Motorn stanna utan vidare !!!!
Moderator: Forumpolisen
Motorn stanna utan vidare !!!!
Har en Renault 5 GTE.
Var ute och körde igår i stan. Handlade i ett par affärer och när jag var på väg hem la motorn av utan vidare. Ungefär som när man vrider av tändningen.
Fick gå hem med matkassarna en i var hand. Var h elt slut efter detta.
Vad kan det vara för fel. Har kollar bränsle det går fram.
Vågar man testa gnista som förr dvs. lägga stiftet mot jord?
Tacksam för tips!!
Var ute och körde igår i stan. Handlade i ett par affärer och när jag var på väg hem la motorn av utan vidare. Ungefär som när man vrider av tändningen.
Fick gå hem med matkassarna en i var hand. Var h elt slut efter detta.
Vad kan det vara för fel. Har kollar bränsle det går fram.
Vågar man testa gnista som förr dvs. lägga stiftet mot jord?
Tacksam för tips!!
Karl Andersson
Re: Motorn stanna utan vidare !!!!
Det är en gammal motor, så gnista kan du testa.
Har du kollat kamremmen?
Har du kollat kamremmen?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Motorn stanna utan vidare !!!!
Kamremmen är hel!
Motorn går runt utan problem.
Om ej gnista vad är felet?
Styrbox var sitter den?
Motorn går runt utan problem.
Om ej gnista vad är felet?
Styrbox var sitter den?
Karl Andersson
Re: Motorn stanna utan vidare !!!!
Tändspolen?
Jag vet inte exakt var den sitter på R5. Tycker den borde på passagerarsidan i motorutrymmet.
Jag vet inte exakt var den sitter på R5. Tycker den borde på passagerarsidan i motorutrymmet.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Motorn stanna utan vidare !!!!
HM!
Jag får ingen gnista?
Testade dtt tändstift.
T.spolen sitter på vä sida.
Vad är det då t-spole eller impulsgivaren?
Ja det verkar inte kul trångt och mörkt. Sitter även ngt på torpedplåten en slang som går till insprutnngsröret. Den tog jag den en gång tidigare då la motorn av.
Tacksam för tips om felsökning man känner sig hjälplös får ta fram cykeln.....
Jag får ingen gnista?
Testade dtt tändstift.
T.spolen sitter på vä sida.
Vad är det då t-spole eller impulsgivaren?
Ja det verkar inte kul trångt och mörkt. Sitter även ngt på torpedplåten en slang som går till insprutnngsröret. Den tog jag den en gång tidigare då la motorn av.
Tacksam för tips om felsökning man känner sig hjälplös får ta fram cykeln.....
Karl Andersson
Re: Motorn stanna utan vidare !!!!
kolla med en jordkabel från motorn till batteriminus om jorden är ok,finns en del saker som kan vara fel på en så gammal bil..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Motorn stanna utan vidare !!!!
HM!
Jordning är okey.
Vad har du på förslag om felorsak....?
Om impulsgivaren den som sitter nära svänghjulet är sönder fås då ingen tändgnista. dvs. man kan inte utesluta att t-spolen är kass utan att kollat förstnämnda hur man nu gör??
Jordning är okey.
Vad har du på förslag om felorsak....?
Om impulsgivaren den som sitter nära svänghjulet är sönder fås då ingen tändgnista. dvs. man kan inte utesluta att t-spolen är kass utan att kollat förstnämnda hur man nu gör??
Karl Andersson
Re: Motorn stanna utan vidare !!!!
Här kan du läsa mer om givaren..Pontiac wrote:HM!
Om impulsgivaren den som sitter nära svänghjulet är sönder fås då ingen tändgnista. dvs. man kan inte utesluta att t-spolen är kass utan att kollat förstnämnda hur man nu gör??
http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=7&t=7131
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Motorn stanna utan vidare !!!!
vanligt fel på dessa motorer är att pakboxen på kamaxeln börjar läcka. Oljan rinner då rätt ut i fördelarlocket som sitter på sidan av toppen. Det leder då till att du inte får gnista på stiften.
Ta bort locket och torka rent, ska du se att den startar. Byt sedan lock och packbox. Detta kan göras utan att plocka ur kamaxel..
Ta bort locket och torka rent, ska du se att den startar. Byt sedan lock och packbox. Detta kan göras utan att plocka ur kamaxel..
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Motorn stanna utan vidare !!!!
Tack Robin!
Jag ser detta nu sent. Har kollat lite på kablar bilen har stått still tidigare 1 år.
Trodde på oxid glappkontakt ett tag och har idag lirkat den och satt ditt. Såg impulsgivaren men den kan man ju inte kolla själv. Är ingen gnista men är impulsgivaren nu kass så får man ju ingen gnista eller? Om ditt tips ej funkar så får man väl försöka kolla impulsgivaren först o sen tspolen förmodar jag.
Det sitter en konakt liten dosa på torpedplåten med en slang som går till insugningsrören vad den har för funktion undrar jag. Dvs. dosan
Såg också en givare på motorns baksida vä sida från ratten sett. Två kablar flatstift var losskopplade trodde ett tag det var felet? Vet du vad det är för givare verkade sitta på cyl. toppen
Får jag fråga om du vet om man kan kolla förutsatt nu impulsgivaren är okey t-spolen genom dess kabel till rotorn gn kolla mot jord om den ger gnista som när man kollar stift....
Skall testa ditt tips ser att det läckt som det ser ut (olja geggad)
Tack för tipset värdefullt!
Jag ser detta nu sent. Har kollat lite på kablar bilen har stått still tidigare 1 år.
Trodde på oxid glappkontakt ett tag och har idag lirkat den och satt ditt. Såg impulsgivaren men den kan man ju inte kolla själv. Är ingen gnista men är impulsgivaren nu kass så får man ju ingen gnista eller? Om ditt tips ej funkar så får man väl försöka kolla impulsgivaren först o sen tspolen förmodar jag.
Det sitter en konakt liten dosa på torpedplåten med en slang som går till insugningsrören vad den har för funktion undrar jag. Dvs. dosan
Såg också en givare på motorns baksida vä sida från ratten sett. Två kablar flatstift var losskopplade trodde ett tag det var felet? Vet du vad det är för givare verkade sitta på cyl. toppen
Får jag fråga om du vet om man kan kolla förutsatt nu impulsgivaren är okey t-spolen genom dess kabel till rotorn gn kolla mot jord om den ger gnista som när man kollar stift....
Skall testa ditt tips ser att det läckt som det ser ut (olja geggad)
Tack för tipset värdefullt!
Karl Andersson
Re: Motorn stanna utan vidare !!!!
Jag tycker det borde gå att kolla t-spolen på samma sätt som man kollar gnistan vid stiften, det ska ju inte vara någon skillnad före/efter fördelaren mer än att du har 4ggr fler gnistor före..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Motorn stanna utan vidare !!!!
Tjena....
Dosan som det går en vakumslang till är mapsensorn. Den måste fungera. Drar man ur slangen när bilen är igång dör den. Kolla så slangen är hel.
Tändspolen är det bara sätta dit ett stift på som du gör med tändkablarna. Samma funktion
Lycka till
Dosan som det går en vakumslang till är mapsensorn. Den måste fungera. Drar man ur slangen när bilen är igång dör den. Kolla så slangen är hel.
Tändspolen är det bara sätta dit ett stift på som du gör med tändkablarna. Samma funktion
Lycka till
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Motorn stanna utan vidare !!!!
Robin!
Jag hämtade idag ut en ny pbox på Volvo.
Monterade dit den men icke sa Nicke det ville sig inte.
Trodde jag skulle vara en lycklig man nu...
Är nästa steg att byta impulsgivaren????
/ett djupt tag i plånboken enl. Volvobesked på reservdelsavd /
Kanske ngn har en beg. man kan få bli vid el. få prova som test.
Nästa om okey blir det då tändmodulen ????
HAR SOM SAGT INGEN GNISTA /MOTORN/
Jag hämtade idag ut en ny pbox på Volvo.
Monterade dit den men icke sa Nicke det ville sig inte.
Trodde jag skulle vara en lycklig man nu...
Är nästa steg att byta impulsgivaren????
/ett djupt tag i plånboken enl. Volvobesked på reservdelsavd /
Kanske ngn har en beg. man kan få bli vid el. få prova som test.
Nästa om okey blir det då tändmodulen ????
HAR SOM SAGT INGEN GNISTA /MOTORN/
Karl Andersson
Re: Motorn stanna utan vidare !!!!
Aj fan..
Impulsgivaren köper du av autofrance till en tredjedel av priset typ
Kontaktnät finns på hemsidan här..
Men gjorde direkt locket då ? Antar det
Impulsgivaren köper du av autofrance till en tredjedel av priset typ
Kontaktnät finns på hemsidan här..
Men gjorde direkt locket då ? Antar det
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: