Spolarpump Clio -00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

jakgun02
Posts: 47
Joined: 01 Apr 2006, 00:44

Spolarpump Clio -00

Post by jakgun02 »

Vindrutespolningen på min Clio 1.4RT -00 fungerar inte. Man hör att motorn går men ingen spolarvätska kommer ur munstyckena varken på fram eller bakruta. Jag har läst mig till att det kan vara en backventil som kan vara boven i dramat. Det jag nu funderar över är om denna backventil ingår om man köper en ny spolarpump (original från Volvo)?
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

till 99% kan jag säga att det e spolpumpen som har havererat i omvandlaren samma pump bak som fram (polvändande pump )... byt å se glad ut :D ....
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
jakgun02
Posts: 47
Joined: 01 Apr 2006, 00:44

Post by jakgun02 »

rscliosport wrote:till 99% kan jag säga att det e spolpumpen som har havererat i omvandlaren samma pump bak som fram (polvändande pump )... byt å se glad ut :D ....
OK. Men då undrar jag om man får med en ventil om man köper en ny original spolarpump eller om den är en separat del?
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

sitter inbygd tror jag i pumpen...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
jakgun02
Posts: 47
Joined: 01 Apr 2006, 00:44

Post by jakgun02 »

rscliosport wrote:sitter inbygd tror jag i pumpen...
Ingen som vet helt säkert???
waingro
Posts: 6
Joined: 03 Oct 2005, 15:05
Location: Stockholm

Post by waingro »

Hade samma problem med min spolarpump. Det kostar ca 1500 att byta ut den men det går att lösa själv. Det är en centralpump för spolning av både fram och bakruta. I pumpen finns det två hål som vätskan kan gå in i beroende på om man spolar framrutan eller bakrutan. Mellan dom två hålen sitter en bred rund metallring och i den finns en gummipackning. När man väljer att spola tex framrutan "åker" ringen till det hålet som går till bakrutan och täpper igen det så att det inte kommer igenom någon spolarvätska där. Problemet är att gummipackningen sväller upp efter ett tag på båda sidor om ringen vilket gör att ringen sitter fast. Det man kan göra är att plocka ut den och slipa ner gummipackningen så att den inte sticker ut från metallringen mer. Jag gjorde så och efter det har min pump funkat i ytterligare 2 år utan problem.
joni united
Posts: 12
Joined: 11 Jan 2006, 18:24
Location: Malmö

Post by joni united »

Tack för tipset waingro, jag fixade min spolarpump idag enkelt och smidigt. På min Clio 1.4 -00 satt det en metalring med två gummipackningar på var sida, vilka bara var att slipa ner en aning, sedan funkade allt igen. Det svåra var att komma åt pumpen :)

/Johan
Juniper
Posts: 2
Joined: 10 Nov 2010, 20:53
Location: Göteborg

Re: Spolarpump Clio -00

Post by Juniper »

Hej, har samma problem o skulle vilja prova denna lösning, MEN HUR KOMMER MAN ÅT PUMPEN???? :evil:
Juniper
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Spolarpump Clio -00

Post by Tony »

Juniper wrote:Hej, har samma problem o skulle vilja prova denna lösning, MEN HUR KOMMER MAN ÅT PUMPEN???? :evil:
brukar sitta bakom stötfångaren gör det på min laguna iaf, så det är bara att slita bort den
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: Spolarpump Clio -00

Post by fuzzion »

På min Mégane sitter den bakom den högra främre innerskärmen.
"Bara" att hissa upp bilen, plocka bort hjulet och innerskärmen :)
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Juniper
Posts: 2
Joined: 10 Nov 2010, 20:53
Location: Göteborg

Re: Spolarpump Clio -00

Post by Juniper »

Ok, det är en Clio det gäller, behållaren med pumpen sitter längst bak upp i kanten i motorrummet, under ett galler, avskilt från resten av motorrummet med en plåt, så den vägen går inte. Över ligger ett galler som verkar vara en enhet och som inte går att få loss utan att ta bort torkare etc, verkar inte vara rätt väg, Men underifrån hjulhuset, kanske men tror att detta utrymme är avskilt därifrån också. Någon som har erfarenhet från Clio?
Juniper
PerKr
Posts: 11
Joined: 31 Aug 2011, 06:16
Location: Mariestad

Re: Spolarpump Clio -00

Post by PerKr »

skulle ta tag i detta på min idag, men ja... det var inte lätt. På engelska forum har jag läst att de har fått loss torkararmen och kunnat ta sig in ovanifrån, men annars rekommenderas ju att man går in via hjulhuset. Men hur får jag loss innerskärmen så jag kommer åt pumpen? har aldrig behövt göra det tidigare och tycker det ser ut som att det ska till en borrmaskin för att få bort alla "pluppar"?
Per Kristoffersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Spolarpump Clio -00

Post by Tony »

PerKr wrote:skulle ta tag i detta på min idag, men ja... det var inte lätt. På engelska forum har jag läst att de har fått loss torkararmen och kunnat ta sig in ovanifrån, men annars rekommenderas ju att man går in via hjulhuset. Men hur får jag loss innerskärmen så jag kommer åt pumpen? har aldrig behövt göra det tidigare och tycker det ser ut som att det ska till en borrmaskin för att få bort alla "pluppar"?
Kan ju gå loss med hammare och vinkelslip om du vill och plastpluttarna kan du borra bort om du vill köpa nya, annars är det bara dra dom rakt ut, en innerskärm tar man bort på max 1min om man har hjulet borta..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
PerKr
Posts: 11
Joined: 31 Aug 2011, 06:16
Location: Mariestad

Re: Spolarpump Clio -00

Post by PerKr »

Så, de här pluggarna, är de utformade som en överdrivet stor spik med hullingar? Vågade inte dra för mycket, man vet ju aldrig om de är tänkta att kunna demonteras... Men jag får prova att dra mer helt enkelt :D
Per Kristoffersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Spolarpump Clio -00

Post by Tony »

PerKr wrote:Så, de här pluggarna, är de utformade som en överdrivet stor spik med hullingar? Vågade inte dra för mycket, man vet ju aldrig om de är tänkta att kunna demonteras... Men jag får prova att dra mer helt enkelt :D
japp som en i stoppad julgran med foten som är synlig, enklast är om man har något u format och bända ur "granen" med.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply