Fläktmotstånd till ECC Renault Scenic '00
Moderator: Forumpolisen
Fläktmotstånd till ECC Renault Scenic '00
Har en Scenic årsmodel '00 med klimat anläggning där fläkten skar för en tid sedan. Nu när jag äntligen hade råd att byta fläkt, kostade 4000:- visar det sig att fläkten bara går på fullt varv. Enligt BraBil har fläktmotståndet också gått sönder, detta motstånd kostar 3600:-!! Hutlöst dyrt!
Är det någon som vet var detta sitter och är det svårt att byta själv?
Vilket partnummer man skall uppge när man ringer skroten?
Är det någon som vet var detta sitter och är det svårt att byta själv?
Vilket partnummer man skall uppge när man ringer skroten?
Frode Melsaeter SOLLENTUNA
Re: Fläktmotstånd till ECC Renault Scenic '00
Har du ringt Autofrance AB 042-201620?s37632 wrote:Har en Scenic årsmodel '00 med klimat anläggning där fläkten skar för en tid sedan. Nu när jag äntligen hade råd att byta fläkt, kostade 4000:- visar det sig att fläkten bara går på fullt varv. Enligt BraBil har fläktmotståndet också gått sönder, detta motstånd kostar 3600:-!! Hutlöst dyrt!
Är det någon som vet var detta sitter och är det svårt att byta själv?
Vilket partnummer man skall uppge när man ringer skroten?
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Jag bytte på min -00 för ett tag sedan. Jag har den vanliga ac:n med av/på knapp. Där sitter den på höger sida under instrumentpanelen, alldeles under luftledningen till friskluftsuttaget närmast högerdörren. Motståndet sitter lättillgängligt överst mellan fläkten och ac:n. Bara en skruv och kontaktdonet som hålls fast med en klämma, sedan en kabel ned till instrumentbrädans underkant. Bort med lite isolering så syns den, lätt att se men pillrig att komma åt. Motståndet kostade ca 900 kr hos Bilia, något billigare hos Autofrance men väntetid + frakt. Obs, detta gäller bara som sagt den enkla ac-typen.
Harry Honkanen -Billdal
Familjens bilar:
Renault Captur 1.3 TCe EDC, 150hk, 2019
Renault Mégane II 1,6 16V Expression E85 Touring -09 Manuell
Renault Mégane-02 I Grandtour 1,8 16
Familjens bilar:
Renault Captur 1.3 TCe EDC, 150hk, 2019
Renault Mégane II 1,6 16V Expression E85 Touring -09 Manuell
Renault Mégane-02 I Grandtour 1,8 16
-
- Posts: 3
- Joined: 08 Apr 2007, 05:37
Honken wrote:Jag bytte på min -00 för ett tag sedan. Jag har den vanliga ac:n med av/på knapp. Där sitter den på höger sida under instrumentpanelen, alldeles under luftledningen till friskluftsuttaget närmast högerdörren. Motståndet sitter lättillgängligt överst mellan fläkten och ac:n. Bara en skruv och kontaktdonet som hålls fast med en klämma, sedan en kabel ned till instrumentbrädans underkant. Bort med lite isolering så syns den, lätt att se men pillrig att komma åt. Motståndet kostade ca 900 kr hos Bilia, något billigare hos Autofrance men väntetid + frakt. Obs, detta gäller bara som sagt den enkla ac-typen.
Hej!
Låste lite om det du skrev om din bil, med fläkten.
Min fläkt dog för ett tag sedan.
Jag har samma enkla ac som även du har.
Lampan på ac:n lyser, men ingen fläkt.
Jag kan inget om bilar, men läst härinne om andra bilar med samma problem.
Nu hittade jag dig också, och då har jag några frågor till dig, om du har lust och hjälpa en helt okunnig bil reparatör?
För att komma åt fläkten. Hur gör jag då.
Eftersom den sitter där bakom någonstans.
Vad ska jag riva väck, för att komma åt fläkten, och även det andra du skrev.
Vore otroligt tacksam för alla råd.
Varmt som fan utan fläkt.
Om du förklarar något till mig, ta det då som om du pratar med ett barn,, så vore jag tacksam.
Mvh....Mr Simpson
-
- Posts: 3
- Joined: 08 Apr 2007, 05:37
Nu har vi konstaterat felet och det är cupefläktsmotorn som är död.
Nu till den svåra frågan: hur bär man sig åt smidigast för att komma åt och plocka av motorn, det är ju grymt trångt där..
Behöver man riva av hela instrumenteringen för komma åt eländet
Mycket tacksam för snabba svar, då bilen står halft sönder plockad
Mvh// Mr Simpson
Nu till den svåra frågan: hur bär man sig åt smidigast för att komma åt och plocka av motorn, det är ju grymt trångt där..
Behöver man riva av hela instrumenteringen för komma åt eländet
Mycket tacksam för snabba svar, då bilen står halft sönder plockad
Mvh// Mr Simpson
Hej Mr Simpson.
Hur har det gått? Jag råkade ut för en trasig fläktmotor också. Den blev vattnad till döds pga att avrinningshålet från luftintaget kleggat igen av div. smuts. Då avrinningen inte fungerade höjdes vattennivån i intaget till fläktens insugningshål i torpedväggen, för att därifrån rinna ned i fläkten.
CMS-group ville ha ca 3400 kr för fläkteländet.
Hittade då http://www.bt-autoteile.de/ som säljer dem för 167,24 EUR INKLUSIVE frakt, fabriksny Valeo original. Beställde den 30/5 och hämtade ut den den 4/6 på posten, snabbt och elegant.
Hur har det gått? Jag råkade ut för en trasig fläktmotor också. Den blev vattnad till döds pga att avrinningshålet från luftintaget kleggat igen av div. smuts. Då avrinningen inte fungerade höjdes vattennivån i intaget till fläktens insugningshål i torpedväggen, för att därifrån rinna ned i fläkten.
CMS-group ville ha ca 3400 kr för fläkteländet.
Hittade då http://www.bt-autoteile.de/ som säljer dem för 167,24 EUR INKLUSIVE frakt, fabriksny Valeo original. Beställde den 30/5 och hämtade ut den den 4/6 på posten, snabbt och elegant.
Harry Honkanen -Billdal
Familjens bilar:
Renault Captur 1.3 TCe EDC, 150hk, 2019
Renault Mégane II 1,6 16V Expression E85 Touring -09 Manuell
Renault Mégane-02 I Grandtour 1,8 16
Familjens bilar:
Renault Captur 1.3 TCe EDC, 150hk, 2019
Renault Mégane II 1,6 16V Expression E85 Touring -09 Manuell
Renault Mégane-02 I Grandtour 1,8 16
-
- Posts: 3
- Joined: 08 Apr 2007, 05:37
Hej Honken!
Jo min fläkt var också död.
Vi (svågern, som kan en del om bilar) hittade till slut dem tre skruvarna så det bara var och plocka ut den.
Vi mätte, och den var död.
Varför, det vet jag inte.
Men det du skriver om vattnet, ska kollas upp.
Vissa saker tyder på att det säkert kommer därifrån.
Vi letade upp en på nätet. (Laga)
En beg motor.
400.mil bakom sig. 1075:- plus 200 i frakt.
Så den kom, och sattes i under helgen.
Synd jag inte visste det innan (http://www.bt-autoteile.de/) för då hade jag klippt en ny därifrån istället.
Men nu fungerar den igen. Så det är ju bra.
Men du ska ha tack för all din hjälp.
Mvh.......Mr Simpson
Jo min fläkt var också död.
Vi (svågern, som kan en del om bilar) hittade till slut dem tre skruvarna så det bara var och plocka ut den.
Vi mätte, och den var död.
Varför, det vet jag inte.
Men det du skriver om vattnet, ska kollas upp.
Vissa saker tyder på att det säkert kommer därifrån.
Vi letade upp en på nätet. (Laga)
En beg motor.
400.mil bakom sig. 1075:- plus 200 i frakt.
Så den kom, och sattes i under helgen.
Synd jag inte visste det innan (http://www.bt-autoteile.de/) för då hade jag klippt en ny därifrån istället.
Men nu fungerar den igen. Så det är ju bra.
Men du ska ha tack för all din hjälp.
Mvh.......Mr Simpson
kanonbra verkmästare!
Ovan text är helt perfekt efter 2 mån frågat 4 verkstäder 5 renaultmekaniker mm!!!!!!!VAR sitter MOTSTÅNDET TILL FLÄKTEN??????Honken wrote:Jag bytte på min -00 för ett tag sedan. Jag har den vanliga ac:n med av/på knapp. Där sitter den på höger sida under instrumentpanelen, alldeles under luftledningen till friskluftsuttaget närmast högerdörren. Motståndet sitter lättillgängligt överst mellan fläkten och ac:n. Bara en skruv och kontaktdonet som hålls fast med en klämma, sedan en kabel ned till instrumentbrädans underkant. Bort med lite isolering så syns den, lätt att se men pillrig att komma åt. Motståndet kostade ca 900 kr hos Bilia, något billigare hos Autofrance men väntetid + frakt. Obs, detta gäller bara som sagt den enkla ac-typen.
Fått alla möjliga platser att titta både utanför och inne i kupen.
Rena barnleken om man gör som ovan med Ett litet bra tips till!
Tag bort ovan nämnda "luftledningen till friskluftsuttaget " titta alldeles 5 cm under det,om du då har köpt orginalet ser man precis att man hittat rätt!
Tackar än en gång för bästa vägledning
Re: Scenic -99'a med död kupéfläkt
Salut!
Jag har en Scenic -99'a med död kupéfläkt som jag tänkte försöka byta själv eftersom bilen inte är värd verkstadskostnader men annars fungerar som övningsbil för körkort.
Vet någon av er var kupéfläkten sitter, och hur jag kommer åt den?
Jag har plockat av överdelen på instrumentbrädan, men sedan då, och var?
Salutations!
/Fredois
Jag har en Scenic -99'a med död kupéfläkt som jag tänkte försöka byta själv eftersom bilen inte är värd verkstadskostnader men annars fungerar som övningsbil för körkort.
Vet någon av er var kupéfläkten sitter, och hur jag kommer åt den?
Jag har plockat av överdelen på instrumentbrädan, men sedan då, och var?
Salutations!
/Fredois
Mr Simpson wrote:Hej Honken!
Jo min fläkt var också död.
Vi (svågern, som kan en del om bilar) hittade till slut dem tre skruvarna så det bara var och plocka ut den.
Vi mätte, och den var död.
Varför, det vet jag inte.
Men det du skriver om vattnet, ska kollas upp.
Vissa saker tyder på att det säkert kommer därifrån.
Vi letade upp en på nätet. (Laga)
En beg motor.
400.mil bakom sig. 1075:- plus 200 i frakt.
Så den kom, och sattes i under helgen.
Synd jag inte visste det innan (http://www.bt-autoteile.de/) för då hade jag klippt en ny därifrån istället.
Men nu fungerar den igen. Så det är ju bra.
Men du ska ha tack för all din hjälp.
Mvh.......Mr Simpson