Laguna II vill inte starta!!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hosseal
Posts: 44
Joined: 05 Aug 2005, 07:07
Location: Säter

Laguna II vill inte starta!!!

Post by Hosseal »

Det är en Laguna II 1.6 2001 kombi. När jag trycker på startknappen så går startmotorn inte runt. Alla lampor lyser som de ska. Jag hör bara klick ljud från/runt instrument panelen. Jag har ett nytt batteri. Jag har testat med startkabel mellan minus på batteriet och motorblocket. Detta händer när jag lämnat bilen tex några timmar eller en dag. Efter några försök går det bra att starta bilen utan problem. Jag har provat båda korten ”nycklar” med samma fel. Vad kan vara för problem? Det verkar om läsaren i bilen inte vill känna igen kortet eller ngn typ av startspärr?
Hossa A
GLR
Posts: 14
Joined: 03 Mar 2011, 21:07
Location: Nyköping
Contact:

Re: Laguna II vill inte starta!!!

Post by GLR »

Startmotorkolen är förmodligen så slitna att de har dålig kontakt med kollektorn. Dags att byta startmotor eller att byta kolen i den befintliga.
Gunnar Lysell
Hosseal
Posts: 44
Joined: 05 Aug 2005, 07:07
Location: Säter

Re: Laguna II vill inte starta!!!

Post by Hosseal »

GLR wrote:Startmotorkolen är förmodligen så slitna att de har dålig kontakt med kollektorn. Dags att byta startmotor eller att byta kolen i den befintliga.

Men klick ljudet kommer inte alls från startmorton utan det är mer "elektronisk" klick. Jag har haft gammla bilar som har haft problem med det du beskriver. Men detta är helt annat, tror jag i alla fall. Kan det vara gamla tändstift?? Igår gick det hur bra som helst att starta bilen många ggr utan problem.
Hossa A
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Laguna II vill inte starta!!!

Post by Stymie »

Klicket i kupén kan vara rattlåset. Jag tror att startmotorn är trasig.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Hosseal
Posts: 44
Joined: 05 Aug 2005, 07:07
Location: Säter

Re: Laguna II vill inte starta!!!

Post by Hosseal »

Jag byt startmotorn och tändstift men problemmet kvarstår. Jag tycker att det har bivit värre under kalla dagar. Det tar ca 5 min försök tills bilen startas.

Hjälp Hjälp

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Hossa A
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Laguna II vill inte starta!!!

Post by Stymie »

Kolla batteriet (det stora som sitter under motorhuven)!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laguna II vill inte starta!!!

Post by Tony »

Stymie wrote:Kolla batteriet (det stora som sitter under motorhuven)!
finns det något annat än det nya batteriet han köpt ???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laguna II vill inte starta!!!

Post by Tony »

prövat att ta ut kortet och stoppa i igen när det händer, jag har haft liknande symtom, då har jag tagit ut kortet och väntat lite sen stoppat i igen och det funkar, har inte hänt på väldigt länge nu och jag har int ändrat på något,men jag funderade på kortläsaren..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Laguna II vill inte starta!!!

Post by Stymie »

Tony wrote:
Stymie wrote:Kolla batteriet (det stora som sitter under motorhuven)!
finns det något annat än det nya batteriet han köpt ???
Han skrev "jag har ett nytt batteri". Var det sitter vet jag inte :lol: och skulle det vara kass eller fel Ah så kanske det ger för låg spänning ut.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply