Hastighetsmätare glapp??? Renault Laguna-98 .Hjälp önskas

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Ajson

Hastighetsmätare glapp??? Renault Laguna-98 .Hjälp önskas

Post by Ajson »

Har idag blivit ägare till en Laguna 2,0-98 sedan.

Märkte att hastighetsmätaren ibland ballar ur, går ner på noll och stannar där..för att efter en liten stund igen fungera klockrent.

När den gått ner på noll så stannar även trippmätare/mätarställning.. Som sedan också börjar fungera igen direkt hastighetsmätaren återigen börjar fungera..

När mätaren ballat ur har det varat i några sekunder upp till någon minut innan den återigen återgått till det normala.

Jag vore jättetacksam om någon som varit med om liknande eller har någon förklaring/lösning på hur man kan lösa detta på enklaste vis.. kan förklara.

Är det möjligtvis någon glappkontakt/erg..
Är det någon forma av sensor på växellådan eller hur fungerar hastighetsmätaren till en Laguna? Wire?

Någon som bytt sensor och det sedan fungerat som vanligt igen, eller byter man den i onödan..?? Om sensor finns..Var sitter den i så fall?Lätt att hitta?

Som ni märker..
Jag har inte koll på detta hur det fungerar och om det är svårt/dyrt elller så att fixa detta..

Tacksam för alla svar.. :D
Anders Jansson
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Hastighetsmätare glapp??? Renault Laguna-98 .Hjälp önskas

Post by Stymie »

Låter mer som glapp någonstans. Kolla alla elektriska kontakter, tro inte att du hittar någon wire :-)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Nog glapp i instrumentet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ajson

Post by Ajson »

Vad baserar du glapp i instrumentet på? egen erfarenhet eller att det oftast brukar vara glapp där?

Hur svårt är det att plocka ur själva instrumentet..antar att du menar det sitter i/bakom instrumentpanelen liksom..

Och glapp i någon kontakt eller liknande..?? Ja men liksom..i vilken kontakt?? /var sitter dem? :roll:
Anders Jansson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Ajson wrote:Vad baserar du glapp i instrumentet på? egen erfarenhet eller att det oftast brukar vara glapp där?

Hur svårt är det att plocka ur själva instrumentet..antar att du menar det sitter i/bakom instrumentpanelen liksom..

Och glapp i någon kontakt eller liknande..?? Ja men liksom..i vilken kontakt?? /var sitter dem? :roll:
antagligen någon av kontakterna som går in i instrumentet lr till givaren som generarar signalen till instrumentet, har instrumentet ingen hastighetssignal kan den inte veta hur långt bilen har gått
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ajson

Post by Ajson »

Var sitter själva givaren/sensor då..dvs den som genererar signalen till instrumentet..växellådan? Har läst ngt om ett ev samband med ngn form av abs givare också..kan det vara någon sanning i det?
Anders Jansson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Ajson wrote:Var sitter själva givaren/sensor då..dvs den som genererar signalen till instrumentet..växellådan? Har läst ngt om ett ev samband med ngn form av abs givare också..kan det vara någon sanning i det?
Om det finns någon sitter den på diffhuset på lådan ,Typ mitt i mellan drivaxlarna uppe på lådan, om du har en så har du säkert en som omvandlar rörelse till signal, på dom äldre är det vajer till instrumentet, på dom nyare tas signalen genom absgivarna
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Ajson

Post by Ajson »

Ok jag förstår..

Jag har en 98 årsmodell... hmm....undrar vad man har då..

Snart dags för besiktning på den..vore ju trist om instrumentet inte visade något just då när man är inne på den...

Vore ju liksom min vanliga otur.. :lol:

Tycker det blivit mer och mer tillfällen nu på slutet då mätaren inte visar något,sedan helt plötsligt igen så hoppar den igång..
Anders Jansson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Ajson wrote:Ok jag förstår..

Jag har en 98 årsmodell... hmm....undrar vad man har då..

Snart dags för besiktning på den..vore ju trist om instrumentet inte visade något just då när man är inne på den...

Vore ju liksom min vanliga otur.. :lol:

Tycker det blivit mer och mer tillfällen nu på slutet då mätaren inte visar något,sedan helt plötsligt igen så hoppar den igång..
Man kollar så vet man vad man har :)

Ajson

Post by Ajson »

Hahaha..ähh...är det sååå man gör?? :lol: :wink:

Nej men nyfiken som man är hoppades man ju att någon skulle veta...men ..får väl ge mig till tåls tills jag har tillgång till att lyfta bilen...
o andra sidan..skulle det gå via ABS givaren vette sjutton om jag upptäcker hur det funkar. :roll:
Anders Jansson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Ajson wrote:Hahaha..ähh...är det sååå man gör?? :lol: :wink:

Nej men nyfiken som man är hoppades man ju att någon skulle veta...men ..får väl ge mig till tåls tills jag har tillgång till att lyfta bilen...
o andra sidan..skulle det gå via ABS givaren vette sjutton om jag upptäcker hur det funkar. :roll:
hinner du inte lyfta på huven nu ???

Ajson

Post by Ajson »

Menade ang att hitta en ev sensor/givare på växellådan.. :D
Anders Jansson
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Sitter högst upp på lådan i så fall, lättare att se om man lyfter huven än om man hissar upp.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Ajson wrote:Menade ang att hitta en ev sensor/givare på växellådan.. :D
ja som jag skrev innan och som jocke åxå skriver ,sitter UPPE på lådan, om du inte har den kunskapen att se genom lådan så kan du inte se ovansidan underifrån..

Ajson

Post by Ajson »

Hittade till sist givaren när jag stod under..bilen på lyft =)

Måste vara den jag såg uppe på lådan med tre st trådar ut ifrån..
Letade efter någon sorts skarv längs den utgående kabeln från givaren men till min besvikelse hittade jag ingen skarv på kabeln utan den drog iväg vidare in i en grövre stam som det verkade..

Min fråga är..

Är det någon som vet..om det överhuvudtaget finns någon skarv/kontakt där man kan byta ut denna givare..eller är det enbart kabel direkt upp till instrumentet.. [smilie=07.gif] ??

Med andra ord..måste man ta ur kabeln ur intstrumentet eller finns någon skarv enklare tillgänglig...där en ev ny givare kan kopplas in..?

Eller..Är det så att själva anslutningen/kontakten sitter på själva givaren och det enbart är där man kan koppla i och ur givaren..?
(om ni förstår hur jag menar) :roll:

(nu har jag inte bilen tillgänglig hos mig då den står hos en kompis upplyft och kan ej försöka se hur detta är)

Ska prova att spraya kontakt spray o se om det blir någon skillnad.. då mätaren i dagsläget fungerar ibland och ibland inte så kanske det skulle kunna vara erg i kontakten liksom...
Anders Jansson
Post Reply