Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Post by john »

Dynamique (sport) har bla färganpassade lister på bilen,"silver"färgade handtag på dörrarna och antingen 16""kubera"eller 17"Steppe fälgar.
Komfort har svarta rails på taket och och inga lackade lister,kofångare bla.
Har broschyr och instruktionsboken.
Kul och höra att det finns åtminstånde en till megane touring med vinge på bakluckan.
John Ignell Enviken
mibben
Posts: 13
Joined: 09 Jun 2011, 22:58
Location: Solna

Re: Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Post by mibben »

Jepp, då är det dynamiique på denna;

silverfärgade handtag, färganpassade listar, men främre delen står det 2.0 16V (vilket jag inte sett när man brännt om andra Megane touring:ar..

Ja, den rullar nu här o Stockholm (kommer från Skaraborg tidigare).

Nu försöker jag få tag på Elf Evolution SXR 5w30 som blev rekommenderat som olja, då jag såg att oljan som kommer ingå i servicen är nån Castrol. Då kan man väl själv köpa oljan och slippa betala för oljan i servicen, men frågan är var man får tag på Elf oljan.. Nån som vet?

Sökt på nätet, men bara hittat den hos Total som är en grossist.

Smackade på nya Continental Premium Contact 2, 205/55/16 vilket gjorde ljudet avsevärt lägre i den redan tysta kupén..:)

Imorgon blir det ACC reparation, "bara" ett rör och kondensatorn som behövs bytas pg a läckage.

Och nästa vecka kamremsbyte och service, 8500:- totalt..

Gjorde en längre t/r resa till Borgholm över midsommar helgen och den gick så fint och bekvämt, låg runt 120-140, men lätt kunde kört fortare om lagen hade tillåtit mer...
Mikael B
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Post by Joakim16v »

Autofrance 042-201620 eller Autoexperten (har jag för mig) på oljan..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Post by linkan62 »

Autofrance är billigast på oljan men finns oxå på autoexpert
Sen tillkommer frakten förstås. I annat fall så säger du till verkstaden att du vill ha elfs olja så bör dom ju fixa den istället för deras.
Bäst tror jag är att komma med den själv och billigast!
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Post by john »

Ja det är mkt bekväm och tyst bil!
vår har nu rullat 6300 mil sen oktober 08a.
Har "stylat"den lite med xenonljus på nummerskyltsbelysningen bak och sen bytt ut dom oranga blinkersljusen mot "osynliga"som blinkar oranga då dom används.
Vi behåller nog vår ngt år till trots allt.
John Ignell Enviken
mibben
Posts: 13
Joined: 09 Jun 2011, 22:58
Location: Solna

Re: Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Post by mibben »

Tack för tipsen!

Well, fann en firma i Spånga som säljer oljan, 6 liter för 936 kr..

Ska dit imorgon och köpa, så den finns med till service och kamremsbyte på onsdag.

Jo, en annan sak - märkt att vingen bak inte riktigt sitter fast på ena sidan. Nu tittade jag lite snabbt bara, men fann inte vilka fästpunkter det finns.. nån som vet?

Jo, sen historien med den demonterbara dragkroken;

Verkstaden som jag var på, Hagalunds bilverkstad (kan verkligen varmt rekommendera dem!!) gjorde sitt yttersta för att få tag på en nyckel. Via MECA som de är anslutna till, så fick de tag på Bosal som tillverkat dragkroken . Dock skulle det ta ca 3-4 veckor att få fram en nyckel- så jag beställde.

När jag kom hem, så tänkte jag att det här kommer ju ta tid, och efterkontrollens datum kommer passeras. Så bara av en tanke åkte jag till Låspunkten - en låsmed här nära. 15 minuter senare, till 330 kr kostnad var dragkroken demonterad.

Glad i hågen åkte jag till bilprovningen. Alla saker var ju nu åtgärdade.

Men, besiktningsgubben var inte nöjd. Man ska även kunna låsa fast kroken, där låset inte gick helt tillbaka och han sa att han inte kan godkänna det eftersom den inte sitter som den skall.

Jag frågade vad jag då ska göra, och han svarade att det är bäst att regbesikta utan dragkrok och att det räcker med att jag gör mig av med själva kroken, att det andra kan sitta kvar. Jag smilade lite och frågade om han kan göra en regbes nu - och han sa, visst. kostar 380:- så sen, 200:- plus 380:- plus 330:- blev bilen godkänd vid besiktning och utan dragkrok....så nu har jag "ingen dragkrok" men det gör inte så mycket då jag sällan använder den.

Sen har vi ju även farthållarstrulet kvar. När jag trycker på knappen så tänds gröna lampan och i displayen står det Current Speed och sedan bara ett gäng streck -------

Så den funkar väl inte då? Hjälper inte alls vad jag än trycker på.. nån som haft detta problem?


Ha de bäst i sommar...här kommer det bli en del mil!
Mikael B
mibben
Posts: 13
Joined: 09 Jun 2011, 22:58
Location: Solna

Re: Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Post by mibben »

Så ja...
Nu är min Mégane servad och kamremsbytt.

Dock problemet med farthållaren;

De gjorde en felsökning där inga felkoder kom fram. (kostnad 900:-).
De konstaterade då att det är "Kontaktstycket" som är ur funktion vilket kostar ca 3300:- att byta, där arbetskostnaden är 1100:-.

Jag tycker det är väldigt märkligt att elektronik på en knappt 6 årig bil kan bli så här, - aldrig varit med om det på mina gamla Volvo och Saab bilar som gått över 25000 mil och varit betydligt äldre, 15-18 år gamla.

