Spolarpump Clio -00
Moderator: Forumpolisen
Spolarpump Clio -00
Vindrutespolningen på min Clio 1.4RT -00 fungerar inte. Man hör att motorn går men ingen spolarvätska kommer ur munstyckena varken på fram eller bakruta. Jag har läst mig till att det kan vara en backventil som kan vara boven i dramat. Det jag nu funderar över är om denna backventil ingår om man köper en ny spolarpump (original från Volvo)?
-
-
Hade samma problem med min spolarpump. Det kostar ca 1500 att byta ut den men det går att lösa själv. Det är en centralpump för spolning av både fram och bakruta. I pumpen finns det två hål som vätskan kan gå in i beroende på om man spolar framrutan eller bakrutan. Mellan dom två hålen sitter en bred rund metallring och i den finns en gummipackning. När man väljer att spola tex framrutan "åker" ringen till det hålet som går till bakrutan och täpper igen det så att det inte kommer igenom någon spolarvätska där. Problemet är att gummipackningen sväller upp efter ett tag på båda sidor om ringen vilket gör att ringen sitter fast. Det man kan göra är att plocka ut den och slipa ner gummipackningen så att den inte sticker ut från metallringen mer. Jag gjorde så och efter det har min pump funkat i ytterligare 2 år utan problem.
-
Re: Spolarpump Clio -00
Hej, har samma problem o skulle vilja prova denna lösning, MEN HUR KOMMER MAN ÅT PUMPEN????
Juniper
brukar sitta bakom stötfångaren gör det på min laguna iaf, så det är bara att slita bort denJuniper wrote:Hej, har samma problem o skulle vilja prova denna lösning, MEN HUR KOMMER MAN ÅT PUMPEN????
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
På min Mégane sitter den bakom den högra främre innerskärmen.
"Bara" att hissa upp bilen, plocka bort hjulet och innerskärmen
"Bara" att hissa upp bilen, plocka bort hjulet och innerskärmen
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Ok, det är en Clio det gäller, behållaren med pumpen sitter längst bak upp i kanten i motorrummet, under ett galler, avskilt från resten av motorrummet med en plåt, så den vägen går inte. Över ligger ett galler som verkar vara en enhet och som inte går att få loss utan att ta bort torkare etc, verkar inte vara rätt väg, Men underifrån hjulhuset, kanske men tror att detta utrymme är avskilt därifrån också. Någon som har erfarenhet från Clio?
Juniper
skulle ta tag i detta på min idag, men ja... det var inte lätt. På engelska forum har jag läst att de har fått loss torkararmen och kunnat ta sig in ovanifrån, men annars rekommenderas ju att man går in via hjulhuset. Men hur får jag loss innerskärmen så jag kommer åt pumpen? har aldrig behövt göra det tidigare och tycker det ser ut som att det ska till en borrmaskin för att få bort alla "pluppar"?
Per Kristoffersson
Kan ju gå loss med hammare och vinkelslip om du vill och plastpluttarna kan du borra bort om du vill köpa nya, annars är det bara dra dom rakt ut, en innerskärm tar man bort på max 1min om man har hjulet borta..PerKr wrote:skulle ta tag i detta på min idag, men ja... det var inte lätt. På engelska forum har jag läst att de har fått loss torkararmen och kunnat ta sig in ovanifrån, men annars rekommenderas ju att man går in via hjulhuset. Men hur får jag loss innerskärmen så jag kommer åt pumpen? har aldrig behövt göra det tidigare och tycker det ser ut som att det ska till en borrmaskin för att få bort alla "pluppar"?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Så, de här pluggarna, är de utformade som en överdrivet stor spik med hullingar? Vågade inte dra för mycket, man vet ju aldrig om de är tänkta att kunna demonteras... Men jag får prova att dra mer helt enkelt
Per Kristoffersson
japp som en i stoppad julgran med foten som är synlig, enklast är om man har något u format och bända ur "granen" med.PerKr wrote:Så, de här pluggarna, är de utformade som en överdrivet stor spik med hullingar? Vågade inte dra för mycket, man vet ju aldrig om de är tänkta att kunna demonteras... Men jag får prova att dra mer helt enkelt