Twingo kupefläkten går bara på steg 4 (Max)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jokers
Posts: 42
Joined: 11 Jun 2010, 14:20
Location: Ekerö

Twingo kupefläkten går bara på steg 4 (Max)

Post by jokers »

Har en Twingo -99:à som stått över vintern...
Fläkten går nu bara i maxläget.. Fullt blås.
Är det fläktmotorn månne??? eller reglaget??? :roll:

Nån som har varit med om nåt liknande...


/Christian
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Twingo kupefläkten går bara på steg 4 (Max)

Post by Stymie »

Fläktmotståndet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
jokers
Posts: 42
Joined: 11 Jun 2010, 14:20
Location: Ekerö

Re: Twingo kupefläkten går bara på steg 4 (Max)

Post by jokers »

Stymie wrote:Fläktmotståndet.
Även om den är död på 1-3 och kommer igång på steg 4 ??? :roll:

/Christian
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Twingo kupefläkten går bara på steg 4 (Max)

Post by Stymie »

Så var det på en av mina R19. Bara maxläget fungerade. Fixade det med nytt fläktmotstånd (köpte bara en termosäkring på Elfa och bytte den, kostade under 50 kr och jag tog hem en extra termosäkring utifall att...).

http://www.crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=25&t=9573
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Twingo kupefläkten går bara på steg 4 (Max)

Post by Tony »

jokers wrote:
Stymie wrote:Fläktmotståndet.
Även om den är död på 1-3 och kommer igång på steg 4 ??? :roll:

/Christian
Ja fläktmotståndet används bara på läge 1-3.. i läge 4 behövs inget motstånd då går den på högsta farten
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Waerner
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2011, 21:48
Location: Örebro

Re: Twingo kupefläkten går bara på steg 4 (Max)

Post by Waerner »

Precis som ovanstående säger. Lägsta fläktläge kräver mest motstånd (fläkten ska ha mindre ström). Vid resistans alstras värme. Resistorerna brinner av när de är gamla, slitna och ruttna. Eftersom franska bilar överlag inte direkt genomsyras av kvalité uppstår fel som dessa med samma intervaller som man byter torkarblad...

Vilket läge eller lägen som drabbas beror på fläktmotståndets utformning, men max-läget är garanterat det som fungerar längst sålänge det inte är fläkten som felar.
Linus Waerner
Örebro
jokers
Posts: 42
Joined: 11 Jun 2010, 14:20
Location: Ekerö

Re: Twingo kupefläkten går bara på steg 4 (Max)

Post by jokers »

Tack!

Det låter ju som om det är det då...

Problemet nu är hur jag hittar den lille rackaren [smilie=07.gif]

Inifrån kupen? eller ute i motorrummet...

/Christian
jokers
Posts: 42
Joined: 11 Jun 2010, 14:20
Location: Ekerö

Re: Twingo kupefläkten går bara på steg 4 (Max)

Post by jokers »

jokers wrote:Tack!

Det låter ju som om det är det då...

Problemet nu är hur jag hittar den lille rackaren [smilie=07.gif]

Inifrån kupen? eller ute i motorrummet...

/Christian
Får svara mig själv här då nu när jag har hittat lösningen [smilie=001_07.gif]

Det ser helt enkelt ut som att man får skruva isär hela inredningen (instrumentpanelen) mm...

http://dev.yurtesen.com/content/view/33/39/

kan ju vara bra om någon annan behöver denna info :wink:

/Christian
Waerner
Posts: 14
Joined: 08 Mar 2011, 21:48
Location: Örebro

Re: Twingo kupefläkten går bara på steg 4 (Max)

Post by Waerner »

Många tillverkare har ju valt att sätta den i luftkanalen, med enkel åtkomst under instrumentbrädan, men det där verkar ju också vara en lösning...
Linus Waerner
Örebro
Post Reply