Hastighetsmätare glapp??? Renault Laguna-98 .Hjälp önskas

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Tony
Forumpolis

Re: Hastighetsmätare glapp??? Renault Laguna-98 .Hjälp önskas

Post by Tony »

men det sitter ju en kontakt på givaren, har gjort det på dom jag sett om inte din är ombyggd av någon förstör det själv
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ajson

Post by Ajson »

Har idag plockat loss kontakten som du Tony så riktigt påpekade satt direkt på givaren. sprayade kontakten med kontaktspray/5-56.

Synd nog så gav det ingen effekt utan hastighetsmätaren lever fortfarande sitt eget liv, fungerar ibland och ibland inte.. alla övriga mätare så som bränsle varvräknare osv fungerar..

Har lyssnat med Volvo vad de skall ha för en ny givare och det var ju inte helt gratis..
Och köper man en ny sådan hoppas man ju verkligen att det är den det är fel på och inget annat...

Någon som bytt denna givaren någon gång?
Är den gängad i växellådan eller sitter den fast på något annat vis?

Var det den det var fel på i så fall eller bytte ni den i onödan och det visade sig vara annat fel till sist..?( Vad mer än givaren alt instrumentet kan det egentligen vara...??)

Om någon lossnat/bytt själv instrumentet/hastighetsmätaren så får ni jättegärna också skriva någon rad och tala om hur ni gick till väga.om det var svårt / tips osv.

Tacksam för alla förslag /lösningar jag kan få på detta.. :)
Anders Jansson
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Jag brukar testa med att stoppa in 4-kantpuls från XR-25 i kopplingstycket. Går hastighetsmätaren då så är det givaren som är kass, annars instrumentet. Kan vara antingen eller.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ajson

Post by Ajson »

Hej igen.

Du får ursäkta en mindre vetande :lol: men.. 4kantpuls från xr-25 ? Är det någon form av elektrisk puls/ocilloskop som du pluggar in eller vad menas med detta?Vad är Xr-25.. =)

Förklara gärna.. för jag fattar noll :roll:
Antar att detta iofs är överkurs för en annan då man inte har tillgång till någon utrustning..

Det jag funderar över är dock..med tanke på att hastighetsmätaren fungerar ibland och ibland inte..Kan det vara någon dålig jord eller dyl? Var tar givaren sin jord ifrån?

Hur svårt är det annars att komma åt själva instrumentet då? Om det skulle visa sig att givaren inte är trasig dvs.. Hur kommer man åt instrumentet/mycket som ska plockas bort innan man tar sig dit dvs.?
Anders Jansson
Ajson

Post by Ajson »

Ajson wrote:Hittade till sist givaren när jag stod under..bilen på lyft =)

Måste vara den jag såg uppe på lådan med tre st trådar ut ifrån..
Letade efter någon sorts skarv längs den utgående kabeln från givaren men till min besvikelse hittade jag ingen skarv på kabeln utan den drog iväg vidare in i en grövre stam som det verkade..

Min fråga är..

Är det någon som vet..om det överhuvudtaget finns någon skarv/kontakt där man kan byta ut denna givare..eller är det enbart kabel direkt upp till instrumentet.. [smilie=07.gif] ??

Med andra ord..måste man ta ur kabeln ur intstrumentet eller finns någon skarv enklare tillgänglig...där en ev ny givare kan kopplas in..?

Eller..Är det så att själva anslutningen/kontakten sitter på själva givaren och det enbart är där man kan koppla i och ur givaren..?
(om ni förstår hur jag menar) :roll:

(nu har jag inte bilen tillgänglig hos mig då den står hos en kompis upplyft och kan ej försöka se hur detta är)

Ska prova att spraya kontakt spray o se om det blir någon skillnad.. då mätaren i dagsläget fungerar ibland och ibland inte så kanske det skulle kunna vara erg i kontakten liksom...
Kan bara sent om sido berätta att det var givaren till hastighetsmätaren som var kass..
Ny del ca 500kr..betalade ca 300kr för jobbet..på volvo verkstad..

Det var tydligen lite krångel med o få i den nya givaren så..tur man inte försökte själv.. Den gamla givaren hade inga plasthullingar/clips som höll den på plats...det hade däremot den nya givaren som skulle på plats.. Men nu fungerar hastighetsmätaren som den ska igen..=)
Anders Jansson
Ajson

Post by Ajson »

Ajson wrote:Hittade till sist givaren när jag stod under..bilen på lyft =)

Måste vara den jag såg uppe på lådan med tre st trådar ut ifrån..
Letade efter någon sorts skarv längs den utgående kabeln från givaren men till min besvikelse hittade jag ingen skarv på kabeln utan den drog iväg vidare in i en grövre stam som det verkade..

Min fråga är..

Är det någon som vet..om det överhuvudtaget finns någon skarv/kontakt där man kan byta ut denna givare..eller är det enbart kabel direkt upp till instrumentet.. [smilie=07.gif] ??

Med andra ord..måste man ta ur kabeln ur intstrumentet eller finns någon skarv enklare tillgänglig...där en ev ny givare kan kopplas in..?

Eller..Är det så att själva anslutningen/kontakten sitter på själva givaren och det enbart är där man kan koppla i och ur givaren..?
(om ni förstår hur jag menar) :roll:

(nu har jag inte bilen tillgänglig hos mig då den står hos en kompis upplyft och kan ej försöka se hur detta är)

Ska prova att spraya kontakt spray o se om det blir någon skillnad.. då mätaren i dagsläget fungerar ibland och ibland inte så kanske det skulle kunna vara erg i kontakten liksom...
Kan bara sent om sido berätta att det var givaren till hastighetsmätaren som var kass..
Ny del ca 500kr..betalade ca 300kr för jobbet..på volvo verkstad..

Det var tydligen lite krångel med o få i den nya givaren så..tur man inte försökte själv.. Den gamla givaren hade inga plasthullingar/clips som höll den på plats...det hade däremot den nya givaren som skulle på plats.. Men nu fungerar hastighetsmätaren som den ska igen..=)
Anders Jansson
Post Reply