Byta växellådsolja på laguna II 2.2. Dci

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Taskolle

Byta växellådsolja på laguna II 2.2. Dci

Post by Taskolle »

Ja som rubriken lyder så undrar jag vart man fyller på växellådsoljan på lagunan? Jag kollade runt lite igår och enda stället som såg ut att vara påfyllningsbart var under batteriet. Där satt någon gummislang över ett påfyllningshål. Kan det vara de?
Sen undrar jag med vilken olja ni rekomenderar?

Tack på förhand

Mvh Fredrik
Fredrik Pettersson Nybro
Tony
Forumpolis

Re: Byta växellådsolja på laguna II 2.2. Dci

Post by Tony »

Taskolle wrote:Ja som rubriken lyder så undrar jag vart man fyller på växellådsoljan på lagunan? Jag kollade runt lite igår och enda stället som såg ut att vara påfyllningsbart var under batteriet. Där satt någon gummislang över ett påfyllningshål. Kan det vara de?
Sen undrar jag med vilken olja ni rekomenderar?

Tack på förhand

Mvh Fredrik
Nej det är en avluftning, ta bort plasten under motorn, nivå/påfyllning pluggen och tömningspluggen finns på lådan därifrån. Och häll inte i något annat än Elfs rekomenderade olja för just pk6 lådan
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Taskolle

Post by Taskolle »

Ofan. Vad händer om man fyller på i avluftningen då? Enligt en kille på bilfirman så spelar det ingen roll. Stämmer detta?
Fredrik Pettersson Nybro
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Taskolle wrote:Ofan. Vad händer om man fyller på i avluftningen då? Enligt en kille på bilfirman så spelar det ingen roll. Stämmer detta?
händer väl inget, men påfyllningshålet i sidan på lådan är även nivån alltså man fyller till det rinner över, om du gör det i hålet som sitter uppe på lådan blir det väl fullt, och eftersom man ändå skall vara under för att tömma oljan kan man ju ändå fylla på när man är där..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply