekt efter 2 mån frågat 4 verkstäder 5 renaultmekaniker mm!!!!!!!VAR sitter MOTSTÅNDET TILL FLÄKTEN??????
Fått alla möjliga platser att titta både utanför och inne i kupen.
Rena barnleken om man gör som ovan med Ett litet bra tips till!
Tag bort ovan nämnda "luftledningen till friskluftsuttaget " titta alldeles 5 cm under det,om du då har köpt orginalet ser man precis att man hittat rätt!
Tackar än en gång för bästa vägledning
fredois

Re: Scenic -99'a med död kupéfläkt

Post by fredois »

Salut!

Jag har en Scenic -99'a med död kupéfläkt som jag tänkte försöka byta själv eftersom bilen inte är värd verkstadskostnader men annars fungerar som övningsbil för körkort. :racesmile:

Vet någon av er var kupéfläkten sitter, och hur jag kommer åt den?

Jag har plockat av överdelen på instrumentbrädan, men sedan då, och var?

Salutations!
/Fredois
Mr Simpson wrote:Hej Honken!

Jo min fläkt var också död.
Vi (svågern, som kan en del om bilar) hittade till slut dem tre skruvarna så det bara var och plocka ut den.
Vi mätte, och den var död.
Varför, det vet jag inte.
Men det du skriver om vattnet, ska kollas upp.
Vissa saker tyder på att det säkert kommer därifrån.

Vi letade upp en på nätet. (Laga)
En beg motor.
400.mil bakom sig. 1075:- plus 200 i frakt.
Så den kom, och sattes i under helgen.
Synd jag inte visste det innan (http://www.bt-autoteile.de/) för då hade jag klippt en ny därifrån istället.
Men nu fungerar den igen. Så det är ju bra.
:lol:

Men du ska ha tack för all din hjälp.

Mvh.......Mr Simpson
Post Reply