Varm fälg Clio -99. Hjullager?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
MrHill
Posts: 1
Joined: 21 May 2009, 01:08
Location: Göteborg

Varm fälg Clio -99. Hjullager?

Post by MrHill »

Hej,

Jag har upptäckt att höger fram på min Clio -99 inte mår helt bra.

Efter en stunds körning blir fälgen väldigt varm.

Har haft isär ok och belägg och rengjort/smort, men det tycks inte hjälpa.

Är lite inne på om det kan vara hjullagret, men jag har inte det karaktäristiska ljuden för det.

Kan ett hjullager vara orsaken till den varma fälgen, men ändå inte orsaka onormalt lud?

Mvh
MrHill
Vispen74
Posts: 19
Joined: 22 Nov 2007, 23:48
Location: Ljusterö

Re: Varm fälg Clio -99. Hjullager?

Post by Vispen74 »

MrHill wrote:Hej,

Jag har upptäckt att höger fram på min Clio -99 inte mår helt bra.

Efter en stunds körning blir fälgen väldigt varm.

Har haft isär ok och belägg och rengjort/smort, men det tycks inte hjälpa.

Är lite inne på om det kan vara hjullagret, men jag har inte det karaktäristiska ljuden för det.

Kan ett hjullager vara orsaken till den varma fälgen, men ändå inte orsaka onormalt lud?

Mvh
MrHill
Har nu samma problem på min 01:a. Var det hjullagret eller?
//Thomas Elwinger - LJUSTERÖ
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Varm fälg Clio -99. Hjullager?

Post by Joakim16v »

Har ni smort pinnarna som oket glider på också, annars kommer bromsarna fortfarande ligga mot och bli varma.. Att hjullagret skulle göra att det blir så varmt utan att också låta tycker jag verkar konstigt..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Vispen74
Posts: 19
Joined: 22 Nov 2007, 23:48
Location: Ljusterö

Re: Varm fälg Clio -99. Hjullager?

Post by Vispen74 »

Joakim16v wrote:Har ni smort pinnarna som oket glider på också, annars kommer bromsarna fortfarande ligga mot och bli varma.. Att hjullagret skulle göra att det blir så varmt utan att också låta tycker jag verkar konstigt..
Jäpp, beläggen glider lätt och fint i sina spår. Håller med om att det låter konstigt, men uteslutningsmetoden lämnar snart bara hjullagret kvar som tänkbar orsak.
//Thomas Elwinger - LJUSTERÖ
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Varm fälg Clio -99. Hjullager?

Post by Joakim16v »

Vispen74 wrote:
Joakim16v wrote:Har ni smort pinnarna som oket glider på också, annars kommer bromsarna fortfarande ligga mot och bli varma.. Att hjullagret skulle göra att det blir så varmt utan att också låta tycker jag verkar konstigt..
Jäpp, beläggen glider lätt och fint i sina spår. Håller med om att det låter konstigt, men uteslutningsmetoden lämnar snart bara hjullagret kvar som tänkbar orsak.
Beläggen ja, men oket? Det måste också glida bra. Om du plockar bort beläggen och sätter tillbaka oket ska det gå lätt att röra oket fram och tillbaka då det är ett så kallat flytande ok. Det har bara en kolv på ena sidan så om det kärvar så kommer ena belägget ligga emot och göra att allt blir varmt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Vispen74
Posts: 19
Joined: 22 Nov 2007, 23:48
Location: Ljusterö

Re: Varm fälg Clio -99. Hjullager?

Post by Vispen74 »

Joakim16v wrote:
Beläggen ja, men oket? Det måste också glida bra. Om du plockar bort beläggen och sätter tillbaka oket ska det gå lätt att röra oket fram och tillbaka då det är ett så kallat flytande ok. Det har bara en kolv på ena sidan så om det kärvar så kommer ena belägget ligga emot och göra att allt blir varmt.
Jo, oken glider fin-fint likaså! Hade problem med det en gång förr, märkte det på att ena bromsbelägget slets ner mycket fortare än det andra.
Last edited by Vispen74 on 10 Aug 2010, 00:30, edited 1 time in total.
//Thomas Elwinger - LJUSTERÖ
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Varm fälg Clio -99. Hjullager?

Post by Dennis »

Vispen74 wrote:
Joakim16v wrote:
Beläggen ja, men oket? Det måste också glida bra. Om du plockar bort beläggen och sätter tillbaka oket ska det gå lätt att röra oket fram och tillbaka då det är ett så kallat flytande ok. Det har bara en kolv på ena sidan så om det kärvar så kommer ena belägget ligga emot och göra att allt blir varmt.
Jo, oken glider fin-fint likaså! Hade problem med det en gång förr, märker det på att ena bromsbelägget slits ner mycket fortare än det andra.
Då glider det inte tillräckligt lätt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Vispen74
Posts: 19
Joined: 22 Nov 2007, 23:48
Location: Ljusterö

Re: Varm fälg Clio -99. Hjullager?

Post by Vispen74 »

Helt riktigt var det bromsarna som låg ann i mitt fall trots allt!
//Thomas Elwinger - LJUSTERÖ
Post Reply