Är det någon som vet var man kan köpa ett sådant kontaktstycke billigare än vad Upplands Motor tar?

Fick en sprängskiss - så det ser inte alltför svårt ut att byta..
Mikael B
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Post by Tony »

mibben wrote:Så ja...
Nu är min Mégane servad och kamremsbytt.

Dock problemet med farthållaren;

De gjorde en felsökning där inga felkoder kom fram. (kostnad 900:-).
De konstaterade då att det är "Kontaktstycket" som är ur funktion vilket kostar ca 3300:- att byta, där arbetskostnaden är 1100:-.

Jag tycker det är väldigt märkligt att elektronik på en knappt 6 årig bil kan bli så här, - aldrig varit med om det på mina gamla Volvo och Saab bilar som gått över 25000 mil och varit betydligt äldre, 15-18 år gamla.

Är det någon som vet var man kan köpa ett sådant kontaktstycke billigare än vad Upplands Motor tar?

Fick en sprängskiss - så det ser inte alltför svårt ut att byta..
om du inte tänt koppla bort kontaktstycket i tid och otid, löd ihop kablarna. kan ju åxå bara vara dålig kontakt i det..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Post by john »

vingen bak sitter fast med dubbelhäftande "lera"bör finnas på antingen mekonomen eller meca!är som dubbelhäftande tape ungefär.
Inte ofta man ser andra megane touring med vinge o allt på stan.
John Ignell Enviken
mibben
Posts: 13
Joined: 09 Jun 2011, 22:58
Location: Solna

Re: Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Post by mibben »

Well,
Det är inte fästmassa den sitter med,

Det är den vanliga platskåpan - som andra Mégane har med tillägg av en vinge som byggts på den befintliga.

Den sitter fast med fyra skruvar som går igenom den "vanliga" platskåpan - ingenting annat.

Dock blir det ju ett rätt högt tryck av vikt och vind (vikten från vingen) på platskåpan.

Enda som höll kvar min platskåpa - var de mittersta plastkonsolerna - alla andra, 4 st - yttersta, och vid bromsljuset hade gått av från platskåpan och satt kvar i karossen.

Enklaste vore att hitta en plastkåpa med hela konsoler - men, jag blev så jävla sur på en sån skitkonstuktion att jag cementerade fast allt med hjälp av ett nytt slags lim/epoxy som man knådar ihop med fingrarna - sen smetar ut på rengjord yta och efter bara några minuter är det stenhårt.

Nu ska jag låta det torka tills imorgon. La även sånt lim emellan platskåpan och vingen så att det verkligen ska sitta kvar.

Visst, den är skön att köra och kul för sin motor, men.... jag vete f-n om det blir en renault ever igen....
Mikael B
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Post by john »

aha jag trodde du hade den där bakluckespoilern som vi har på vår baklucka
men det låter som om du har den som sitter på från fabriken.
John Ignell Enviken
mibben
Posts: 13
Joined: 09 Jun 2011, 22:58
Location: Solna

Re: Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Post by mibben »

John, har du en bild på hur din ser ut?

Min är kombin, - där jag nog tror att det är från fabriken vingen sitter.

Det har ju gått ett tag nu och jag köpte delar av Auto France, han fick fram kontaktstycket till ett bättre pris än andra, skillnad ca 1200 kr.
Men han kunde inte få fram spoilern - d v s den platsdetalj som sitter på bakluckan. Så inkl lackering och montering gick det på ca 2800:-

Min lagning med lim, epoxy, och annat höll inte. Den lossnade första gången efter jag öppnade bakluckan - så då slet jag bort allt och har kört utan den + högt bromsljus i ett halvår.

Men nu när rabattcheckarna på 15% kom så beställde jag detta jobb i samband med byte av kontaktstycket samt filterinstats för fjädern.

Dock angåenge vingen, så var de lite undrande på verkstaden om de verkligen skulle montera den - då den sitter endast med 4 skruvar. Jag sa att det måste ju vara fabriksmonterat, - men att de ansåg att det var för klent då den väger en del.

Jag bestämde mig ändå för att den skall monteras. Så jag får väl hoppas att den sitter kvar.

Är annars väldigt nöjd med bilen efter lite drygt 8 månader och ca 1500 mil senare. Den går tyst och bra, och drar inte mycket bensin, ca 0,75/L milen - mindre på landsväg.

Den startar riktigt bra även i -22 och värmen kommer redan efter ca 1 km.

Helt enkelt riktigt nöjd!
Mikael B
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Post by john »

ska se om jag har en bild på den i datorn vid tillfälle tror den finns med i medlemmssidorna här på forumet där första sidan finns vid inloggningen.
John Ignell Enviken
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Post by fuzzion »

Angående vingen.
Jag har funnit ett par olika artikelnummer.
Dels 7701475259 och 7711223738

7701475259 fanns på skroten så jag antar att det är vingen som är monterad från fabrik och 7711223738 är extrautrustning.

Här är 7701475259 från Dialogys:

Image

7711223738 från Dialogys:

Image

Tycks se lite annorlunda ut, frågan är om det går att eftermontera 7701475259 på en bil som inte hade vinge från fabrik?

Eller så är inte 7711223738 för kombin?
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Megane 2.0 Sport Tourer - 2006, köpråd

Post by john »

Vi har vingen med artnr 77 11 223 738 som är monterad på bakluckan med inbyggd bromsljus i.
den är monterad på megane touring 08a
John Ignell Enviken
Post Reply