Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum
Moderator: Forumpolisen
Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum
Ehum... Då prövar vi igen:
Nån som har kläm på reläer och säkringar i säkringsboxen i motorrummet på Laguna II?
Jag har haft enstaka startmotorbortfall och också upptäckt nu under sommardagarna att AC:n inte fungerar alls trots att lampan på panelen lyser.
mvh
Nån som har kläm på reläer och säkringar i säkringsboxen i motorrummet på Laguna II?
Jag har haft enstaka startmotorbortfall och också upptäckt nu under sommardagarna att AC:n inte fungerar alls trots att lampan på panelen lyser.
mvh
Re: Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum
Startmotorn.
- Kontrollera stiftet till solenoiden, kläm i hop det lite om det behövs.
- Vid startsvårighet knacka på startmotorn för att eliminera startmotorfel. Mycket vanligare att startmotor ger upp än reläerna till den.
AC.
- Kolla med kyltekniker om det är rätt mängd freon i systemet.
- Kontrollera stiftet till solenoiden, kläm i hop det lite om det behövs.
- Vid startsvårighet knacka på startmotorn för att eliminera startmotorfel. Mycket vanligare att startmotor ger upp än reläerna till den.
AC.
- Kolla med kyltekniker om det är rätt mängd freon i systemet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum
Hej Dennis!Dennis wrote:Startmotorn.
- Kontrollera stiftet till solenoiden, kläm i hop det lite om det behövs.
- Vid startsvårighet knacka på startmotorn för att eliminera startmotorfel. Mycket vanligare att startmotor ger upp än reläerna till den.
AC.
- Kolla med kyltekniker om det är rätt mängd freon i systemet.
Tack för svar!
Innan jag beger mig ner i motorn eller lämnar den till kyltekn tänkte jag bara kolla om det kunde vara nåt elektriskt fel. Startmotorn har felat högst tre ggr på ett halvår och efter att man ändå startat har den funkat felfritt igen. Eftersom jag förväntar mig ett "klick" när startmotorn ska slå till men inte hört nåt när den felat så vill jag kolla relä först. OM det nu sitter i boxen.
Det måste väl för övrigt finnas nån säkring till AC:n?
Det sitter ett antal i boxen tillsammans med fyra reläer men det finns ingen indikation vart dessa är kopplade till. Den infon är intressant.
Re: Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum
Startmotorn säger inte ett klick om det är okontakt i den, solenoiden jordas genom startmotorlindningen.phubar wrote:Hej Dennis!Dennis wrote:Startmotorn.
- Kontrollera stiftet till solenoiden, kläm i hop det lite om det behövs.
- Vid startsvårighet knacka på startmotorn för att eliminera startmotorfel. Mycket vanligare att startmotor ger upp än reläerna till den.
AC.
- Kolla med kyltekniker om det är rätt mängd freon i systemet.
Tack för svar!
Innan jag beger mig ner i motorn eller lämnar den till kyltekn tänkte jag bara kolla om det kunde vara nåt elektriskt fel. Startmotorn har felat högst tre ggr på ett halvår och efter att man ändå startat har den funkat felfritt igen. Eftersom jag förväntar mig ett "klick" när startmotorn ska slå till men inte hört nåt när den felat så vill jag kolla relä först. OM det nu sitter i boxen.
Det måste väl för övrigt finnas nån säkring till AC:n?
Det sitter ett antal i boxen tillsammans med fyra reläer men det finns ingen indikation vart dessa är kopplade till. Den infon är intressant.
Ac kompressorn har nog två säkringar i boxen i motorrummet har jag för mig, en till magnetkopplingen och en til den variabla komressionen i kompressorn.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum
Nej, jag hade däremot velat höra ett klick från ett relä som slår till. Jag förurtsätter (kanske felaktigt?) att startknappen är kopplad till ett relä som i sin tur skickar ström till startmotorn.Dennis wrote:Startmotorn säger inte ett klick om det är okontakt i den, solenoiden jordas genom startmotorlindningen.
Är det riskfritt att dra ur o kontrollera dem en efter en? Handboken ville inte att man skulle pilla alls där och jag har förstått här på forumet att elektroniken verkar överkänslig på den här bilen...Ac kompressorn har nog två säkringar i boxen i motorrummet har jag för mig, en till magnetkopplingen och en til den variabla komressionen i kompressorn.
Eller vet du vilket värde de ska ha? Eller om det är de små eller nån av de stora?
Re: Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum
Äsch! den är inte något annulunda än vilken annan bil som helst. Det är någon av de små säkringarna.
Kompressorn slår inte till om det inte är något tryck i systemet.
Kompressorn slår inte till om det inte är något tryck i systemet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum
Då kan det vara lägesgivare för kopplingspedalen eller friläge i växellåda som gör att signal ej går fram till startreläet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum
Se där. Man ska alltså inte kunna starta med växel i av misstag.Dennis wrote:Då kan det vara lägesgivare för kopplingspedalen eller friläge i växellåda som gör att signal ej går fram till startreläet.
Då kanske det kan hjälpa att trampa ur och ruska i växelspaken några ggr nästa gång. Eller knuffa bilen lite lätt för att rubba växelläget.
Då blir det att kolla samtliga dåÄsch! den är inte något annulunda än vilken annan bil som helst. Det är någon av de små säkringarna.
Kompressorn slår inte till om det inte är något tryck i systemet.
Vad kan annars en påfyllning av köldmedium kosta?
Re: Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum
Beror ju på hur mycket gas som saknas, med ett helt tomt system så brukar det kosta 600 + arbete
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum
OK.Dennis wrote:Beror ju på hur mycket gas som saknas, med ett helt tomt system så brukar det kosta 600 + arbete
Tack så länge!
Re: Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum
Startknappen lyser om du har tillstånd att starta, antingen har du kopplingen nere,då skiter den i om någon växel ligger lr så lägger du i friläge, bägge funktionerna borde ju inte fela. dvs om du har kopplingen nere och ingen växel i så är bägge kriterierna uppfyllda..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Laguna II: schema för säkringsbox i motorrum
Uppdatering: AC:n fixad. Systemet var helt tomt på freon pga läckande anslutningar till kondensorn. Ali's AC i Huskvarna provtryckte, tätade och fyllde på systemet på stående fot när man kom förbi. Och nu känns det riktigt cool när solen ligger på.
Kvarstår lite annat småtjafs...
Kvarstår lite annat småtjafs...