Helljus låser ej Clio -97.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
dagur

Helljus låser ej Clio -97.

Post by dagur »

Hej!

Min Clio -97 har trasigt helljus, ljustuta fungerar men helljuset går inte att låsa, trots att jag vrider ljusomställarspaken rätt.

Om jag har förstått rätt är det en ny sån här del jag behöver! (saknar "klicket" som en hel spak ger ifrån sig)
Kan nån verifiera att detta är rätt del jag behöver och kanske nått tips om hur själva bytet går till?

Mvh David, Bromma

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=20691729
David, Bromma
Clio -97 1.4 Automat
Joakim16v

Re: Helljus låser ej Clio -97.

Post by Joakim16v »

Det ser ut som en ljusspak. Ser den likadan ut som din så är det bara att inhandla. Jag har fått det felet på både R19 och 21, och då har det gått att samtidigt som man har parkeringsljuset på och håller in ljustutan så vrider man över till halvljusläget så stannar helljuset på. Kan vara bra att veta till spaken är bytt. För att slå av helljuset får man vrida tillbaka till parkering och sedan slå på halvljuset igen.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
dagur

Post by dagur »

Svärfarsan (bilen står fn hos honom) beställde beg-delen (hittad via reg-numret sök på laga.se)men det verkar som att den inte ser riktigt identisk ut med den som satt på bilen, nu fungerar helljuset men det verkar vara nått vaj men återgången av blinkers ist. Nån som har upplevt liknande problem?

/ David
David, Bromma
Clio -97 1.4 Automat
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

dagur wrote:Svärfarsan (bilen står fn hos honom) beställde beg-delen (hittad via reg-numret sök på laga.se)men det verkar som att den inte ser riktigt identisk ut med den som satt på bilen, nu fungerar helljuset men det verkar vara nått vaj men återgången av blinkers ist. Nån som har upplevt liknande problem?

/ David
Antagligen ratten som inte går emot "kontakten" på spaken eftersom ni satt dit fel spak..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply