Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
phubar

Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum

Post by phubar »

Ehum... Då prövar vi igen:

Nån som har kläm på reläer och säkringar i säkringsboxen i motorrummet på Laguna II?

Jag har haft enstaka startmotorbortfall och också upptäckt nu under sommardagarna att AC:n inte fungerar alls trots att lampan på panelen lyser.

mvh
Dennis
Forumpolis

Re: Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum

Post by Dennis »

Startmotorn.
- Kontrollera stiftet till solenoiden, kläm i hop det lite om det behövs.
- Vid startsvårighet knacka på startmotorn för att eliminera startmotorfel. Mycket vanligare att startmotor ger upp än reläerna till den.

AC.
- Kolla med kyltekniker om det är rätt mängd freon i systemet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
phubar

Post by phubar »

Dennis wrote:Startmotorn.
- Vid startsvårighet knacka på startmotorn för att eliminera startmotorfel. Mycket vanligare att startmotor ger upp än reläerna till den.

AC.
Hej Dennis!

Tack för svar!
Innan jag beger mig ner i motorn eller lämnar den till kyltekn tänkte jag bara kolla om det kunde vara nåt elektriskt fel. Startmotorn har felat högst tre ggr på ett halvår och efter att man ändå startat har den funkat felfritt igen. Eftersom jag förväntar mig ett "klick" när startmotorn ska slå till men inte hört nåt när den felat så vill jag kolla relä först. OM det nu sitter i boxen.
Det måste väl för övrigt finnas nån säkring till AC:n?
Det sitter ett antal i boxen tillsammans med fyra reläer men det finns ingen indikation vart dessa är kopplade till. Den infon är intressant.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

phubar wrote:
Dennis wrote:Startmotorn.

AC.
Hej Dennis!

Tack för svar!
Innan jag beger mig ner i motorn eller lämnar den till kyltekn tänkte jag bara kolla om det kunde vara nåt elektriskt fel. Startmotorn har felat högst tre ggr på ett halvår och efter att man ändå startat har den funkat felfritt igen. Eftersom jag förväntar mig ett "klick" när startmotorn ska slå till men inte hört nåt när den felat så vill jag kolla relä först. OM det nu sitter i boxen.
Det måste väl för övrigt finnas nån säkring till AC:n?
Det sitter ett antal i boxen tillsammans med fyra reläer men det finns ingen indikation vart dessa är kopplade till. Den infon är intressant.
Startmotorn säger inte ett klick om det är okontakt i den, solenoiden jordas genom startmotorlindningen.
Ac kompressorn har nog två säkringar i boxen i motorrummet har jag för mig, en till magnetkopplingen och en til den variabla komressionen i kompressorn.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
phubar

Post by phubar »

Dennis wrote:Startmotorn säger inte ett klick om det är okontakt i den, solenoiden jordas genom startmotorlindningen.
Nej, jag hade däremot velat höra ett klick från ett relä som slår till. Jag förurtsätter (kanske felaktigt?) att startknappen är kopplad till ett relä som i sin tur skickar ström till startmotorn.
Ac kompressorn har nog två säkringar i boxen i motorrummet har jag för mig, en till magnetkopplingen och en til den variabla komressionen i kompressorn.
Är det riskfritt att dra ur o kontrollera dem en efter en? Handboken ville inte att man skulle pilla alls där och jag har förstått här på forumet att elektroniken verkar överkänslig på den här bilen... :?
Eller vet du vilket värde de ska ha? Eller om det är de små eller nån av de stora?
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Äsch! den är inte något annulunda än vilken annan bil som helst. Det är någon av de små säkringarna.
Kompressorn slår inte till om det inte är något tryck i systemet.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Då kan det vara lägesgivare för kopplingspedalen eller friläge i växellåda som gör att signal ej går fram till startreläet.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
phubar

Post by phubar »

Dennis wrote:Då kan det vara lägesgivare för kopplingspedalen eller friläge i växellåda som gör att signal ej går fram till startreläet.
Se där. Man ska alltså inte kunna starta med växel i av misstag.
Då kanske det kan hjälpa att trampa ur och ruska i växelspaken några ggr nästa gång. Eller knuffa bilen lite lätt för att rubba växelläget.
Äsch! den är inte något annulunda än vilken annan bil som helst. Det är någon av de små säkringarna.
Kompressorn slår inte till om det inte är något tryck i systemet.
Då blir det att kolla samtliga då :)

Vad kan annars en påfyllning av köldmedium kosta?
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Beror ju på hur mycket gas som saknas, med ett helt tomt system så brukar det kosta 600 + arbete
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
phubar

Post by phubar »

Dennis wrote:Beror ju på hur mycket gas som saknas, med ett helt tomt system så brukar det kosta 600 + arbete
OK.
Tack så länge! :)
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Startknappen lyser om du har tillstånd att starta, antingen har du kopplingen nere,då skiter den i om någon växel ligger lr så lägger du i friläge, bägge funktionerna borde ju inte fela. dvs om du har kopplingen nere och ingen växel i så är bägge kriterierna uppfyllda..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
phubar

Post by phubar »

Uppdatering: AC:n fixad. Systemet var helt tomt på freon pga läckande anslutningar till kondensorn. Ali's AC i Huskvarna provtryckte, tätade och fyllde på systemet på stående fot när man kom förbi. Och nu känns det riktigt cool när solen ligger på. 8)

Kvarstår lite annat småtjafs...
Post Reply