Oljud bakifrån

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
megane cab 2007

Oljud bakifrån

Post by megane cab 2007 »

Hej!
Jag köpte en beg Megane cab 2007 m 7200 mil på mätaren. Vid provkörning verkade allt bra. men efter hemkomst (ca 30 mil) har ett kontstigt ljud börjat att komma från bakhjulen.
Inte när man bromsar utan efter att man har kört någon mil och sedan kommer in i stadstrafik så gnisslar det ganska mycket. jag ringde bilfirman där jag köpte bilen och dom menade att det är bromsarna som orsakar missljudet.
Konstruktionen på bromsarna med klossar som i princip ligger an skivan skulle vara orsaken.
Är detta ett vanligt fel? Kan detta verkligen stämma.
simon eklund

Re: Oljud bakifrån

Post by simon eklund »

Hej!
Jag har liknande problem med min Laguna -04. Vad sade bilfirman att man kan göra åt saken?
Simon Eklund
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Jag skulle börja med att kolla om det fastnat någon sten i bromsbelägget. => Ta bort bromsbelägget och rensa bort sk*t som inte hör hemma där.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
megane cab 2007

Re: Oljud bakifrån och ett nytt ljud från framhjulet

Följande har hänt, och det har blivit tyst:

Jag lämande in bilen till min lokala Volvo/Renault verkstad som snabbt konstaterade att samliga
bromsar var helt slut. Nya belägg runt om och även nya skivor bak, sedan har det varit tyst.
Men,

Nu har ett nytt ljud gett sig till känna.
När bilen har stått stilla och man kör de första 50-100 meter ex på morgonen så låter det typ
"dunk dunk dunk, en typ av ljud som man ibland kan höra om ett hjul inte är helt runt.
Troligtvis kommer detta ljud från något av framhjulen, men försvinner sedan och kan endast höras igen då bilen stått stilla.
Någon som vet?

Rutger
Stymie

Post by Stymie »

Ljudet är normalt och det är så på "alla" Megane av din modell. Vad ljudet kommer från finns i ett par trådar på forumet. Bara att söka ...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
megane cab 2007

Hej! nu har jag försökt att hitta länkar som du refererar till, men har inte varit så framgångsrik. Kanske kan du ge mig en kort beskrivning av orsaken till oljudet som är "normalt", eller var jag hittar trådarna.

Tack på förhand
Rutger
Stymie

Post by Stymie »

Tyvärr orkade jag inte leta ordentligt i forum efter ditt startljud. Det finns lite olika ljud som kan höras, bl a ESP, ABS, Kompressor/magnetventiler, VVT-drev etc. Då jag aldrig själv hört ljudet, inte felsökt det och inte heller hört "ditt" ljud så kan jag bara gissa lite.

Här är några länkar som behandlar ljud vid start:
http://www.crs-forum.16v.se/viewtopic.p ... +vid+start

Finns massor av trådar som behandlar ljud, du får nog ha lite fantasi när du söker :-)
___
megane cab 2007

Tack Stymie för ditt engagemang.
Rutger
Last edited by megane cab 2007 on 16 Aug 2010, 22:03, edited 1 time in total.
megane cab 2007

Re: Oljud bakifrån och nu även framifrån

Efter tillrättavisningen ifrån farbro blå så är jag tillbaka i rubriken oljud bak fastän det nu gäller fram
Min Megane cab 2007 frambringar ett oljud när den stått stilla några timmar, eller över natten. Jag tycker mig ha lokaliserat ljudet till höger fram och det låter under några sekunder, typ donk donk donk, Ljudet kommer när bilen rullar så jag har svårt att tro att det är motorrelaterat. tänk er att ni har ett ovalt hjul så kanske ni lättare kan förstå ljudet.

någon som vet?
Dennis
Forumpolis

Re: Oljud bakifrån och nu även framifrån

Post by Dennis »

megane cab 2007 wrote:Efter tillrättavisningen ifrån farbro blå så är jag tillbaka i rubriken oljud bak fastän det nu gäller fram
Min Megane cab 2007 frambringar ett oljud när den stått stilla några timmar, eller över natten. Jag tycker mig ha lokaliserat ljudet till höger fram och det låter under några sekunder, typ donk donk donk, Ljudet kommer när bilen rullar så jag har svårt att tro att det är motorrelaterat. tänk er att ni har ett ovalt hjul så kanske ni lättare kan förstå ljudet.

någon som vet?
Antingen är det väl magnetventilen till kolkanistern eller är det bromsklossarna som slår lite i sina lägen när rostkanten som bildats på skivan över natten. Håll lätt på bromsen så hör du om ljudet ändras.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
megane cab 2007

Hej Dennis!
Tack för ditt svar, men ursäkta min fråga, Vad menar du med kolkanister?
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

megane cab 2007 wrote:Hej Dennis!
Tack för ditt svar, men ursäkta min fråga, Vad menar du med kolkanister?
En komponent till det slutna bränsleavdunstningssystemet som ingår i avgasreningen och är ansluten på bensintankens avluftning.
Det aktiva kolet i kanistern mättas av kolväte som ej får avdunsta till atmosfären. När reningscyklen är aktiverad så pulsar magnetventilen vaccum från motorns insugningsrör till kanistern för rening av det aktiva kolet. Det brukar göras en stund efter start.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply